Chcieli oszukać na pracownika banku. Sami pomylili się w przekręcie

Chcieli oszukać na pracownika banku. Sami pomylili się w przekręcie

Oszustwo na pracownika banku to bardzo popularny schemat wyłudzeń pieniędzy
Oszustwo na pracownika banku to bardzo popularny schemat wyłudzeń pieniędzy
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Liubomyr Vorona
Paweł Maziarz
08.08.2023 15:28

Oszustwa na pracownika banku to nadal bardzo popularny schemat wyłudzeń pieniędzy. W tej historii można jednak mówić o pomyślnym zakończeniu, bo, przez nieuwagę przestępców, środki wróciły do właściciela.

Sprawę opisuje Komenda Wojewódzka Policji w Lublinie, do której zgłosił się 40-latek z nietypową historią. Przestępcy próbowali przechytrzyć mężczyznę klasycznym oszustwem na pracownika banku, ale tym razem sytuacja potoczyła się w dosyć nietypowy sposób.

Oszustwo na pracownika banku

Z pokrzywdzonym skontaktował się mężczyzna, który podawał się za pracownika banku. Uwagę wzbudził wschodni akcent mężczyzny. Oszust twierdził, że na konto bankowe mężczyzny zalogowali się przestępcy i złożyli fałszywy wniosek o udzielenie kredytu w kwocie 10 tysięcy złotych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Podana historia była pretekstem do wyłudzenia pieniędzy. Oszust chciał nakłonić mężczyznę do przelania na podane przez siebie konto bankowe środków w kwocie 43 tysięcy złotych. W ten sposób pozostałe środki miały zostać zabezpieczone przez rzekomymi oszustami.

Prawdziwy telefon z banku

Niedługo po wykonaniu przelewu, z mężczyzną skontaktował się autentyczny pracownik banku, który poinformował o wychodzącym przelewie, ale przy okazji ostrzegł przed możliwością działania oszustów. Pokrzywdzony niezwłocznie udał się do banku, by zablokować rachunek bankowy.

Mężczyzna może mówić o dużym szczęściu. Oszust się pomylił i podał błędny numer konta. W efekcie środki nie trafiły na drugie konto i automatycznie zostały zwrócone do nadawcy.

Policja ostrzega przed oszustami

Opisany przypadek to przykład bardzo popularnego oszustwa na pracownika banku. Policja ostrzega, by w podobnych przypadkach (np. gdy dzwoni pracownik banku, policjant, prokurator albo urzędnik) być ostrożnym i kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Takie podejście w kontaktach z nieznajomymi może uchronić nas przed dużymi stratami. Warto jednak zaznaczyć, że przestępcy często okazują się podstępni i stosują tzw. spoofing, podszywając się pod dany numer telefonu. Gdy mamy wątpliwości, warto się rozłączyć i samemu zadzwonić na numer podany na stronie internetowej instytucji.

Paweł Maziarz, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Aktualizacje
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)