Desura beta dla Linuksa już udostępniona do testów

20.09.2011 15:26, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: News
NewsImage

Desura — platforma cyfrowej dystrybucji gier — dostępna jest na razie jedynie dla Windows. Ale od dłuższego czasu trwają prace nad rozszerzeniem jej zasięgu i powiększeniem społeczności. Na pierwszy ogień Desura wzięła Linuksa.

Celem Desury jest zdobycie klientów wśród użytkowników systemów Mac OS X i Linux. Klient dla Linuksa rozwija się dość szybko i już został oddany w ręce testerów. Na razie wersja beta Desury dla Linuksa jest poddawana testom w zamkniętym gronie „wybranych”, co ma na celu szybkie wyeliminowanie błędów. Ale kiedy tylko lista usterek skurczy się do rozsądnych rozmiarów, otwarte zostaną publiczne testy.

Pierwsi w kolejce do przyjęcia do zamkniętej grupy testerów są oczywiście użytkownicy, którzy zgłosili się najwcześniej. Ale lista nie jest zamknięta i wciąż można próbować wziąć udział w programie, poprzez przyłączenie się do grupy użytkowników Desury. Poza tym Desura obiecuje pojawienie się w sklepie mnóstwa gier, w tym pozycje dotąd niedostępne na Linuksie, więc jest na co czekać.

Niestety póki co o kliencie dla Mac OS X słuch zaginął, ale miejmy nadzieję, że po ukończeniu prac nad wersją dla Linuksa pozwoli zespołowi zająć się kolejną platformą.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (47)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
webnull | 20.09.2011 15:30#1

Zapowiada się nieźle, pomimo, że to DRM...
W końcu użytkownicy Linuksa nie będą pokrzywdzeni - widać ktoś nad tym już pracuje ;-)

Avatar
zxcV5 (niezalogowany) | 20.09.2011 15:43#2

Ktoś mi wytłumaczy po co to komu i na co? I po co mi na linuksie system dystrybucji Windowsowych gier?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 20.09.2011 15:48#3

Cos sie zaczyna dziac, niech jeszcze pare innych firm podlapie pomysl i win=dead.

Avatar
grażynka (niezalogowany) | 20.09.2011 15:53#4

Ktoś mi powie o jakich grach tutaj jest mowa? Bo chyba nie produkcji za mln. $ jakie sypią się po konkurencyjnych rozwiązaniach win only?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MoroS | 20.09.2011 15:54#5

Im więcej takich newsów, tym lepiej. Linux się trochę bardziej spopularyzuje. :)

@zxcV5: nie tylko windowsowych. Steam też już nie jest tylko windowsowym systemem dystrybucji gier. Nie oznacza to oczywiście, że nagle wszystkie tytuły z Windy będą dostępne na Linuxie. ;)

Avatar
flamaster12 (niezalogowany) | 20.09.2011 15:55#6

"po co mi na linuksie system dystrybucji Windowsowych gier?"

Linuskowych gier! Desura dla Linuksa to system dystrybucji natywnych gier dedykowanych dla systemu Linux.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 20.09.2011 16:03#7

@webnull | 20.09.2011 15:30
Zapowiada się bardzo nieźle :)
Zwłaszcza to "Desura obiecuje pojawienie się w sklepie mnóstwa gier, w tym pozycje dotąd niedostępne na Linuksie".

Dla niektórych liczy się Open, ale dla wielu gry, to jedyny element trzymający przy Windows.



AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 20.09.2011 16:17#8

@zxcV5
To Ci nikt nie powiedział, że pod Pingwinkiem można grać w gry z Wingrozy?

@grażynka
Mity pleciesz bez zastanowanienia. Mac OSX też dostaje wielo mln gry. Steam dla Maka sprawił, że coraz więcej tytułów AAA jest tworzonych od samego początku na obie platformy.

A czy tytuły AAA pojawią się na Linuksa jako równoprawne (tj. w pełni wspierane, oznakowane, i ze wspólną premierą), to zależy od statystyk sprzedaży!

@sunbeam96
Widzę, że nie tylko ja zaglądam regularnie na winehq, aby sprawdzić czy moje ulubione pożeracze czasu uzyskały sensowną obsługę :)

Avatar
grażynka (niezalogowany) | 20.09.2011 16:22#9

@przemo_li
skup się, nikt nie wykluczał tutaj MacOSa który trzyma się dużo lepiej niż Linuksy. Nie o tym mowa.
Oczywiście że wszystko zależy od statystyk sprzedaży, tylko że bez gier te statystyki już się nie poprawią, i kółko się zamyka.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Chillout | 20.09.2011 16:26#10

Świetna wiadomość.
Mam nadzieję, że nastąpi wysyp gier i inni otworzą się na linuksa.

