Sposób na sprawy urzędowe. Co trzeci Polak wykorzystuje internet

Sposób na sprawy urzędowe. Co trzeci Polak wykorzystuje internet27.09.2023 13:23
Dowód osobisty
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Coraz więcej Polaków korzysta z internetu do załatwiania spraw urzędowych. Statystyki pokazują, że jeden na trzech obywateli wybiera tę formę komunikacji z administracją publiczną. Wśród osób posiadających wyższe wykształcenie, liczba ta jest jeszcze większa i przekracza połowę.

Trend ten jest zdecydowanie zauważalny i z pewnością będzie się utrzymywał, a nawet wzrastał, wraz z dorastaniem kolejnych pokoleń, które od najmłodszych lat korzystają z technologii. Widząc tę tendencję, przedstawiciele sektora publicznego coraz częściej decydują się na wdrażanie nowoczesnych rozwiązań IT.

Aplikacje administracji publicznej, które są przyjazne dla użytkownika i ułatwiają komunikację na linii obywatel – instytucje, stają się kluczowym elementem cyfrowej transformacji sektora. Aby jednak spełniać swoją rolę, muszą działać stabilnie i być szybko dostosowywane do zmieniających się potrzeb użytkowników.

W Polsce, niemal wszyscy użytkownicy Internetu (99 proc.) korzystają z sieci Wi-Fi, za pomocą smartfonów, tabletów czy laptopów. Są oni przyzwyczajeni do aplikacji mobilnych, które są intuicyjne i dostosowane do możliwości dotykowych ekranów. Statystyki pokazują, że 8 na 10 internautów korzysta z usług bankowych online. Użytkownicy oczekują, że łatwość obsługi, znana ze sklepów internetowych czy platform streamingowych, będzie dostępna również w serwisach rządowych.

Aplikacje administracji publicznej, które są przyjazne dla użytkownika i ułatwiają komunikację na linii obywatel – instytucje, stają się kluczowym elementem cyfrowej transformacji sektora. Aby jednak spełniać swoją rolę, muszą działać stabilnie i być szybko dostosowywane do zmieniających się potrzeb użytkowników.

Wojciech Wrona

Dyrektor Sektora Publicznego Red Hat

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Aplikacje dla obywateli mogą nie tylko znacznie usprawnić dostęp do usług publicznych i zwiększyć efektywność administracji, ale też poprawić interakcję między obywatelami a instytucjami publicznymi. Przykładem może być aplikacja mObywatel, która cieszy się ogromną popularnością - liczba pobrań już dawno przekroczyła 10 mln. Pokazuje to, że Polacy oczekują od administracji nadążania za trendami społecznymi i zmianami.

Wyzwania dla świata IT

Podstawowym wyzwaniem, jakie staje przed twórcami aplikacji dla sektora publicznego, jest ich skalowalność. Muszą one być dostępne dla wszystkich obywateli czy danego regionu, a więc dostosowane do dużej liczby użytkowników. Załatwianie spraw urzędowych, takich jak rozliczanie PIT-ów czy składanie podań o zasiłki często jest sezonowe, więc wskazane jest, żeby serwisy rządowe były na to przygotowane. Dlatego coraz częściej sektor publiczny decyduje się na korzystanie z rozwiązań chmurowych.

Centralny Ośrodek Informatyki organizuje w dniach 21-22 października hackathon mHack podczas którego studenci będą mieli za zadanie opracowanie innowacyjnego pomysłu na nową funkcję w aplikacji mObywatel 2.0. Modyfikacje funkcji aplikacji w odpowiedzi na opinie użytkowników to dzisiaj standard w sektorze e-commerce czy bankowości elektronicznej. Dlatego ważne by również serwisy administracji były w stanie szybko wprowadzać zmiany funkcjonalności.

W Polsce cyfryzacja sektora publicznego jest powyżej średniej dla regiony Europy Środkowo-Wschodniej. Aplikacje przyjazne dla obywatela są kluczowym elementem procesu digitalizacji administracji. Rosnąca popularność załatwiania spraw urzędowych przez Internet wymaga wdrażania nowoczesnych rozwiązań IT.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.