Nowa Opera 52 wyraźnie przyśpiesza dzięki nowościom w blokowaniu reklam

Nowa Opera 52 wyraźnie przyśpiesza dzięki nowościom w blokowaniu reklam22.03.2018 12:22

Użytkownicy przeglądarki Opera mogą od dziś korzystać ze stabilnej wersji z numerem 52. To wydanie, w którym już na etapie wersji beta twórcy skupili się na skróceniu czasu ładowania stron, w tym przypadku dzięki kolejnym ulepszeniom w zakresie wbudowanego w Operę blokera reklam. Jak dowiadujemy się z bloga, stabilna Opera jest gotowa stanąć do walki z dotychczasowym liderem, bo według twórców jest teraz o prawie połowę szybsza od Chrome'a, ale czy na pewno?

Spoglądając na wykres dostarczony przez Operę rzeczywiście można takie wrażenie odnieść. Na załadowanie testowego zestawu 15 stron Chrome potrzebował 81 sekund, a Opera po najnowszej aktualizacji w zakresie skuteczności blokera reklam, tylko 45. Różnica jest kolosalna, jednak warto zdać sobie sprawę, skąd się bierze. Otóż na wykresie Opera na równi stawia Operę z blokadą reklam z Google Chrome z blokadą reklam. I choć od strony nazewnictwa produktów i funkcji wydaje się mieć to sens, to takie podejście niekoniecznie jest słuszne.

Łączny czas ładowania testowego zestawu 15 stron przez Operę i Chrome'a. Źródło: Opera.
Łączny czas ładowania testowego zestawu 15 stron przez Operę i Chrome'a. Źródło: Opera.

Jak wiadomo bowiem, Opera od zawsze swój bloker stara się traktować równo z rozwiązaniami firm trzecich, a więc Adblockiem czy uBlockiem. Celem jest blokowanie wszystkiego, co związane jest z reklamą i może irytować użytkownika. Efekt to dużo szybsze ładowanie witryn, co widzimy na dostarczonym wykresie – w końcu do pobrania i zwizualizowania jest dużo mniej treści.

W Google Chrome sprawa wygląda jednak inaczej. Tutaj blokowane są tylko te najbardziej uciążliwe reklamy, które nie spełniają zasad ustalonych w ramach Coalition for Better Ads. W skrócie – bloker Chrome'a powstał w innym celu, więc trudno oczekiwać od niego, że wyraźnie przełoży się na szybkość ładowania witryn. Operze jednak wystarcza jego nazwa, by bezpośrednio zestawiać swoje rozwiązanie z konkurencyjnym.

Ostatecznie nie należy jednak umniejszać postępowi. Najnowsza Opera potrzebuje na załadowanie testowego zestawu stron około 45 sekund, podczas gdy przed zmianami potrzebne były 54 sekundy. Co by nie mówić, jest to wyraźny, bo kilkunastoprocentowy zysk czasowy, a odpowiadają za niego ulepszone algorytmy wbudowanego w Operę blokera reklam.

Tyle o szybkości i obiecywanych wynikach w porównaniu do Chrome'a. Opera 52 to jednak zmiany nie tylko w tym zakresie. Nowością jest również rozszerzona funkcjonalność związana z kartami, którymi od teraz zarządzać można grupowo. Wystarczy zaznaczyć kilka otwartych kart, aby za jednym razem je przenieść, zamknąć, wyciszyć i nie tylko. Co ciekawe, po zaznaczeniu w ten sposób można również skopiować do schowka adres wszystkich witryn jednocześnie. Może się to okazać przydatne, gdy będziemy chcieli udostępnić znajomym adresy całego zestawu stron niezbędnych na przykład do pracy.

Na koniec zmiany czysto wizualne. Opera zadbała o nowe, zabawne animacje w przypadku wystąpienia błędów. Od teraz więc, kiedy utracimy połączenie z Internetem lub będziemy ostrzegani o szkodliwym oprogramowaniu, na ekranie spodziewać się można miłych dla oka animacji, których głównymi bohaterami są statek kosmiczny i zwierzęta. Na tym główne nowości się kończą, choć oczywiście nie są jedynymi zmianami. O wszystkich przeczytać można w dzienniku zmian.

Przeglądarkę Opera 52 pobrać można natomiast za pośrednictwem naszego katalogu oprogramowania. Do wyboru edycja na Windowsa oraz na macOS-a.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.