Avatar
flamaster12 (niezalogowany) | 20.09.2011 16:40#11

@przemo_li
"To Ci nikt nie powiedział, że pod Pingwinkiem można grać w gry z Wingrozy? Widzę, że nie tylko ja zaglądam regularnie na winehq, aby sprawdzić czy moje ulubione pożeracze czasu uzyskały sensowną obsługę :)"

Korzystanie z gier dla Windows pod Wine nie jest powodem do dumy, jesli korzystasz z systemu Linux. Wspierasz finansowo niewłaściwe firmy, które nie tworzą gier dla systemu Linux, a to jest zła praktyka, która ma negatywny wpływ na wyniki sprzedaży gier dla Linuksa.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
teletubies1 | 20.09.2011 17:24#12

#3
Bo gry to jedyny element podtrzymujący windows... Zejdź na ziemię.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ziendal7 | 20.09.2011 17:25#13

Ja tam preferowałbym natywnego steam i xfire, no i podstawowe gry jak CS 1.6, CS Source itd, a potem może większa baza gier ? Wiem że jest Wine, ale to nie to samo ;).
A wiecie co mnie najbardziej wkurza ? Np taki team viewer, niby wersja na Linuksa a instaluje Wine :/.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Draqun | 20.09.2011 17:29#14

Świetna wiadomość ^^. Widać, że coś się dzieje na rynku gier i systemów.

Zanim powstał DX(lub jak jeszcze był w powijakach) gry powstawały z użyciem OpenGL, i wiele z nich dało się prędzej czy później przeportować na Linuksa.

Poza tym szkoda, że nie zostały stworzone jakieś dobre multiplatformowe biblioteki pozwalające na szybkie i łatwe tworzenie gier pod Linuksem, Windowsem i MacOS (lub nie zostały spopularyzowane).

Avatar
flamaster12 (niezalogowany) | 20.09.2011 18:11#15

@Draqun
"Poza tym szkoda, że nie zostały stworzone jakieś dobre multiplatformowe biblioteki pozwalające na szybkie i łatwe tworzenie gier pod Linuksem, Windowsem i MacOS (lub nie zostały spopularyzowane)."

Co to za bzdura?
Przecież tego rodzaju biblioteki zostały stworzone przez Loki software oraz Linux Game Publishing i są często wykorzystywane w przypadku komercyjnych gier dla Windows Linux, Mac OS X itd.

- OpenAL
- SDL
- SMPEG
- SMJPEG
- Grapple
itd.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 20.09.2011 18:27#16

@Draqun | 20.09.2011 17:29
To OpenGL nie jest multiplatformowy? Chodzi o lenistwo programistów (wolą nie robić, niż mieć mały profit).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Draqun | 20.09.2011 19:09#17

@sunbeam96
Oczywiście, jednak nie wiem z jakiego powodu OpenGL nie jest na tyle popularny aby wykorzystywać go w wielkich produkcjach. Ostatnia była produkcja o jakimś księciu z bliskiego wschodu choć mogę się mylić.

Avatar
flamaster12 (niezalogowany) | 20.09.2011 19:22#18

@Draqun
"Oczywiście, jednak nie wiem z jakiego powodu OpenGL nie jest na tyle popularny aby wykorzystywać go w wielkich produkcjach. Ostatnia była produkcja o jakimś księciu z bliskiego wschodu choć mogę się mylić."

OpenGL jest potrzebny w sytuacji, gdy planujesz stworzenie wersji dla innych systemów niż Windows, a przy niskich wynikach sprzedaży to się mija z celem. Proponuje sprawdzić, jakie natywne gry ostatnio powstały dla Mac OS X, a wtedy będziesz wiedział przy jakich dużych produkcjach jest wykorzystywany OpenGL.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 20.09.2011 19:32#19

@przemo_li | 20.09.2011 16:17 :
Patrząc na HIB3/2/1, to zysk z gier na GNU/Linux może być równie duży, co w przypadku Maka.
Nie liczyłbym na 1/4 tego, co zysk na Windows, bo na to wskazuje HIB. Jednak na pewno będzie w przybliżeniu równy temu z MacOS X.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 20.09.2011 19:35#20

