Uwaga na spoofing telefoniczny. Zadzwoni znany numer

Telefoniczna metoda ataku zwana spoofingiem to jedno z oszustw, które trudno zidentyfikować. Technika ta polega na tym, że atakujący dzwoni do ofiary wykorzystując cudzy numer telefonu. W efekcie odbierający połączenie jest przekonany, że rozmawia z kimś innym - na przykład pracownikiem banku.

Uwaga na spoofing telefoniczny. Wystarczy odebrać telefon
Uwaga na spoofing telefoniczny. Wystarczy odebrać telefon
Źródło zdjęć: © Pixabay

W praktyce, spoofing telefoniczny polega na podszywaniu się pod dany numer telefonu, co pozwala dzwoniącemu na wykonanie połączenia w taki sposób, by na ekranie odbiorcy pojawił się nieprawdziwy numer. Proces ten możliwy jest głównie dzięki technologii VoIP, która pozwala na ręczne ustawienie dowolnego numeru jako wyświetlanego u odbiorcy.

O ile samo zmienianie numeru jest technicznie nieszkodliwe, to konsekwencje takich działań mogą być niebezpieczne. Oszuści często stosują tę metodę, aby podając się za pracowników banków, kontaktować się z przypadkowymi osobami. Po nawiązaniu połączenia opowiadają fałszywe historie, które mają zmanipulować ofiarę i dać dostęp do jej konta bankowego. Ofiary spoofingu często są przekonane, że rozmawiają z prawdziwą infolinią banku, ponieważ taka informacja widnieje na wyświetlaczu telefonu.

Ataków telefoniczne w formie spoofingu zwykle przebiegają według podobnych wzorców. Przestępca próbuje przestraszyć rozmówcę, wywołując u niego gwałtowne emocje. Często informuje o rzekomym włamaniu na konto bankowe, co ma wymagać natychmiastowego działania, aby przeciwdziałać działaniom hakerów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W rzeczywistości, takie opowieści to jedynie manipulacje mające na celu uzyskanie zdalnego dostępu do urządzenia ofiary. Często do tego celu używane są dobrze znane aplikacje, jak TeamViewer czy AnyDesk - co do zasady przydatne i popularne na potrzeby pracy zdalnej, ale zbędne i niebezpieczne podczas kontaktu z obsługą z banku.

Jak nie dać się nabrać?

Co ważne, w praktyce nie ma skutecznego sposobu na zablokowanie spoofingu telefonicznego jako takiego, co utrudnia jakąkolwiek prewencję. Każdy może odebrać takie połączenie i tylko od świadomości i zdrowego rozsądku zależy, czy potencjalna ofiara zorientuje się, że może to być manipulacja. Wypada zapamiętać, że numer czy nazwa instytucji wyświetlana na ekranie telefonu nie zawsze informuje nas, kto faktycznie dzwoni.

Aby nie dać się oszukać, należy uważnie słuchać dzwoniącego i nie działać pod wpływem emocji. Gdy pojawi się podejrzana informacja o problemach z kontem bankowym, najlepiej jest przerwać rozmowę i samodzielnie skontaktować się z bankiem, by zweryfikować sytuację. Tylko wówczas można mieć pewność rozmowy z prawdziwym pracownikiem instytucji.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (6)