Nowe ostrzeżenia w BIK. Jeśli masz alerty, nie musisz dopłacać

Nowe ostrzeżenia w BIK. Jeśli masz alerty, nie musisz dopłacać17.04.2024 14:55
BIK ostrzega przed oszustami
Źródło zdjęć: © Pixabay, Wikimedia Commons, dobreprogramy

BIK uruchomił nową usługę, która pomoże wzmocnić wiedzę kredytobiorców o zagrożeniach w cyberprzestrzeni. Osoby, które aktywowały funkcję alertów BIK, od dwóch dni otrzymują również biuletyn e-mail związany ze znanymi zagrożeniami w sieci.

BIK znany jest z pewnością każdemu Polakowi, który na którymś etapie życia zaciągał kredyt lub obecnie go spłaca. Często polecaną usługą są alerty BIK, które Biuro Informacji Kredytowej oferuje co prawda za opłatą, ale pozwalają one na czas dowiadywać się o potencjalnych próbach zaciągnięcia kredytu na nasze dane przez osoby trzecie. 15 kwietnia BIK rozszerzył ofertę i w ramach subskrypcji oferuje także biuletyn e-mail o znanych zagrożeniach w sieci.

Dla odbiorców alertów BIK oznacza to dodatkowe źródło informacji, z którego mogą powziąć wiedzę o trwających atakach w cyberprzestrzeni. Warto podkreślić, że otrzymanie e-maila od BIK-u z ostrzeżeniem w tym przypadku nie będzie oznaczało problemu z daną osobą i jej historią kredytową, a jedynie wskazywało na kampanie, które realizowane są w danej chwili przez oszustów - zależnie od "szczęścia" można trafić na ich celownik lub nie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Nowa usługa jest wartością dodaną dla osób, które lubią mieć pod kontrolą swoje finanse, czyli użytkowników Alertów BIK. Wierzymy, że świadomość zagrożeń zmotywuje do aktywnego korzystania z usług BIK chroniących przed wyłudzeniami" - tłumaczy w komunikacie prasowym Joanna Charlińska, ekspertka BIK.

Taka komunikacja to dodatkowe źródło wiedzy o phishingu i innych zagrożeniach. W ubiegłym roku ktoś podszywał się w ramach jednej z takich akcji pod sam BIK i próbował zasugerować odbiorcom SMS-ów, że wkrótce mogą oczekiwać kontaktu telefonicznego w sprawie zaciąganego kredytu. Po odebraniu takiego połączenia przyszła ofiara mogłaby z pewnością spodziewać się typowego scenariusza spoofingu telefonicznego z "bankowcem" lub "doradcą kredytowym".

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.