SOKiK: klient e-sklepu po rozpakowaniu i sprawdzeniu towaru nie traci prawa do zwrotu

SOKiK: klient e-sklepu po rozpakowaniu i sprawdzeniu towaru nie traci prawa do zwrotu
26.11.2014 12:54
SOKiK: klient e-sklepu po rozpakowaniu i sprawdzeniu towaru nie traci prawa do zwrotu

Ten wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma wielkieznaczenie dla klientów sklepów internetowych. Sprzedawcy już nie będąmogli odmawiać przyjęcia zwrotu towaru tylko dlatego, że zostałwyjęty z opakowania i użyty. Regulaminy zabraniające takich działańsą niezgodne z prawem i naruszają interesy konsumentów.

Wielu polskich internautów doświadczyło tego na własnej skórze –kupując produkt w sklepie internetowym, mamy możliwość sprawdzenia godopiero po zawarciu transakcji. Gdy kurier przyniesie już paczkę,nabywca zwykle otwiera ją tak szybko, jak to możliwe. Dobrze, gdy zeswojego zamówienia jest zadowolony, ale co, jeśli okaże się, żeprodukt niewiele ma wspólnego z obietnicami sprzedawcy? Wiele sklepóww swoich regulaminach stawia sprawę otwarcie. Produkt możemy imzwrócić tylko nieużywany, w oryginalnym opakowaniu.

350128414533117889

Autor tego newsa doświadczył takiej sytuacji całkiem niedawno.Zakupił nawigację samochodową działającą pod kontrolą Androida, naktórej można było zainstalować dowolne oprogramowanie ze sklepuGoogle Play. Faktycznie, można było to zrobić, tyle że po instalacji… system już nie wystartował. Spór ze sklepem o rozumienie tzw.zwykłego zarządu nie był łatwy – pojęcie to nie jest nigdzieformalnie zdefiniowane, więc sklepy przyjmują wygodne dla siebiezałożenia. W tym wypadku sklep uznawał, że zainstalowanieandroidowego oprogramowania na androidowym urządzeniu wychodzi pozagranice zwykłego zarządu, towar jest używany i jako taki nie może byćzwrócony.

W doktrynie jednak przyjmuje się, że zwykły zarząd to wszelkieczynności związane z normalną eksploatacją rzeczy, podejmowane wzgodzie z jej przeznaczeniem. Stworzenie listy takich czynności niejest z oczywistych powodów możliwe. Uważa się więc, że nabywca wramach zwykłego zarządu ma prawo używać rzecz zgodnie z jejprzeznaczeniem – a to wymaga jej rozpakowania.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sierpniu 2013 roku wydałdecyzję właśnie w takiej sprawie, dotyczącej zastrzeżenianiemożności zwrotu towaru inaczej jak tylko w oryginalnym stanie,które zapisano w regulaminie sklepu Vision Express. Sklep ten,handlujący przede wszystkim soczewkami kontaktowymi, nie chciałprzyjąć zwrotu towaru po tym, gdy okazało się, że są nieodpowiedniejmocy. Prezes UOKiK-u uznała wówczas, że postanowienia takie sąniezgodne z prawem, naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Na sklepnałożono srogie kary pieniężne, w wysokości ponad 360 tys. zł.

Przedsiębiorca odwołał się od decyzji do Sądu Ochrony Konkurencjii Konsumentów. Niepomyślnie jednak dla siebie – SOKiKpodtrzymał decyzję prezes UOKiK-u. Według Sądu, konsument kupującytowar przez Internet nie ma możliwości obejrzenia i sprawdzenia goprzed zawarciem transakcji, dlatego zrobienie tego po odebraniuprzedmiotu jest częścią zwykłego zarządu. Można otworzyć opakowanieby sprawdzić, czy dostarczone okulary lub szkła kontaktowe sąodpowiedniej mocy, nie tracąc prawa do odstąpienia od umowy. Sąduznał zarazem zasadność kar finansowych nałożonych na Vision Express.

Wyrok SOKiK-u nie jest prawomocny, przedsiębiorca prawdopodobniezłoży apelację.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (63)