Konwerter Flash-HTML5 i 3D API od Adobe

29.10.2010 8:53, Autor: Wojciech Cybulski (Nicolass), Kategoria: News
NewsImage

Podczas konferencji Adobe MAX 2010 firma Adobe zaprezentowała wiele interesujących nowości technologicznych. Wśród przedstawionych rozwiązań szczególne zainteresowanie deweloperów wzbudził konwerter Flasn-HTML5 oraz API umożliwiające akcelerację grafiki 3D w oknie przeglądarki.

Pierwsza z zaprezentowanych nowości wydaje się być świetnym rozwiązaniem kwestii rosnącej popularności standardu HTML5. Wielokrotnie na łamach naszego vortalu pisaliśmy także o braku wsparcia technologii Flash w niemal wszystkich mobilnych urządzeniach Apple. Chcąc rozwiązać obie te kwestie Adobe zademonstrował deweloperom konwerter, przy pomocy którego można w prosty sposób przekształcić Flash w HTML5. Przekształcenie projektu utworzonego we Flashu do postaci kodu HTML daje bardzo dobre efekty - różnice między animacją Flash i HTML5 są niewielkie. W Sieci dostępne jest już nagranie fragmentu konferencji Adobe MAX 2010, na której widać działanie konwertera w praktyce.

Kolejną nowością pokazaną przez Adobe jest API umożliwiające tworzenie interaktywnych animacji 3D (w tym gier), których wyświetlanie jest wspomagane przez układ graficzny. Zestaw instrukcji obejmuje takie elementy grafiki jak cienie czy Bufor Z. API o kodowej nazwie Molehill pozwala na tworzenie efektownie wyglądających gier, czego dowodem są zaprezentowane przez Adobe nagrania z Zombie Tycoon i MAX Racer. Na bazie nowego API możliwe stanie się zbudowanie platformy dostarczającej użytkownikom pełnowartościowe gry 3D w oknie przeglądarki internetowej.

Szczegóły techniczne API Molehill i konwertera Flash-HTML zostaną wkrótce ujawnione. Należy oczekiwać, że Adobe będzie silnie promować oba rozwiązania.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (16)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ppsx | 29.10.2010 9:35#1

Hmmm... Czy ten konwerter Flash->HTML5 to nie jest malutki strzał w stopę? Ze strony Adobe'a spodziewałbym się raczej konwertera "w drugą stronę": HTML5->Flash...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 29.10.2010 9:55#2

Czy Molehill jest dostępne na wiele platform? Na czym jest oparte ? Z czym bezpośrednio konkuruje (np. WebGL)? Będzie w pełni otwarte, czy może rozwijane tylko przez Adobe?

Avatar
praktyk-t10 (niezalogowany) | 29.10.2010 10:14#3

Wszystko jest piękne dopóki nie musisz tego zastosować w praktyce. Powodzenia...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
WODZU | 29.10.2010 10:27#4

Czy stworzenie takiej animacji w HTML5 będzie równie proste jak we Flashu, czy znów skończy się na ręcznym klepaniu magicznego kodu?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 29.10.2010 10:38#5

Canvas 2D to dość dobre API. Tak samo WebGL.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
nitro2009 | 29.10.2010 10:52#6

Zgadzam się z kolegą ppsx.

Adobe powinna chronić swojego flasha, a nie ułatwiać konwersję z flasha na HTML5. Gdyby było na odwrót to nic bym nie powiedział.

Avatar
itsuk (niezalogowany) | 29.10.2010 11:18#7

Żaden tam strzał w stopę, dzięki temu posunięciu Adobe pozostawia swoje rozwiązania jako atrakcyjne dla projektantów. Dobra firma umie się dostosować do potrzeb rynku i nie umiera za swoje rozwiązania ;D

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 29.10.2010 11:42#8

Fajny gest ze strony Adobe z tym konwerterem. Ciekawe czy mozna konwertowac tylko zwykle animacje, czy tez interaktywne aplikacje.

Avatar
kaaple (niezalogowany) | 29.10.2010 11:56#9

Jaki strzał w stope, każdy wie, że flash odejdzie niedlugo na śmietnik a dzieki temu konwerterowi adobe przedluza zycie tego prostego narzedzia do tworzenia animacji. Np ios i win mobile 7 nie obsluguja flasha ale dalej mozna na nim tworzyc animacje na koncu zmieniajac je w html 5, proste przyjemne.

