Paywall zadebiutuje w Facebooku: tak rozstrzygną się losy płatnych treści

Paywall zadebiutuje w Facebooku: tak rozstrzygną się losy płatnych treści

Paywall zadebiutuje w Facebooku: tak rozstrzygną się losy płatnych treści
20.07.2017 12:15

Wśród wielu wydawców wciąż pokutuje przekonanie, jakobyużytkownicy powinni – i chcieli – płacić za dostęp domateriałów prasowych. W tę stronę poszło wiele zagranicznych ipolskich portali, które liczą na mikropłatności za możliwośćprzeczytania artykułu, wierząc, że przynajmniej te ciekawe tekstyobronią się zarówno przed obojętnością jak i skłonnością doinfoanarchizmu. Skuteczność tego rozwiązania pozostaje pod znakiemzapytania. Czy wbudowanie paywalla w Facebooka zmieni ten stanrzeczy?

Mechanizm Instant Articles na Facebooku już dzisiaj jest chętniewykorzystywany przez niektórych wydawców, którzy decydują sięudostępniać treści bezpośrednio w serwisie Marka Zuckerberga,zamiast publikować tylko linki do swoich treści. Nie chodzi tylko okorzyści reklamowe, publikacje oferowane przez Instant Articleswczytują się w ułamku sekundy. Optymalizacja kodu i infrastrukturyhostingowej pozwoliła na skrócenie czasu ładowania do około 0,3sekundy. Nieźle, biorąc pod uwagę to, że średni czas ładowaniastron w amerykańskich portalach informacyjnych wyniósł ok. 3,6sekundy.

Podczas odbywającego się w tym tygodniu w Nowym Jorku DigitalPublishing Innovation Summit ogłoszono, że już w październiku naFacebooku pojawić się mają artykuły w formacie Instant Articles,do których dostęp będzie mógł zostać ograniczony przezpaywalla. Z nieoficjalnych doniesień TechCruncha wynika, że obecnierozważane jest rozwiązanie, które miałoby dostarczaćużytkownikom Facebooka od danego wydawcy przynajmniej 10 artykułówmiesięcznie bezpłatnie. Za dostęp do kolejnych przyszłoby jużzapłacić. Ile? To już zależałoby od wydawcy.

Wprowadzenie tego rozwiązania zostało wymuszone przez samychwydawców, którzy najwyraźniej już pogodzili się z tym, że dlawielu użytkowników Internet to Facebook – i nic więcej. Dziękipołączeniu sił w stowarzyszeniu branżowym News Media Alliance,obecnie zrzeszającym niemal 2 tys. serwisów internetowych, wydawcyzyskali wystarczającą pozycję negocjacyjną, by coś zudostępniania swoich treści na Facebooku mieć.

Z płatnych tekstów poprzez Instant Articles skorzystają napoczątku tylko Amerykanie, jednak docelowo miałoby być oneprzeznaczone dla zainteresowanych z całego świata. By jednak byłoto możliwe, Facebook musi zaproponować uniwersalny systemmikropłatności, który pozwoliłby obejść sklepy Google Play iAppStore. Do tej pory jedynym praktycznym rozwiązaniem byłobywykorzystanie ich metody płacenia z przypisanej do konta użytkownikakarty kredytowej – jest to jednak obciążone 30-procentowąprowizją.

Czy Facebook zatem zacznie sam pytać o numer karty kredytowej,czy też pomyśli o jeszcze innych metodach, być może bazującychna mikropłatnościach z użyciem kryptowalut? Bez względu nazastosowaną metodę, będzie to największe wdrożenie paywalla wInternecie, od którego powodzenia zależą dalsze losy płatnychtreści. Jeśli nawet Facebookowi się nie uda sprzedaćniespecjalistycznych treści, to komu mogłoby się to udać?

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)