Google może robić zdjęcia ulic w Polsce w ramach Street View

21.06.2011 14:36, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) z drobnymi uwagami zaakceptował usługę Google Street View w Polsce.

Google w ramach usługi Street View wykonuje zdjęcia większych miast w Europie, w tym także w Polsce. Nasz kraj interesuje szczególnie giganta z Mountain View ze względu na Euro 2012. Do tego czasu firma planuje umieszczenie w Internecie zdjęć z miast, w których odbędą się mecze mistrzostw w piłce nożnej. Dotyczy to Gdańska, Krakowa, Poznania, Warszawy i Wrocławia. W związku z licznymi niepokojami wokół usługi Google’a, usłudze postanowił przyjrzeć się GIODO. Kontrola firmy rozpoczęła się na początku maja tego roku, teraz zaś wydano oficjalne stanowisko Inspektora.

GIODO stwierdził niewielkie uchybienia ze strony Google’a. Jak donosi Gazeta Wyborcza, urzędnicy ustalili, że kierowcy specjalnych aut, z których wykonywano zdjęcia, będą mieć dostęp do materiałów przed ich obróbką (czyli np. zamazaniem twarzy przechodniów). Co więcej, Google nie wybrał administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), czyli osoby nadzorującej przestrzeganie środków dotyczących przetwarzania danych osobowych. Nie stwierdzono natomiast, aby Google wykorzystywał w sposób nielegalny zdobyte podczas fotografowania ulic informacje. Firma nie ogłosiła jeszcze, kiedy dokładnie zdjęcia wykonane w Polsce trafią do Street View.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (35)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
dmag | 21.06.2011 14:42#1

Po Poznaniu samochód Google'a jeździ już od paru dni: http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,9797685,Google_zrobil_nam_zdjecia__A_my_j...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
scripter1 | 21.06.2011 14:51#2

Pomijając już kwestie bezpieczeństwa wspomniane w artykule to Polska stanie się pośmiewiskiem świata gdy do street view trafią fotki naszych rozkopanych niedokończonych dróg (już widzę to oczami wyobraźni) a chyba nikt nie ma już złudzeń co do tego że nie wszystko zostanie ukończone na czas...

Avatar
Anonn (niezalogowany) | 21.06.2011 15:07#3

@scripter1
Racja, bo lepiej aby tych dróg w ogóle nie ruszać, niech nadal będą takie dziurawe ponieważ wtedy będziesz miał więcej powodów do zrzędzenia :]

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ramirez1 | 21.06.2011 15:24#4

Co jak co ale ja się tam nie będę czuł jak bym został wystawiony na pośmiewisko :) trudno jest jak jest każdy widzi , ale ja się Polski nie wstydzę zawsze i wszędzie jak się przedstawiam to mówię skąd pochodzę i coś o naszym kraju komuś zawsze opowiem.Nie było reakcji aby ktoś się z tego wyśmiewał.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Szuri21 | 21.06.2011 15:31#5

To było oczywiste do przewidzenia, że Google dostanie zgodę. Zresztą skoro już jakiś czas temu jeździły w Warszawie i Krakowie samochody dokładnie te same (identycznie wyposażone) co w Niemczech (czyli też zbierały prywatne dane) to dlaczego teraz miałoby nie być pozwolenia. Tym bardziej, że dane teraz nie będą zbierane (mam nadzieję).

Zastanawia mnie tylko po co to wszystko. Rozumiem zdjęcia jakiś zabytkowych miejsc, ale tak po zwykłych ulicach jeździć. Nie wiem, ale to już nie moja sprawa.

