PayPal zaatakowany. Sprawdź, czy atak dotknął też ciebie

PayPal zaatakowany. Sprawdź, czy atak dotknął też ciebie20.01.2023 08:15
PayPal padł ofiarą hakerów
Źródło zdjęć: © Unsplash

W grudniu 2022 r. PayPal mierzył się z dużym atakiem hakerskim. Cyberprzestępcy próbowali masowo przejmować konta użytkowników platformy. Ich działania dotknęły blisko 35 tys. osób.

PayPal padł ofiarą hakerów. Popularny serwis, który umożliwia dokonywanie szybkich płatności internetowych, musiał zmierzyć się w grudniu ze zmasowanym atakiem cyberprzestępców. Ich działania odbiły się na blisko 35 tys. użytkowników platformy.

Do wspomnianych ataków doszło między 6 a 8 grudnia 2022 r. Jak możemy przeczytać w tekście przygotowanym przez dziennikarzy serwisu bleepingcomputer.com, cyberprzestępcy do ataku wykorzystali dość prostą w swoich założeniach metodę. Nie doszło do żadnego imponującego przełamywania zabezpieczeń platformy. Hakerzy zdecydowali się wykorzystać tzw. credential stuffing, który skupia się na "recyklingu haseł".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartwatch Fitbit Sense 2?

W praktyce oznacza to, że hakerzy próbowali logować się do kont użytkowników PayPala, korzystając przy tym z haseł, które przejęto w innych atakach. Sytuacja ta ukazuje, dlaczego warto stosować różne dane dostępowe do różnych serwisów. Jedna wpadka w zakresie cyberbezpieczeństwa nie będzie wówczas wiązać się z aż tak spektakularnymi konsekwencjami.

Ofiarami ataku cyberprzestępców padło dokładnie 34942 użytkowników PayPala. W ciągu dwóch dni działania hakerzy byli w stanie uzyskać dostęp do wszystkich danych swoich ofiar - począwszy od nazwiska, przez datę urodzenia czy adres aż po dane podatkowe. Z poziomu konta można również uzyskać dostęp do informacji na temat historii transakcji czy podpiętych do konta kart kredytowych.

PayPal do 20 grudnia 2022 r. prowadził dochodzenie, w którym potwierdził, że osoby trzecie otrzymały dostęp do kont użytkowników, wykorzystując do tego prawidłowe dane dostępu. Jednocześnie firma informuje, że zareagowała na czas, aby ograniczyć dostęp hakerów do platformy i zresetować hasła do kont, co do których naruszono względy bezpieczeństwa.

Użytkownicy, których dotyczył atak, mieli otrzymać od PayPala powiadomienie o całej sytuacji. Możemy w nim przeczytać, że hakerzy nie próbowali lub nie zdołali dokonać żadnych transakcji z użyciem przejętych kont. Firma komentuje też, że nie ma w tej chwili żadnych dowodów na to, że pozyskane dane osobowe użytkowników zostały wykorzystane.

PayPal rekomenduje, by te osoby, które otrzymały informację na temat ataku, zmieniły hasło do platformy na takie, które będzie unikalne i odpowiednio długie. Co więcej, sugerowane jest włączenie dwuskładnikowej weryfikacji.

Oprócz porad dotyczących jakości hasła, każda z ofiar ataku otrzymała od PayPala prezent. Chodzi o dwuletni dostęp do usługi Equifax, która pozwala na monitorowanie tożsamości internetowej.

Biorąc pod uwagę, że PayPal poinformował ofiary ataku o całym zajściu, warto zalogować się na własne konto, by zweryfikować, czy znaleźliśmy się w gronie zaatakowanych. PayPal w Polsce nie cieszy się ogromną popularnością, więc istnieje spore prawdopodobieństwo, że ktoś posiada stare "zakurzone" już konto, na które nie loguje się regularnie. Dla bezpieczeństwa warto byłoby to zrobić i zorientować się w całej sytuacji.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.