Polacy coraz chętniej wybierają e-usługi. Z tej jednej korzystamy najczęściej

Strona głównaPolacy coraz chętniej wybierają e-usługi. Z tej jednej korzystamy najczęściej
13.05.2021 13:44
Polacy coraz chętniej wybierają e-usługi. Z tej jednej korzystamy najczęściej
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Od początku roku do 12 maja Polacy wysłali dokładnie 785 963 elektronicznych pism ogólnych. To pokazuje, że coraz chętniej wybieramy e-usługi zamiast tradycyjnej wizyty w urzędzie.

Niewątpliwie duże zainteresowanie e-usługami jest efektem pandemii koronawirusa, ale i tak statystyki robią duże wrażenie. W kwietniu skorzystało z nich aż 17 mln Polaków, ale zdecydowanie najpopularniejszą z nich jest e-wniosek "Wyślij pismo ogólne". 

Popularność akurat tej e-usługi nie dziwi, ponieważ to jedna z najbardziej uniwersalnych usług dostępnych na Gov.pl, dzięki czemu możemy załatwić sprawę w niemal każdej instytucji i to bez konieczności wizyty w urzędzie. 

- Aby skorzystać z pisma ogólnego nie potrzeba pieczątek, ani teczek. Wystarczy Profil Zaufany. Usługa jest oczywiście w pełni bezpłatna. Można z niej korzystać siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę - wyjaśnia minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Popularność e-usługi "Wyślij pismo ogólne" rośnie bardzo szybko. Od 1 stycznia do 11 maja 2020 r. do urzędów trafiło 399 195 e-wniosków, a w tym roku było ich prawie dwa razy więcej. Poniżej wyjaśnimy wszelkie wątpliwości, jak złożyć takie pismo przez internet

Wyślij pismo ogólne: jak złożyć wniosek?

E-usługę "Wyślij pismo ogólne" znajdziemy na portalu Gov.pl, jednak zanim złożymy pismo, konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego. To właśnie z jego pomocą zalogujemy się na konto Mój GOV. 

Jeśli nie macie Profilu Zaufanego, możecie potwierdzić tożsamość za pomocą e-dowodu lub przez wybrany bank, jeśli macie w nim konto (BOŚ, PKO BP, Bank Pekao, Inteligo lub SGB Banki Spółdzielcze). 

Jak założyć Profil Zaufany i rzadziej chodzić do urzędów? Sprawdź jego możliwości
Jak założyć Profil Zaufany i rzadziej chodzić do urzędów? Sprawdź jego możliwości

Zanim jeszcze przejdziemy do składania pisma, warto przygotować wcześniej załączniki w formie elektronicznej, jeśli będziemy chcieli takowe załączyć do wniosku. Jeśli nie ma takiej potrzeby, to można zacząć wypełniać wniosek. 

  • W celu wysłania elektronicznego pisma należy wejść na stronę Gov.pl i wybrać e-usługę "Wyślij pismo ogólne";
  • następnie należy wybrać urząd lub instytucję, do których chcemy wysłać pismo (dokumenty można wysyłać np. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej czy sanepidu);
  • kolejnym krokiem jest wypełnienie formularza i dodanie wymaganych załączników;
  • po kliknięciu "Dalej" należy wybrać "Wyślij bez podpisu" lub "Podpisz i wyślij", w zależności od tego, której wersji wymaga urząd bądź instytucja, do której składamy pismo.

Po wysłaniu pisma dostaniemy urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) i pozostaje nam tylko czekać na odpowiedź. Czas oczekiwania jest zależny od typu sprawy, którą chcemy załatwić. Warto też pamiętać, że e-usługi zawsze są bezpłatne

Pilnowanie dowodu osobistego nie wystarczy, by ochronić dane osobowe. Ekspert ostrzega
Pilnowanie dowodu osobistego nie wystarczy, by ochronić dane osobowe. Ekspert ostrzega

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Udostępnij:
Komentarze (10)