Ja jednak zaapeluję do użytkowników mieszkających w miastach, po których będą jeździć samochody Street View. A więc zabezpieczajcie swoje sieci Wi-Fi, bo nie wiadomo jak to będzie tym razem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
misiek440v2 | 21.06.2011 15:50#6

Szuri21

uwielbiam wszelakie teorie spiskowe, dla mnie sieć niezabezpieczona to sieć otwarta z której kożystam.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Vanshei | 21.06.2011 15:51#7

@Szuri21 to z artykułu wyborczej, przytoczonego w newsie :)

"GIODO przyznaje, że zakres danych zbieranych przez Google w Polsce jest znacznie mniejszy niż w innych krajach UE. Google był krytykowany za zbieranie danych o aktywności internautów, którzy korzystali z niezabezpieczonych sieci Wi-Fi"

Więc chyba Wi-fi nie będą skanować albo tylko hot-spoty

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
misiek440v2 | 21.06.2011 15:52#8

kurde cholerne komentarze i brak możliwości edycji, ah ta moja ortografia :/

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
michal85 | 21.06.2011 15:59#9

W ostatnich dniach to chyba jedyna dobra informacja ze strony naszego państwa.

Avatar
Justin69 (niezalogowany) | 21.06.2011 16:04#10

Dlaczego na tym vortalu nie ma podstawowych narzędzi do udostępniania? Gdzie facebook? Gdzie tweeter? Gdzie wyślij linka?

Za każdym razem trzeba kopiować link żeby komuś wysłać - TO BEZ SENSU!

co za cofnięci informatycy na tym dorbrepogramy.pl

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
qasx | 21.06.2011 16:09#11

@misiek440v2
Ach, nie ma to jak poprawiać się popełniając kolejne błędy.

Polecam obejrzeć, chociaż to z zeszłego roku, to wiele ciekawych rzeczy również o StreetView jest powiedzianych.
http://www.rp.pl/artykul/677168_Zaklady_wzajemne_wejda_legalnie_do_sieci.html

Avatar
TheDJ (niezalogowany) | 21.06.2011 16:10#12

Heh widziałem tego googlowskiego samochodzika, szybko skręciłem w inną ulicę, ciekawe czy mnie mimo wszystko uchwycił.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
qasx | 21.06.2011 16:11#13

Dobra, przyznaję, możliwość edycji komentarzy jest momentami sensowna.
Oczywiście chodziło mi o
http://tv.rp.pl/video/Wydarzenia,Kraj,Rozmowy/Google-co-o-nas-wie

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kam104 | 21.06.2011 16:21#14

@Justin69

Widzę Twój nick mówi komu jest to potrzebne...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Karwins | 21.06.2011 16:27#15

ciekawe kogo po wszystkich fotografiach będą usuwać i ile będzie skarg...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Szuri21 | 21.06.2011 16:27#16

@misiek440v2

W moim komentarzu nie doszukasz się ani kropli teorii spiskowych. Teoria spiskowa byłaby wtedy kiedy zacząłbym się zastanawiać co Google może zrobić z ewentualnie zebranymi danymi, a tego nie zrobiłem.

@Vanshei

Ja wiem, że zakres zbieranych danych ma być mniejszy, ale poprzednio w ogóle takich danych mieli nie zbierać. Nikt z nas nie może przewidzieć, czy znowu jakaś pomyłka nie nastąpi. Dodatkowo zwróciłem tylko uwagę, że w Warszawie i Krakowie jeździły już samochody Street View i zbierały dane.

"Pracownik firmy Google Artur Waliszewski, powiedział, że popełniony został błąd i podczas mapowania sieci zebrane zostało nieco więcej danych niż potrzeba było. Zdarzenie miało miejsce w lecie 2009 roku, kiedy to w Warszawie i Krakowie jeździły samochody zbierające dane i robiące zdjęcia. Były to te same auta z identycznym wyposażeniem co w innych krajach Europy. Zatem oprócz robienia zdjęć, skanowały sieci Wi-Fi i zbierały fragmenty transmisji w prywatnych niezabezpieczonych sieciach."

