r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

MPK Kraków odmawia dostępu do publicznych rozkładów jazdy

Strona główna Aktualności

Czy rozkład jazdy miejskiego przewoźnika można uznać za informację publiczną? Zapewne tak, skoro dotyczy to miejskiego przewoźnika. Jednak nie wszędzie...

W przypadku Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Krakowie można spotkać się z odmową udzielenia takich danych, tak jak to miało miejsce w przypadku autora popularnej aplikacji Transportoid przeznaczonej dla Androida oraz Windows Phone. Tomasz Zieliński zwrócił się w piśmie do krakowskiego przewoźnika z prośbą o udostępnienie rozkładu jazdy oraz danych geograficznych słupków przystankowych w postaci cyfrowej, która zazwyczaj służy jako podstawa do generowania rozkładów jazdy znanych ze stron internetowych przewoźników. Problemem są kursy, które odbiegają od standardowych, czyli takie, gdy trasa kończy się na bliższej lub dalszej pętli.

Przewoźnik najpierw zignorował prośbę, a gdy autor aplikacji ponowił pismo, odmówił zasłaniając się tym, że firma nie przewiduje publikowania rozkładów w innej formie. W tym momencie sprawa mogłaby się zakończyć, gdyby nie jeden drobny fakt. Przewoźnik udostępnia już innej, konkurencyjnej firmie dane, o które poprosił Tomasz Zieliński. Autor po raz kolejny ponowił prośbę do krakowskiego MPK, powołując się na rozmowę przeprowadzoną z profesorem Wiesławem Starowiczem, doradcą Prezydenta Miasta Krakowa ds. gospodarki miejskiej, który brał udział w przygotowaniu porozumienia pomiędzy konkurencyjnym wydawcą (specjalnie nie wspominam nazwy, bo nie o to chodzi), władzami gminy oraz MPK Kraków.

r   e   k   l   a   m   a

Pismo spotkało się również z odmową, jednak uzasadnienie zostało... rozwinięte. Otóż krakowski przewoźnik odmówił autorowi dostępu do takich danych z uwagi na komercyjny charakter aplikacji. Problem w tym, że Transportoid jest dostępny w wersji darmowej jak i płatnej. Konkurencyjna aplikacja, wprawdzie darmowa, ale emituje reklamy. Czy sposób w jaki się zarabia na aplikacji ma determinować to, czy uzyskamy informacje od spółki miejskiej, powołanej do tego, aby świadczyć usługi na rzecz mieszkańców?

Na szczęście w innych miastach autorzy aplikacji spotykają się z większym zrozumieniem. Elektroniczny rozkład jazdy w smartfonie ma wszak ułatwiać poruszania się komunikacją miejską, baa, przewoźnik ma z tego konkretne korzyści w związku z tym, że aplikacje tego typu umożliwiają zakup biletów...

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.