WhatsApp i 3 typowe ataki. Nie daj się nabrać

WhatsApp i 3 typowe ataki. Nie daj się nabrać14.01.2022 14:22
WhatsApp w smartfonie
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Użytkownicy WhatsAppa na co dzień narażeni są na kilka znanych ataków. Zgłoszenia takich przypadków regularnie otrzymujemy od naszych czytelników, co potwierdza, że są to na co dzień stosowane praktyki. Zobacz, na co nie dać się nabrać.

Jeśli korzystasz z WhatsAppa, możesz paść ofiarą kilku ataków. Na szczęście spotykane są one rzadziej niż trafiające do wszystkich oszustwa SMS-owe, jednak warto wiedzieć, czego unikać i w jakie informacje nie wierzyć. Na celowniku są przede wszystkim osoby, które sprzedają produkty na portalach aukcyjnych, ale nie tylko.

Problem polega na niewiedzy sprzedających w zakresie fałszywych linków i wyłudzeń. Wykorzystują to oszuści podszywający się pod kupujących, którzy proponują finalizację transakcji właśnie za pośrednictwem WhatsAppa, zamiast na OLX czy Allegro. W ten sposób można trafić na jeden z dwóch najpopularniejszych ataków: polegający na przekierowaniu na fałszywą stronę DPD lub kuszeniu opcją wykorzystania płatności InPost. Obydwie formy w rzeczywistości są fałszywe i prowadzą do strat.

Przykładowe oszustwo na WhatsAppie, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Czytelnik Piotr
Przykładowe oszustwo na WhatsAppie
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Czytelnik Piotr

Jeśli użytkownik nie zorientuje się, że ma do czynienia z oszustwem, straci pieniądze. Atakujący nakłoni go bowiem do odwiedzenia strony pod linkiem z wiadomości, dzięki któremu sprzedający teoretycznie będzie mógł "otrzymać płatność za produkt". Taka forma finalizacji ofert nie istnieje i warto pamiętać, że aby otrzymać od kogoś pieniądze, nie jest konieczne logowanie się do bankowości czy podawanie danych karty płatniczej. Wystarczy tylko numer konta i nazwisko.

Ostatnie popularne zagrożenie na WhatsAppie to wyłudzanie 6-cyfrowego kodu weryfikacyjnego. Chodzi o sytuację, w której oszust intencjonalnie podaje w WhatsAppie cudzy numer telefonu jako login, a następnie pisze do niego SMS-a, że pomylił się podczas logowania i prosi o przesłanie kodu weryfikacyjnego (automat WhatsAppa przesyła go na smartfon ofiary). Jeśli użytkownik nie zorientuje się, że ma do czynienia z oszustwem, podając kod udostępni atakującemu dostęp do swojego konta WhatsAppa.

Od tego momentu to atakujący będzie otrzymywać wszystkie wiadomości, które miały trafić do ofiary. Będzie się też mógł kontaktować z jej znajomymi, podszywając się pod nią, co otwiera drogę do innych ataków - w tym popularnego wyłudzenia pieniędzy "na Blika". Warto więc pamiętać, że 6-cyfrowy kod WhatsAppa jest tajny i nie należy go nikomu podawać, zaś propozycje zakończenia transakcji z portali aukcyjnych poza nimi najlepiej jest po prostu ignorować.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.