Bank nigdy nie prosi o zainstalowanie aplikacji. CSIRT KNF: to oszustwo

Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego w sektorze finansowym (CSIRT KNF) ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod banki, którzy proszą o instalację aplikacji rzekomo służącej do pomocy zdalnej. Możemy w kilka chwil stracić oszczędności.

Bank ostrzega przed popularnymi metodami oszustw
Bank ostrzega przed popularnymi metodami oszustw
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac. AMM

Zespół czuwający nad bezpieczeństwem Polaków w sieci, z ramienia Komisji Nadzoru Finansowego, wydał ostrzeżenie. "Jeśli ktoś, podając się za pracownika banku lub innej instytucji finansowej, prosi cię o zainstalowanie aplikacji do pomocy zdalnej (np. "żeby pomóc ci odzyskać pieniądze") – to oszustwo" – poinformował CSIRT KNF na platformie X.

Bank nigdy nie żąda zdalnego dostępu

Wystarczy moment nieuwagi, by w kilka chwil stracić wszystkie oszczędności. CSIRT KNF przypomina, że bank nigdy nie zażąda instalacji oprogramowania do zdalnego dostępu (np. AnyDesk, TeamViewer). Pamiętajmy, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie proszą także o:

  • podanie haseł dostępu, kodów PIN, kodów BLIK czy danych kart płatniczych,
  • wykonanie przelewów na prośbę rozmówcy,
  • podanie danych do logowania do bankowości internetowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jeśli ktoś podaje się za pracownika banku i prosi Cię o takie działania, jest to oszustwo. W takiej sytuacji powinieneś przerwać rozmowę i skontaktować się bezpośrednio z bankiem, korzystając z oficjalnych numerów telefonu.

CSIRT KNF, powołany przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF), ma za zadanie przyjmować zgłoszenia o poważnych incydentach, wspierać ich obsługę, analizować je oraz identyfikować powiązania między nimi. Zespół współpracuje również z CSIRT MON, CSIRT NASK i CSIRT GOV w zakresie koordynacji obsługi incydentów.

Programy

Zobacz więcej
bezpieczeństwointernetcyberbezpieczeństwo

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (8)