OpenCL tym razem zaprzęgnięty do renderowania fraktali

Strona głównaOpenCL tym razem zaprzęgnięty do renderowania fraktali
16.12.2011 16:53

W maju pisałam o powstaniu ciekawego programu do renderowania trójwymiarowych fraktali autorstwa Krzysztofa Marczaka. Jeśli kogoś interesuje renderowanie fraktali, z pewnością ucieszy się na wieść o tym, że Krzysztof rozpoczął implementację akceleracji sprzętowej w swoim programie.

Zalążki akceleracji sprzętowej pojawiły się w wersji 1.09 Mandelbulbera i tym samym program dołączył do peletonu otwartoźródłowych projektów, które przerzucają obliczenia na kartę graficzną. Na czele pędzi oczywiście Blender, którego nowy silnik już renderuje ze wsparciem ze strony CUDA, a wkrótce obsłuży również OpenCL. Dzięki rozwojowi GEGL OpenCL trafi również do GIMP-a, dzięki cairo do Inkscape i podobnych projektów, a z akceleracji już korzysta znana użytkownikom KDE Krita. Oczywiście wsparcie dla akceleracji sprzętowej z wykorzystaniem OpenCL znajdziemy również w innych projektach graficznych i filmowych, ale wróćmy do Mandelbulbera.

Krzysztof rozpoczął prace nad wprowadzeniem OpenCL do Mandelbulbera 3 miesiące temu. Do tej pory udało mu się przeportować na OpenCL implementacje równań, na których podstawie renderowane są Gąbka Mengera, Mandelbulb, szybkozmienne systemy funkcji iterowanych oraz obliczenia na liczbach hiperzespolonych. Dzięki temu renderowanie fraktali wymagających wymienionych wyżej obliczeń powinno można przyspieszyć nawet 30 razy, ale jeszcze tracimy trochę dokładności. To się jednak zmieni, kiedy Krzysztof odpowiednio zaimplementuje efekty i shadery. A z ciekawostek mniej matematycznych warto zwrócić uwagę na możliwość dodania animowanej wody do filmu z renderowanym fraktalem oraz na obecne już od jakiegoś czasu światła wolumetryczne.

Mandelbulber dostępny jest dla systemów Windows i Linux, dla Mac OS X można pobrać wersję 1.04 programu.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)