Zadzwonił telefon? Po takich słowach od razu się rozłącz

Kiedy odbierasz telefon i ktoś przedstawia się jako przedstawiciel banku, warto zachować szczególną czujność. Oszuści stosują spoofing telefoniczny, co pozwala im podszywać się pod autentyczne numery infolinii bankowych. Celem manipulacji jest oszustwo prowadzące do kradzieży pieniędzy z kont.

Uwaga na fałszywe połączenia
Uwaga na fałszywe połączenia
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Identyfikacja takich oszustw jest zazwyczaj dość łatwa. W trakcie rozmowy często pojawiają się charakterystyczne zwroty i wyrażenia, które mogą sugerować, że jesteś w kontakcie z naciągaczem. Głównym celem oszustów jest wywołanie u rozmówcy lęku o środki na koncie oraz manipulacja tak, by natychmiast podjąć działania w celu rzekomego zabezpieczenia pieniędzy. Usłyszenie takich fraz to sygnał, by natychmiast przerwać rozmowę i uniknąć wpadnięcia w pułapkę.

W rzeczywistości, rozmowa z oszustem często wygląda tak, że mowa jest o rzekomo zablokowanej transakcji, pożyczce zaciągniętej na twoje dane lub dużym przelewie. Osoby te namawiają do szybkich działań, by chronić środki na koncie. Ofiara, wierząc, że jest zagrożona, w pośpiechu i machinalnie wykonuje polecenia, co prowadzi do utraty pieniędzy.

Co powie oszust?

Oszust może poprosić o podanie danych do logowania, kodów SMS do autoryzacji, a nawet instalacji aplikacji do zdalnego dostępu na komputerze lub telefonie, takich jak AnyDesk czy TeamViewer. Chociaż te programy mają swoje zastosowania, nie są potrzebne podczas kontaktu z prawdziwym pracownikiem banku, zwłaszcza gdy ktoś podszywa się pod niego. Są one najczęściej wykorzystywane w kontekście pracy zdalnej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Najbezpieczniejszym sposobem, aby uniknąć problemów związanych z rozmową z oszustem, jest ignorowanie wszelkich próśb i szybkie odłożenie słuchawki. Następnie warto skontaktować się z bankiem z własnej inicjatywy, aby opisać sytuację i zweryfikować, czy faktycznie istnieje jakiekolwiek zagrożenie dla konta. Tylko tak można mieć pewność, że rozmawiamy z prawdziwym pracownikiem banku. Oszuści mogą bowiem technicznie podszywać się pod autentyczne numery infolinii.

Zachowaj bezpieczeństwo podczas rozmów

Rozważnie podchodząc do rozmów telefonicznych - nie tylko z osobami podszywającymi się za bankowców - warto stosować zasadę ograniczonego zaufania. Co do zasady wypada unikać problematycznych sytuacji, jak ta, gdzie jeden z naszych czytelników wpadł w kłopoty po zwykłym "tak, słucham?" - jego słowa zostały tak zmanipulowane, że wydawało się, że zgadza się na podpisanie umowy na odległość.

Takie działania są oczywiście niezgodne z prawem i zgłoszenie ich odpowiednim służbom powinno pomóc wykazać niewinność. Niemniej oznacza to dodatkowy stres i czas potrzebny na załatwienie sprawy. Łatwiej jest zmienić swoje nawyki i odbierać połączenia w sposób, który nie daje oszustom okazji do wykorzystania nagranych słów.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
bezpieczeństwooszustwo telefonicznespoofing

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (63)