Dodatkowo powiedzcie mi dlaczego jak tylko napiszę coś niezbyt korzystnego na temat Google, to od razu posądza się mnie o teorie spiskowe?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kurtvonnegut | 21.06.2011 16:29#17

Bardzo dobrze, że robią zdjęcia! Google Street View to fantastyczna usługa. Można odbywać wirtualne przechadzki ulicami, żeby zorientować się w otoczeniu - znaleźć konkretny szyld na sklepie, bramę, most, znaki drogowe... - przed rzeczywistym wyjściem w teren. Kwestie prywatności jak zamazywanie twarzy to przesada; nawet WiFi... Zawsze postrzegałem niezabezpieczoną sieć, jako taką, do której każdy ma prawo się dostać. To nie tak jak z włażeniem komuś do mieszkania. Po prostu: otwarte - wchodzę. "End of story".

Ps. Pracuję w Google!;) [żart]

Pozdrawiam wszystkich czytelników Wortalu! Czytajcie mój blog!

Avatar
wiedzma natasza (niezalogowany) | 21.06.2011 16:50#18

W miastach to sobie mogą tam i tak jeden na drugim siedzi byleby poza nie jeździli

Avatar
kicia tom tak (niezalogowany) | 21.06.2011 16:52#19

Bardzo dobry komentarz ten wyżej

"kurtvonnegut | 21.06.2011 16:29
Można odbywać wirtualne przechadzki ulicami, żeby zorientować się w otoczeniu - znaleźć konkretny szyld na sklepie, bramę, most"

Znakomite dla złodziei ja na przykład dopiero ze zdjęć dowiedziałem się jak można się dostać na plac takiego znajomego :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Vanshei | 21.06.2011 17:25#20

@ Szuri21 ja Cię nie posądzam :)
Tez jestem ciekawy co dokładnie za dane zbierają i po co im one...
Przecież wystarczą im same zdjęcia do zrobienia tej usługi Street View ;p
Czy może robią jeszcze mapę kto, gdzie i kiedy poszedł i z jakim hot-spotem się połączył ? ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kurtvonnegut | 21.06.2011 17:27#21

@Szuri21 "Dodatkowo powiedzcie mi dlaczego jak tylko napiszę coś niezbyt korzystnego na temat Google, to od razu posądza się mnie o teorie spiskowe?"

Cóż, na przykład ja myślę Szuri21 iż to dlatego, że Wiara tak bardzo kocha Google i tak bardzo współczuje tej baaardzo biednej "firemce" z Mountain View tego jak w przeszłości wszyscy jej urągali bez wyraźnych powodów, jak na przykład wtedy, kiedy zawarła ona umowę z rządem Chińskiej Republiki Ludowej na filtrowanie Internetu, albo kiedy okazało się, że zbyt długo zamierza przetwarzać zapytania użytkowników albo wtedy jak niektórzy niesłusznie burzyli się, że w 2007 roku ciasteczka cookie firmy umieszczane w naszych komputerach miały żywotność jedynie nieco ponad 32 lat i zawierały unikalny ID pozwalający na stworzenie user data log'u... No więc myślę, że kiedy firma ta odkupiła się już wszystkim poszkodowanym chińskim działaczom opozycyjnym oferowaniem im darmowych usług w chmurze (prawie bez reklam), którzy w następstwie działania Wielkiego Chińskiego Firewalla sprzęgniętego z wyszukiwarką Google mogli mieć wcześniej parę drobnych, nie mających znaczenia, kłopotów z władzami oraz kiedy firma odkupiła się nam wszystkim darmowym mobilnym systemem operacyjnym, który zmniejszył koszt uzyskania przychodów producentom smartfonów i spowodował, że nie muszą oni być już sami w sobie innowacyjni, wtedy grupa wdzięcznych osób - nazwijmy ich "nas" - zaczęła posądzać takich:

- przewrażliwionych,
- wciąż chowających jakiś stopień urazy po tych "drobnych", przeszłych perturbacjach

ludzi jak "Ty" teorii spiskowych:)

Jedyne co mogę Ci jeszcze teraz dodać to chyba tylko to, co powiedział by Ci teraz Sergey Brin lub Larry Page - dając pod rozwagę...:

"DON'T BE EVIL". [[[ :) X 1000 ^ 3 ]]]]

Mam nadzieję, że moja odpowiedź Cię satysfakcjonuje? ;)

Pozdrawiam wszystkich czytelników! Zaglądnijcie na mój blog.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
corrtez | 21.06.2011 17:33#22

Jestem za. Jesli znowu przez "przypadek" nie beda skanowac sieci to spoko. Uzywam tego na co dzien jest to swietne narzedzie...