@sunbeam96 | 20.09.2011 18:27 :
OGL jest tylko do renderowania grafiki.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
webnull | 20.09.2011 20:46#21

@Draqun | 20.09.2011 19:09
Jest ponoć o drobinę trudniejszy w implementacji - a, że większość deweloperów to lenie tak więc OpenGL nie dotkną nawet.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 20.09.2011 20:48#22

@Draqun | 20.09.2011 19:09
Prince of Persia?
Kiedyś widziałem porównanie DirectX i OpenGL. OpenGL wygrało. Z tego co czytałem, to Ołpengie-elowi niczego nie brakuje.
Niby jego wadą jest brak objektowości...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
webnull | 20.09.2011 20:48#23

@sunbeam96 | 20.09.2011 16:03
Dla mnie jak najbardziej bardziej liczy się "to Open" ;-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
webnull | 20.09.2011 20:48#24

@sunbeam96 | 20.09.2011 20:48
Dokładnie - OpenGL zawsze wygrywa z DirectX pod kątem wydajności.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
webnull | 20.09.2011 20:53#25

@sunbeam96
"OpenGL has always seen more use in the professional graphics market than DirectX, while DirectX is used mostly for computer games."

"The principle historical reason for OpenGL's dominance in the professional market was performance."

Źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_OpenGL_and_Direct3D

Avatar
marcinek_ (niezalogowany) | 20.09.2011 21:05#26

@webnull - chyba nie masz racji odnośnie DRM. Z kilkunastu gier na Desurze, które mam, żadna nie ma DRMa. W zapowiedziach goście z MODDB chwalili się właśnie tym, że gry będą bez DRM.
@sunbeam96, Chilliout - raczej wysyp gier się nie pojawi. Desura pod linuksa na początku będzie służyć do dystrybucji gier, które już istnieją, przy czym nie chodzi o gry tylko darmowe ale właśnie komercyjne, głównie na początek niezależnych producentów bo to oni często tworzą na różne platformy.

Pojawienie się takie klienta na linuksa to świetna sprawa. W końcu system otrzymał jakąś promocję. Jeszcze tylko niech Steam się pojawi :P

Avatar
2+2*2 (niezalogowany) | 20.09.2011 22:00#27

DirectX dostępny jest jedynie na Windowsa i Xboksa, każda inna platforma i każdy inny system oznacza wykorzystanie OpenGL. Jak więc można powiedzieć, że OpenGL nie jest popularny, albo zacofany, albo że nie powstają na nim nowe tytuły? Dość powiedzieć, że cała seria silników id Tech (czyli gry takie, jak Doom i Quake) to właśnie OpenGL. Unreal Engine, Unigine też mają wersję w OpenGL (na równi z DirectX).

Prawda jest taka, że przeniesienie na Linuksa czy Maca gry, która już jest na silniku opartym na OpenGL, jest stosunkowo proste, skoro można to zlecić jednej osobie (vide Ryan C. Gordon, który sam tworzył oficjalne linuksowe porty wielu znanych gier).
Wydaje się, że producenci rzadko tworzą porty, bo później dystrybucja takiej wersji gry w tradycyjny sposób jest nieopłacalna. Mam nadzieję, że Steam, Desura i inne takie platformy zmienią ten stan rzeczy.

Avatar
VinniePL (niezalogowany) | 20.09.2011 22:10#28

Ciekawe ile wytrwają na rynku Linuksa? Pół roku, no może rok. I odpuszczą. Ludzie z Pingwinem na pokładzie są przyzwyczajeni do darmochy. Poza tym Linux to tylko odsetek rynku. Mały. Za mały, żeby się liczył dla korporacji. Także fajnie, że będzie, ale jak szybko się pojawi tak szybko będzie musiało zniknąć. :/

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 20.09.2011 22:28#29

@webnull | 20.09.2011 20:53
Ja tych deweloperów nie ogarniam :P

Przecież zrobienie np. coś w stylu Wiedźmina na OłpenGie-eL powinno przynieść mniejsze wymagania sprzętowe, z tego co rozumuję.

