Jeden telefon wystarczył. Przelał oszustom wszystkie oszczędności

Jeden telefon wystarczył. Przelał oszustom wszystkie oszczędności08.04.2023 17:13
Plaga wyłudzeń telefonicznych. Jak działają przestępcy?
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Wyłudzenia telefoniczne to powszechna plaga, a korzystanie z bezpiecznej bankowości nie jest wystarczającą gwarancją zachowania pieniędzy przy sobie. Oszustom wystarczył jeden telefon, żeby w biały dzień pozbawić mieszkańca Krakowa aż 200 000 zł. Jak do tego doszło?

Małopolska policja poinformowała o kolejnej ofierze oszustwa telefonicznego "na bank". 52- letni mieszkaniec Krakowa otrzymał telefon od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku. Został w ten sposób popisowo zmanipulowany, a ta przygoda kosztowała go ponad 200 000 zł.

Jak doszło do telefonicznego wyłudzenia 200 000 zł?

Kobieta, od której telefon odebrał mężczyzna, przedstawiła się jako pracownik banku i poinformowała go o podejrzanym przelewie z jego konta. Zalogował się on natychmiast do swojej bankowości elektronicznej, ale nie zauważył tam niczego dziwnego. Kobieta przekierowała go więc do innego "pracownika" banku, co powtórzyło się jeszcze kilkukrotnie. Konwersacji towarzyszyła też liczna, podejrzana komunikacja SMS

Oszuści tłumaczyli taką konieczność problemami z jakością połączenia, a numery telefonów, które nie odpowiadały danym kontaktowym banku, uzasadniali interwencją "działu specjalnego". Piętrzące się problemy i zagrożenie okazały się mieć proste rozwiązanie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tech Winter Challenge: Test terenowy G-Shock Mudmaster GWG-2000-1A1ER

Jeden z kolejnych "pracowników banku" zaproponował mężczyźnie utworzenie nowego konta. Przelanie na niego środków miało zabezpieczyć ofiarę przed kradzieżą. W tym momencie ofiara była już tak skołowana, że uznała to rozwiązanie za racjonalne. Mężczyzna przesłał wszystkie swoje oszczędności na zupełnie nowy rachunek. Stracił w ten sposób ponad 200 000 zł, ponieważ nowe "bezpieczne" konto należało do oszustów.

Tym razem ofiara wyłudzenia zorientowała się szybko. Jeszcze tego samego dnia mężczyzna ustalił, że nie ma dostępu do swoich pieniędzy. Kontakt z bankiem uświadomił mu też, że padł ofiarą wyłudzenia. Zgłosił sprawę na policję, ale odzyskanie majątku może okazać się niemożliwe.

Jak chronić się przed wyłudzeniem telefonicznym?

Ofiarą wyłudzenia telefonicznego może paść każdy z nas. Wystarczy, że historia tworzona przez oszustów będzie dla nas wiarygodna i zapomnimy o rozsądku. W swoim komunikacie policja podaje kilka wytycznych, o których warto pamiętać, prowadząc rozmowy telefoniczne:

  • Bądź ostrożny i ograniczaj zaufanie do osób, które dzwonią na Twoją komórkę.
  • Pamiętaj, że osoby dzwoniące mogą podszywać się pod różne osoby, takie jak Twoja żona, dziecko, wnuk, urzędnik, policjant lub pracownik banku.
  • Kiedy osoba dzwoniąca opowiada niecodzienną, wręcz sensacyjną historię, wywiera presję czasu, nie pozwala przerwać rozmowy, pyta o Twoje oszczędności lub prosi o pożyczkę, najlepiej się rozłączyć i natychmiast zadzwonić na policję.
  • Nigdy nie odpowiadaj na prośby o wykonanie przelewów bankowych, jeśli nie jesteś absolutnie pewien co do personaliów osoby dzwoniącej.
  • Nie przekazuj kodów blik, jeśli nie masz pewności co do tożsamości osoby dzwoniącej.

Do tej listy można też dodać to, że alarmująca powinna być konieczność, przesłania kodów służących zleceniu płatności lub potwierdzeniu logowania do bankowości elektronicznej.

Warto też zapoznać się z zabezpieczeniami, które nasz bank stosuje w swojej bankowości elektronicznej. Nie powinny być to też puste informacje, których nie aktualizujemy. Warto sprawdzać co jakiś czas czy umiemy potwierdzić wiarygodność aplikacji bankowej i rozumiemy jak weryfikuje ona naszą tożsamość.

Katarzyna Rutkowska, dziennikarka doreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.