SMS o paczce. Każdy może go dostać, a cel jest jeden

SMS o paczce. Każdy może go dostać, a cel jest jeden06.11.2022 14:35
SMS w smartfonie
Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl | Oskar Ziomek

Wiadomości SMS o nieodebranych paczkach i wstrzymanych zamówieniach z tytułu niedopłaty to duży problem, zwłaszcza w okresie przedświątecznym. Z uwagi na zbliżający się czas częstszych zakupów, choćby z uwagi na Black Friday, przypominamy, na co należy zwrócić szczególną uwagę.

Fałszywe wiadomości SMS o wstrzymanej dostawie czy niedopłacie do zamówienia nie są niczym nowym. Nagły wzrost liczby podobnych ataków obserwujemy od około roku, kiedy właśnie na przełomie listopada i grudnia 2021 miała miejsce spora fala takich wiadomości. SMS-y trafiają do losowych Polaków, wzywając do dopłaty niewielkich kwot, by udało się zrealizować lub dostarczyć zamówienie z internetowego sklepu. Spodziewamy się, że w tym roku także problem nasili się już w nadchodzących tygodniach.

Oczywiście takie wezwania do zapłaty nie mają żadnego związku z rzeczywistością. Po pierwsze, trudno wyobrazić sobie sytuację, w której jakieś zamówienie na etapie dostawy miałoby nagle wymagać dopłaty rzędu kilku złotych. Po drugie - nawet gdyby, komunikat wysyłany drogą SMS-ową ze skróconym linkiem do płatności z pewnością nie jest metodą, na jaką zdecydowałby się którykolwiek wiodący przewoźnik czy sklep.

Przykładowy fałszywy SMS o paczce, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Przykładowy fałszywy SMS o paczce
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Zagrożeniem, które "czai się" w fałszywych SMS-ach tego typu jest skrócony link. To łącze odsyłające do spreparowanej witryny, na której można znaleźć formularz łudząco podobny do autentycznych serwisów oferujących tzw. szybkie płatności. W normalnej sytuacji klient może w ten sposób przelać pieniądze do właściwego adresata, a ten od razu otrzymuje informację, że transakcja się powiodła. Ponieważ mamy jednak do czynienia z fałszywą stroną, tutaj formularz służy wyłącznie do przechwytywania danych logowania do bankowości przez atakujących.

Jak łatwo sobie wyobrazić, następny krok to kradzież pieniędzy z konta. Nawet, jeśli po drodze konieczne jest dodatkowe uwierzytelnienie kodem SMS, ofiara prawdopodobnie odruchowo przepisze kod z ekranu telefonu do komputera, przekazując go oszustom. Na tym etapie chodzi najczęściej o zmianę telefonu kontaktowego do wysyłania owych kodów. Kolejne przyjdą już prosto do telefonu atakujących - wówczas przeleją oszczędności ofiary na własne konto.

SMS o paczce lub zamówieniu - jak się zachować?

Po otrzymaniu podobnej wiadomości SMS, najlepiej jest po prostu ją zignorować. Dodatkowo można pokusić się o wysłanie jej do analizy przez zespół CERT Polska, zaś sam numer nadawcy można dodać do tzw. czarnej listy w telefonie. W ten sposób w przyszłości nie dostaniemy już wiadomości od danego nadawcy (choć należy pamiętać, że atakujący wykorzystują najczęściej sporą bazę numerów).

Zobacz też: Czy warto kupić smart-opaskę Oppo Watch Free?

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.