Chyba, że źle rozumuję...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 20.09.2011 22:31#30

Aha, dla mnie też liczy się Ołpen.
Ołpen może być na każdej platformie, a DX tylko Windowzzz + Iksbo(iks) czy seść ziro.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
teletubies1 | 20.09.2011 22:38#31

@sunbeam96
Może i tak, tylko że DirectX to cały, gotowy do użycia pakiet, co jest bardziej atrakcyjne dla deweloperów (tak sądzę, sam nim nie jestem), niż porozdzielany Open(Gl/Al i inne)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
barteksch | 20.09.2011 23:42#32

@teletubies1

I właśnie dlatego powstał np. SDL - obsługuje grafikę 2D i 3D, dźwięk, mysz, klawiaturę, joystick i do tego można go używać w wielu językach programowania. Wszystko oczywiście Open.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Draqun | 21.09.2011 0:40#33

@sunbeam96

To nie był PoP. Może nie książę a jakiś bohater? Coś mi w głowie świta, że to było rodem z Iranu.

Proszę dokopałem się informacji :) gra się nazywa Garshasp
http://osnews.pl/ksiaze-persji/

Avatar
Windows Fan (niezalogowany) | 21.09.2011 1:08#34

Na windowsie steam ich bije na głowę to szukają klienteli wsród niszowych systemów.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
teletubies1 | 21.09.2011 1:36#35

#26
Czy już każdy slasher to musi być kopia God Of War ? :<

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 21.09.2011 6:42#36

@grażynka
"Ktoś mi powie o jakich grach tutaj jest mowa? Bo chyba nie produkcji [...] win only?"

Ty wykluczasz Maki....

@flamaster12
Jeśli tych gier nie ma pod Linuksa (a nie ma), to producent i tak nie zobaczy czy natywne Linuksowe klienty się sprzedają czy nie.
Desura może dostarczyć takich danych. Te dane mogą zainteresować Linuksem producentów gier.

Ale niekupienie win-only gry która jest za darmo, nijak nie wspomoże Linuksa ;)

@teletubies1
Firmy nie przeskoczą nagle na Linuksa bo się na nim pojawią masowo gry. Ale domowi użytkownicy czemu nie?

@sunbeam96
OpenGL jest wieloplatformowy. Ale OpenGL i kod go wykorzystujący, to może 5% kodu gry....

Avatar
~Bzyk. (niezalogowany) | 21.09.2011 7:52#37

I znów Linux kontra Windows. Czy nikt nie bierze pod uwagę, że kupienie Windowsa to koszt może dwóch nowych gier a popularność, pomoc "sąsiada" w razie draki, ilość dopracowanego softu i jego mnogość - bezcenna? Naprawdę tylko pasjonaci, mający za dużo wolnego czasu i profesjonaliści, którzy na Linuksie zęby zjedli, kupią grę na Linuksa (o ile ci ostatni mają czas / chęć na siedzenie przed monitorem i granie). Nikt, kto używa Linuksa z chęci zaoszczędzenia paru groszy nie wyda ponad połowy tego na grę... No chyba, że jakiś hejter ale to już inna bajka.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ryan (redakcja) | 21.09.2011 10:18#38

Powalające są teorie o tym, że OGL jest bardziej multiplatformowy od DX. Jeśli chodzi o liczbę platform - jasne, jest to prawda. Jeśli chodzi o penetrację rynku - nie. Wszystkie konsole wykorzystują własne API (libGCM na PS3, GX na Wii, DX na 360) i jedyne platformy stacjonarne na które pisze się z wykorzystaniem OpenGL to Makówki i Linux. Istnieje kilka firm, które wciąż utrzymują renderery na OGL pod Windows, bo nie opłaca się inwestować w przepisywanie istniejącego, działającego kodu (np. id Software). Istniejące, zaawansowane API (OGL, DX, libGCM) są do siebie tak niesamowicie podobne a wydajność jest tak zbliżona, że wszelkie wojny i porównania nie mają najmniejszego sensu.

Avatar
Zbj (niezalogowany) | 21.09.2011 10:38#39

Jeszcze jakby tak Autodesk pomyślał nad rozszerzeniem oferty, byłbym wniebowzięty.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 21.09.2011 10:48#40

@Ryan
Maksymalna możliwa penetracja desktopów:
DX 11: Win7 i karta wspierająca DX11.
DX 10: Win7&V i karta wspierająca DX10.
DX 9: WinXP&V&7 i karta wspierająca DX9.