Avatar
emonG (niezalogowany) | 21.06.2011 17:33#23

Google się spóźniło street view NORC http://www.norc.pl/street-view/
działa od dawna.

Avatar
amivisage (niezalogowany) | 21.06.2011 17:43#24

Hi, hi
"urzędnicy ustalili, że kierowcy specjalnych aut, z których wykonywano zdjęcia, będą mieć dostęp do materiałów przed ich obróbką"
w związku z tym kierowcom wydano zakaz jazdy z otwartymi oczami i oczywiście zakaz posiadania przy sobie jakiegokolwiek własnego aparatu foto/video, aby kierowca nie miał szans upamiętnić sobie wizerunku laski z numerkiem 75D spacerującej na ulicy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 21.06.2011 18:48#25

"Do tego czasu firma planuje umieszczenie w Internecie zdjęć z miast, w których odbędą się mecze mistrzostw w piłce nożnej. Dotyczy to Gdańska, Krakowa, Poznania, Warszawy i Wrocławia."

W Krakowie odbędą się mecze Euro 2012?

Avatar
djdjdarius (niezalogowany) | 21.06.2011 18:57#26

Dla wielu ludzi za granica bedzie to nie lada gratka.
W sumie juz mozna ogladac z googel erts...

Avatar
thi (niezalogowany) | 21.06.2011 19:22#27

Te niewielkie poprawki to kpina. Jak idę sobie ulicą i robię zdjęcia to mam dostęp do zdjęć z twarzami ludzi. Więc jakie znaczenie ma fakt że jakiś gość ma dostęp do takich zdjęć? Żadne.
Znaczenie ma to czy w necie - ogólnodostępne będą zdjęcia zamazane czy nie.
Jeśli zaś GIODO uważa inaczej to czas wydać wojnę producentom aparatów cyfrowych. Niech każdy aparat od razu zamazuje twarze ludzi. Paranoja, poprawki są infantylne.
Ważniejszą kwestią jest poziom zamazywania twarzy, numerów i innych danych wrażliwych a nie to że osoba A ma do tego dostęp, ponieważ na ulicy każdy może robić zdjęcia i mieć do tego dostęp.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomimaki | 21.06.2011 21:30#28

@wolf94
Nie, ale pewnie komuś się ciągle marzy. :) 20 albo więcej terminów przekroczonych... ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
marcin_rom | 21.06.2011 21:57#29

Jeszcze żadnego samochodu google nie widziałem

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
mozilla007 | 21.06.2011 22:43#30

Jak wy się martwicie nie wiem czym ulice mamy tak dziurawe że żadnych twarzy ani nic nie będzie widać :P

Avatar
-Demon- (niezalogowany) | 21.06.2011 23:23#31

@emonG
Nie rozśmieszaj mnie. Norc jest niekompletny i nieporównywalny z google street view.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pan_Igi | 21.06.2011 23:42#32

@kam104:

You sir, have just been trolled.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
roobal | 22.06.2011 1:04#33

"Google w ramach usługi Street View wykonuje zdjęcia większych miast w Europie, w tym także w Polsce."

Czy ja wiem czy większych miast, chyba że tyczy się to tylko Polski :) Miejscowość w Holandii, w której mieszkałem 3 lata jest dostępna na Street View, a mieszka tam maksymalnie do 4000 ludzi ;)

Pozdrawiam!

Avatar
bitx (niezalogowany) | 22.06.2011 11:51#34

-Demon- może uzasadnij. W Norc masz także widok w 3D (oczywiście potrzebne są okulary).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PiotrVista | 22.06.2011 20:03#35

Zabrze w Norc.pl jest już od dawna w 3D od 2008 roku.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Spotkajmy się na HotZlocie!

13-15 07 2012, Zamek na Skale
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av