Nawet 21 godzin rocznie. Tyle czasu poświęcamy na zmianę haseł

Nawet 21 godzin rocznie. Tyle czasu poświęcamy na zmianę haseł04.05.2023 15:05
Hasła zapisane na kartkach to niezbyt rozsądny pomysł.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Vitalii Vodolazskyi

Mniej niż połowa Polaków dba o zabezpieczanie swoich urządzeń elektronicznych. Z kolei w ciągu całego roku, na zmianę haseł poświęcamy 21 godzin. W praktyce wystarczy jednak, by było ono silne i złożone – przestrzegają eksperci.

Jak zwróciła uwagę PAP Joanna Charlińska z Biura Informacji Kredytowej (BIK), "nie do końca doceniamy moc hasła jako zabezpieczenia przed wyłudzeniem danych". O tym, czy jest ono odporne na złamanie, decydują długość i złożoność - "zdecydowanie zapomnieć należy o ciągu liczb 12345 " - przestrzegła ekspertka.

Długie hasło, jak zauważyła, to takie, które składa się z co najmniej 12 znaków. "Może ono być skonstruowane z fraz, zawierać kombinacje liter i cyfr. Tu jednak należy pamiętać, by nie były to zwroty oczywiste, łatwe do odgadnięcia daty, imiona czy numery" - podkreśliła. Pomóc w wygenerowaniu bezpiecznego hasła - jak dodała - może menedżer haseł. "Ma on dodatkową zaletę, pomaga bezpieczne przechowywać hasła dla różnych kont" - przypomniała.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Się klika #6

Mniej niż połowa Polaków zabezpiecza swoje urządzenia elektroniczne

Według raportu BIK "Cyberbezpieczeństwo Polaków" do zabezpieczania hasłem swoich urządzeń elektronicznych przyznaje się 46 proc. badanych. Tymczasem, jak zaznaczyli eksperci, słabe hasło, a tym bardziej jego brak, naraża na cyberataki klientów w trakcie dokonywania transakcji bankowych czy zakupów w sieci.

"Oszuści czyhają na przejęcie danych uwierzytelniających, aby zyskać dostęp do cennych informacji, które mogą doprowadzić ich do cudzych pieniędzy. Środkiem do celu jest przejęcie danych uwierzytelniających" - przestrzegła Aleksandra Stankiewicz-Billewicz z BIK.

"To jest jak brakujący element układanki. Łamiąc hasło, otwierają furtkę do innych danych dotyczących tożsamości" - stwierdziła ekspertka. Pozyskane informacje, numery kart płatniczych oraz elektroniczne dokumenty mogą zostać wykorzystane m.in. do wyłudzenia kredytu lub pożyczki, zakupów na raty, podpisania umów (np. na abonament telefoniczny) lub do wyprowadzenia pieniędzy z konta bankowego - dodała.

Skala przestępstw z wykorzystaniem skradzionej tożsamości rośnie. Zgodnie z raportem InfoDok, na który powołują się eksperci BIK, tylko w pierwszym kwartale 2023 r. codziennie udaremniano 25 prób wyłudzeń. W sumie hakerzy podjęli ich w tym czasie 2 tys. 888 - czterokrotnie więcej niż rok temu; wielu wyłudzeń nie udaje się wykryć.

"Wystarczy, by hasło było silne i złożone"

Według przywołanych w raporcie danych firmy z branży technologii uwierzytelniających Yubico - przeciętny użytkownik internetu codziennie mierzy się z zarządzaniem hasłami do kilkunastu lub więcej kont. W ciągu roku na tę czynność przeznacza 21 godzin. "Nie ma jednak powodu, aby cały czas zmieniać hasła dostępu do poczty lub systemu firmowego. Wystarczy, by hasło było silne i złożone - im dłuższe, tym lepsze" - zwróciła uwagę Stankiewicz-Billewicz, cytując specjalistów z NASK.

Zgodnie z opiniami specjalistów, oprócz hasła (czyli tzw. uwierzytelnienia jednoskładnikowego) warto wprowadzić również dodatkowy element. Jak zaznaczyła Stankiewicz-Billewicz, Agencja ds. Cyberbezpieczeństwa i Bezpieczeństwa Infrastruktury (CISA) dodała uwierzytelnianie jednoskładnikowe do swojej listy złych praktyk.

Drugim składnikiem uwierzytelniania na naszym urządzeniu może być np. odcisk palca podczas logowania. We wbudowany czytnik linii papilarnych wyposażone są nie tylko nasze smartfony, ale też wiele komputerów - wyjaśniła, cytowana w raporcie Monika Olesiejuk z firmy Digital Fingerprints, będącej częścią Grupy BIK.

"W ostatnim czasie upowszechniła się także metoda FaceID, polegająca na skanie naszej twarzy przy odblokowaniu smartfona. Kolejną metodą podwójnego logowania i równie popularną, są kody SMS" - dodała ekspertka. Zwróciła też uwagę na tzw. klucze bezpieczeństwa (U2F). Według specjalistów i praktyków są one obecnie najbezpieczniejszą metodą uwierzytelniania z kategorii posiadania. "Ten podobny do pendrive'a klucz pomaga chronić przed najbardziej zaawansowanymi atakami" - wskazała.

Współczesna technologia oferuje też weryfikację behawioralną, stosowaną m.in. przez banki. Technologia weryfikuje czy osoba korzystająca z aplikacji na telefonie czy w trakcie logowania na stronę w komputerze jest tą, za którą się podaje. "Sprawdza ona zachowanie logującego czyli sposób korzystania z urządzenia np. tempa pisania na klawiaturze, ruchu myszą, sposobu posługiwania się urządzeniem mobilnym" - wyjaśniła Olesiejuk.

Nowe technologie uwierzytelniające już wchodzą do powszechnego użytku - zwróciła uwagę Stankiewicz-Billewicz. "Warto zaznajomić się z nowymi metodami zabezpieczeń, ale nie należy też zapominać o silnym haśle, bo to znaczące utrudnienie dostępu do informacji o nas i naszych pieniędzy" - podsumowała.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.