OpenGL 4.2: WinXP&V&7&Lin i karta wspierająca DX11.
OpenGL 3.2: WinXP&V&7&Lin&OSX10.7 i karta wspierająca DX10.
OpenGL 2.1:WinXP&V&7&Lin&OSX10.7&MacOSX i karta wspierająca DX 9.

Nie wiem gdzie widzisz mniejszą multiplatformowość OGL-a.

OpenGL-a ogranicza tylko karta graficzna, oraz sztuczne ograniczenie Apple pod OSX-ami.

DX jest używany przez MS do popularyzacji swoich najnowyszych OSów (a nie o to chodzi twórcom gier).

Dodatkowo:
OpenGL ES 1.1: wszystko co mobilne (może pod WinP7 OGL ES nie jest dostępny)
OpenGL ES 2.0: wszystko co mobilne z nowoczesną grafiką (może pod WinP7 OGL ES nie jest dostępny)
OpenGL ES 2.0: wszystko co obsługuje OpenGL-a 4.1 wzwyż

XNA: tylko WinP7 (jest okrojona względem Xboxowej wersji)

Internet:
WebGL: wsparcie w przeglądarce i karta graficzna przynajmniej zgodna z DX9.
SLXNA3D: dopiero rozwijany.

Pełna zgoda co do braku multiplatformowości wśród konsol.

Tak. DX DOMINUJE rynek PC. Jeśli weźmiemy jego wersję DX9 :)
Nie widziałem jeszcze gry DX11-only.

Ale z podobieństwem libGCM i DX i OGL to pojechałeś :) Na konsolach programista jest króle jeśli nie bogiem. Na desktopach OS decyduje komu przyznać czas na GPU i CPU. Stąd wydajność libGCM i DX/OGL musi się różnić.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 21.09.2011 10:51#41

Sukcesem Desury pod Linuksa nie będzie dostarczenie nowych|starych|oryginalnych gier, a dostarczenie niezawodnego systemu dystrybucji gier oraz dostarczenie statystyk sprzedajności.

Steam for Mac jest sukcesem nie dla tego, że znaleźli się użytkownicy tego systemu kupujący gry, ale dlatego, że wydawcy zobaczyli statystyki uzasadniające równoczesne wydawanie gier na Maki.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 21.09.2011 11:27#42

Jak by do kogoś nie dotarło.

DX nie jest przenośny nawet pomiędzy różnymi wersjami Windozy chyba że jest to DX9 :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ryan (redakcja) | 21.09.2011 11:30#43

XNA to nie jest niskopoziomowy interfejs, nie czaję po co go wpychasz do jakiegoś porównania. ES różni się odrobinę od klasycznego OGLa, poza tym wyraźnie napisałem, że chodzi mi o platformy stacjonarne. Jak zwykle na siłę starasz się udowodnić, że jestem wielbłądem. Nie wiem, czy nie czytasz uważnie, czy nie możesz przeżyć tego, że OGL niespecjalnie sobie radzi poza platformami mobilnymi (szczególnie, że OGLowe stery na PC przeważnie zasysają). Z punktu widzenia API średnie znaczenie ma, czy gra jest DX10 czy DX11 exclusive - różnice są głównie na poziomie wymagań sprzętowych. A gier, które nie pracują na DX9 jest kilka. Z nadchodzących chociażby Battlefield 3. To, że czegoś nie widziałeś, nie znaczy, że nie istnieje. A Twój ostatni komentarz to już w ogóle stek bzdur. :S I proszę po raz ostatni: pisz JEDEN komentarz a nie kilka po sobie. Zbierz myśli, pisz.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 21.09.2011 11:33#44

http://store.steampowered.com/hwsurvey/
Statystyki dostarczane dla Steama obejmujące graczy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 21.09.2011 11:34#45

@Ryan
Bo w WinP7 programujesz grafikę 3D za pomocą XNA ???? Nie ma "samego" DX-a na WinP7.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
$orn | 21.09.2011 12:06#46

@webnull
Co z tego, że to DRM- przecież w Polsce nie ma regulacji prawnej stanowiącej co kolwiek o DRM. Skoro tak to, DRM można łamać dowoli, argumentując że jest przecież dozwolony użytek osobisty :]

Avatar
anonimołus (niezalogowany) | 04.10.2011 16:53#47

nie chce trolować czy coś jakoś tak, ale jak to zainstalować?? bo to jest w .tar.gz a nie paczka .deb... mógłby ktoś dać opis co trzeba zrobić?

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av