PS. apple znowu staje na czele i wyznacza droge, co prawda dobrze juz znana dla specjalistow ale ktos musi byc liderem rozwiazan dla mas.

Pozdrawiam.

Avatar
grekus (niezalogowany) | 29.10.2010 11:58#10

przemo_li - to jest api dla developerow. Wpisansz je we flasha i tworzysz aplikacje flashowa dizlajaca w zwyklym flashplayerze (od 10 wspiera on wykorzystanie ukladow graficznych - pewnie przy korejs aktualizacji poszerza ilosc wspieranych instrukcji)

Ktos cos mowil o slabej wydajnosci flasha?

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 29.10.2010 12:16#11

@kaaple: przeczytaj sobie jak brzmi to co piszesz. czy ty czasem jestes z ligi obroncow krzyza?

Nie zapowiada sie upadek Flasha, a wrecz kierunek jaki obieraja rokuje na duzy rozwoj tej technologii. HTML5 nie jest zly tylko jeszcze raczkuje (jest lata za Flashem).

Jobs blokujac flasha i decydujac za swoich uzytkownikow wykazal sie wielkim prymitywizmem, w przeciwienstwie do Adobe.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 29.10.2010 12:19#12

Jestem pod wrazeniem prezentacji tych gier... ciekawe czy wymagania sprzetowe sa potrzebne wieksze niz by to oprogramowac "tradycyjnymi metodami". druga sprawa ciekawe jakie by bylo porownanie pracochlonnosci zrobienie takiej gry we Flashu a "tradycyjnymi metodami". Jesli w Fl szybciej, moze to byc poczatek jakiego przelomu na rynku gier.

Avatar
as3 (niezalogowany) | 29.10.2010 12:51#13

Ja śledząc Adobe MAX 2010 raczej nie wspominał bym o jakimś konwerterze Flasha do HTML5 bo to akurat było mało istotne podczas tej konferencji.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PawelGIX | 29.10.2010 14:10#14

@kaaple "flash odejdzie niedlugo na śmietnik a dzieki temu konwerterowi adobe przedluza zycie tego prostego narzedzia do tworzenia animacji."

Nie zgadzam się z żadnym stwierdzeniem w twojej wypowiedzi.
-Flash nie odejdzie tak prędko jak uważasz.
-Konwerter nie przedłuża jego życia, ma na celu raczej dać developerom możliwość radzenia sobie z problemem iPadów.
-Flash nie jest tylko prostym narzędziem do tworzenia animacji.

Co do możliwości nowego API proponuję zobaczyć ten film. http://www.youtube.com/watch?v=KlNKJbDrYdU
Samo API korzysta z DirectX 9 na Windows i OpenGL 1.3 na MacOS i Linux. Na urządzeniach mobilnych, Flash Player będzie opierać się o OpenGL ES 2.0.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomimaki | 29.10.2010 20:01#15

Przynajmniej nie trzymają się kurczowo Flasha. Bo inaczej któregoś ranka mogą się obudzić i znów nie będzie teleranka. :)

Avatar
sd (niezalogowany) | 30.10.2010 1:32#16

Raczej nie zdarzy się sytuacja iż będziemy pisać animacje w HTMLu lub je nagminnie spotykać korzystając z przeglądarek na komputerze nawet nawet gdy będzie znany sposób konwersji Flasha do HTMLa będziemy korzystać z narzędzia jakim jest Adobe Flash. Wątpię aby developerzy skusili się i swoją pracę przenieśli do HTMLa (na wszystkich płaszczyznach) a nie korzystali z Flasha (kod HTMLa będzie raczej wykorzystywany tylko w przypadku urządzeń moblinych np. iPhone czy innych).


Z Flasha będziemy korzystać z prostego względu iż zawsze łatwiej jest stworzyć animacje we Flashu i ją wyeksportować niż bawić się w ręczne klepanie kodu w HTMLu i JS. Kolejna przesłanka to dla standardowych przeglądarek (pc) Flash będzie wykorzystywany ze względu na niemożliwość podglądu źródła przez co animacje są w pewien sposób zabezpieczone przed kopiowaniem i powielaniem u konkurencji (raczej wątpię aby wszystko z Flasha zostało przeniesione do HTMLa)

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av