Logowanie przez Facebooka. Ta metoda zaczyna budzić spore obawy

Logowanie przez Facebooka. Ta metoda zaczyna budzić spore obawy09.09.2022 15:00
Opcja logowania przez Facebooka znika ze stron internetowych
Źródło zdjęć: © Getty Images | Jaap Arriens

Z dużym prawdopodobieństwem istnieją serwisy i strony internetowe, na które logowaliście się za pomocą Facebooka. Jeśli jednak nie korzystaliście z tej metody, możecie być z siebie dumni. Okazuje się, że wiele firm rezygnuje z niej z powodu obaw użytkowników o ich prywatność.

Opcja logowania przez Facebook znika ze stron internetowych, ponieważ konsumenci domagają się lepszej prywatności – o czym donosi CNBC. Na przełomie ostatniego miesiąca producent sprzętu komputerowego Dell zrezygnował z możliwości logowania się na jego stronie za pośrednictwem "pierworodnego syna" Zuckerberga. Analogiczny krok wykonały inne duże firmy i serwisy takie jak Nike, Patagonia, Twitch, Best Buy, Ford Motor, Pottery Barn czy Match (odpowiednik Tindera).

Taki ruch ze strony marek to wyraźny sygnał, że z Facebookiem jest coraz gorzej, a jego użytkownicy tracą zaufanie do serwisu. Warto mieć na uwadze, że jeszcze kilka lat temu logowanie za pośrednictwem "najpopularniejszego serwisu społecznościowego" było jedną z domyślnych opcji na wielu stronach internetowych.

Jen Felch, dyrektorka ds. cyfrowych i technologii informacyjnych w firmie Dell, powiedziała, że ludzie przestali używać loginów społecznościowych z powodów, które obejmują obawy dotyczące bezpieczeństwa, prywatności i udostępniania danych.

"Jedną z rzeczy, które obserwujemy w całej branży, jest coraz więcej zagrożeń bezpieczeństwa lub przejęć kont, niezależnie od tego, czy jest to Instagram, Facebook, czy cokolwiek innego" – powiedziała Jen Felch. "Myślę, że ludzie świadomie podejmują decyzję o odizolowaniu konta w mediach społecznościowych, zamiast łączyć je z innymi stronami" – wyjaśniła.

Znikająca opcja logowania to najnowszy znak zmniejszającego się wpływu Facebooka na internet po ponad dekadzie spektakularnego wzrostu. Strony internetowe widzą w nim coraz mniejszą wartość w dużej mierze dlatego, że konsumenci tracą do niego zaufanie. Ma to oczywiście związek ze skandalem Cambridge Analytica, gdzie firma zebrała dane osobowe 87 milionów profili na Facebooku i wykorzystała je do kierowania reklam w kampanii prezydenckiej w 2016 r. Z kolei podczas pandemii Covid-19 użytkownicy Facebooka byli zalewani błędnymi informacjami na temat masek i szczepionek.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.