Dzwoni numer 815356765. Czy jest się czego bać?
Telefon z numeru +48815356765 budzi wątpliwości wielu osób. Dodatkowy niepokój wprowadza fakt, że po odebraniu w słuchawce słychać bota i prośbę o potwierdzenie swoich danych, by usłyszeć docelowy komunikat. Czy w rzeczywistości jest się czego bać i ktoś wyłudza od nas dane?
Okazuje się, że automatyczne połączenie z numeru 815356765 jest bezpieczne i jest to autentyczny mechanizm wykorzystywany przez PKO Bank Polski. Choć w dobie popularności robocalls, natrętnych połączeń od telemarketerów oraz potencjalnych wyłudzeń danych realizowanych w ten sposób, taki telefon budzi podejrzenia niektórych użytkowników - co potwierdzają na przykład opinie w serwisie nieznany-numer - w praktyce jest to prawdziwy mechanizm komunikacji PKO BP z klientem.
Klienci PKO BP mogą otrzymać takie połączenie w sytuacji logowania i aktywacji aplikacji mObywatel, do czego wykorzystywane jest uwierzytelnienie przez bank. O potwierdzenie szczegółów poprosiliśmy Biuro Prasowe PKO BP.
Potwierdzamy, rzeczywiście bot PKO Banku Polskiego dzwoni, by potwierdzić tożsamość klienta używającego konta w banku do aktywacji aplikacji mObywatel. Bot przedstawia się: "Jestem Wirtualną Asystentką PKO Banku Polskiego. Dzwonię w związku z aktywacją aplikacji mObywatel".
Może zadzwonić w godzinach 9.00-21.00. Zadaje klientowi ustalone, typowe w bankowości pytania weryfikujące daną osobę. Następnie informuje klienta, że jego konto w PKO Banku Polskim zostało użyte do aktywacji aplikacji mObywatel i pyta: "Czy potwierdzasz świadomą, samodzielną aktywację aplikacji mObywatel?". Po potwierdzeniu klienta informuje go też o zasadach cyberbezpieczeństwa m.in. o tym aby samodzielnie korzystać z tej aplikacji i nie dzielić się nią z nikim oraz że mDowód jest równoprawny plastikowemu dokumentowi tożsamości i może być wykorzystany przez przestępców do wzięcia kredytu.
PKO Bank Polski zwraca również uwagę, że zignorowanie połączenia z numeru 815356765 lub rozłączenie się nie spowoduje, że proces aktywacji mObywatela zostanie anulowany. "Jest to operacja, która ma wzmóc czujność odbiorcy. Oprócz połączenia telefonicznego, klient dostaje też wiadomości SMS i e-mail" - tłumaczy Wardziak. "Jeżeli klient nie odbierze telefonu lub nie odczyta wiadomości, nadal może w pełni korzystać z mObywatela" - dodaje.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warto też zwrócić uwagę, że PKO Bank Polski podaje oficjalnie na stronie z informacjami numer 815356765 jako wykorzystywany przez bank do komunikacji z klientami. Jest to jeden z czterech numerów, które mogą zostać w ten sposób użyte, a klient nie powinien być zdziwiony, że otrzymuje połączenie. Trzy pozostałe numery z PKO BP, które mogą zostać wykorzystane do połączenia z klientem to:
- 81 535 60 60,
- 22 86 45 55,
- 800 777 000.
Jasność informacji ze strony banku nie zmienia jednak faktu, że tego rodzaju połączenie może budzić mieszane uczucia, zwłaszcza wśród osób niepamiętających numerów kontaktowych z banku oraz wyczulonych na wszelkie możliwe próby manipulacji i wyłudzenia danych drogą telefoniczną - co jest oczywiście dobrą cechą w dobie popularności takich metod oszustów.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl