NaCl już domyślnie włączony w Chrome 14 beta

12.08.2011 12:50, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: News
NewsImage

Od ponad roku Google pracuje nad technologią Native Client, znaną także jako NaCl. Na blogu Chrome pojawiła się informacja, że NaCl nareszcie został na stałe włączony w Chrome.

Implementacja Native Client opracowana przez Google pozwala na wykonywanie kodu w C i C++ w przeglądarce, w środowisku izolowanym tak samo, jak skrypty JavaScript. Oknem na świat NaCl jest Pepper — zestaw interfejsów eksponujących operacje i obiekty typowe dla HTML5 w kodzie C/C++. Pepper Plugin API (PPAPI) jest rozwinięciem Netscape Plugin API — standardowych interfejsów, z jakich korzystają wszystkie przeglądarki internetowe (wyjątkiem jest oczywiście IE, które do podobnego celu wykorzystuje Browser Helper Objects lub ActiveX). Dzięki temu deweloperzy mogą bazować na zdobytym doświadczeniu w pisaniu kodu natywnego oraz znajomości szybkich bibliotek C/C++, co pozwoli na tworzenie przenośnych, wydajnych aplikacji.

Projekt jest otwartoźródłowy, ale to pracownicy firmy Google wykonali lwią część pracy nad samym NaCl i nad Pepper Plugin API. Rozwój Pepper jest zresztą kluczowy dla NaCl, gdyż Pepper jest wydajniejszy od Netscape Plugin API, na czym zyskują aplikacje NaCl. Pierwszy raz Google wspomniał o koncepcji Native Client na konferencji I/O w maju 2010 roku. Dziś mamy namacalny dowód na to, że korporacja do sprawy podchodzi poważnie i technologia ma szansę zaistnieć w przeglądarkach. Możliwość pisania w C/C++ z dostępem do programu z przeglądarki w czasie rzeczywistym może zapoczątkować powstawanie kolejnej generacji aplikacji webowych i gier dla przeglądarek.

NaCl został wbudowany w dzisiejsze wydanie Chrome 14 z kanału beta. W tej wersji znalazło się również Web Audio API, które przyda się szczególnie przy pisaniu gier dla przeglądarki.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (37)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
webnull | 12.08.2011 12:53#1

Szykuje się zamknięty internet?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
invader92 | 12.08.2011 13:01#2

Czy tylko ja na pierwszy rzut oka pomyślałem o soli kuchennej (chlorek sodu)? :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
adi_rucio | 12.08.2011 13:02#3

@invader92
Nie tylko ty ;)

Avatar
_messc (niezalogowany) | 12.08.2011 13:07#4

@webnull
Bo?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 12.08.2011 13:09#5

@invader92 | 12.08.2011 13:01

Ja też ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kubus94 | 12.08.2011 13:10#6

No ja również :-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Zulowski | 12.08.2011 13:23#7

Fajnie, to się potem im ładnie złączy z GoogleOS ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 12.08.2011 13:25#8

@webnull:
Ja znowu zamknięty. Wtyczka NaCl i zestaw narzędzi do programowania w nich są Open Source (na licencji BSD o ile sięorientuję).

Avatar
ktokolwiek (niezalogowany) | 12.08.2011 13:27#9

No tak, przecież Pepper nie został tak nazwany ze względu na to, że NaCl to chlorek sodu (aka sól kuchenna), dzięki czemu otrzymalibyśmy połączenie soli z pieprzem. Myślę, że to ma raczej coś wspólnego z papryką...

-.-

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Galnospoke | 12.08.2011 13:31#10

Kolejny "otwarty" standard jak WebM, ktorego jedynym wlascicielem jest Google. Dobre, dobre!

Avatar
dawit (niezalogowany) | 12.08.2011 13:35#11

I Chrome stanie sie najbardziej niebezpieczna przegladarka od czasow ie6, nie ma to jak sobie strzelic w stope...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 12.08.2011 13:36#12

@Galnospoke:
Nie ważne kto jest w właścicielem, ale na jakiej licencji jest wydany.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 12.08.2011 13:42#13

Wolę WebM, którego właścicielem jest jedna firma, ale który mogę bez żadnych problemów zaimplementować w swoim programie niż H.264, który należy do 12 różnych firm do którego implementacji potrzebuję licencji za wiele milionów dolarów rocznie i w przypadku gdyby otwarł kod źródłowy, to i każdy twórca jakiegokolwiek forku mojego programu też musiałby płacić.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 12.08.2011 14:13#14

Tak się zastanawiam, czy jest gdzieś jakiś sensowny kurs programowania w NaCl.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 12.08.2011 14:16#15

@dawit

Chyba nie bardzo łapiesz na czym polega to rozwiązanie ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Galnospoke | 12.08.2011 14:19#16

@przemek1234 - naprawde? To przypomij sobie historie FAT.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
webnull | 12.08.2011 14:57#17

@przemek1234 | 12.08.2011 13:25
Myślałem o wrzucaniu skryptów kompilowalnych na strony WWW, to by była tragedia.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 12.08.2011 14:58#18

@Galnospoke:
To co innego. Microsoft był właścicielem patentu i wydał jego implementację na płatnej licencji. A twórcy Linuksa implementując go w jądrze złamali ten patent.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 12.08.2011 15:07#19

@webnull:
Jak komuś zależy na otwartości to podlinkuje do kodu źródłowego w komentarzu w kodzie strony, a jak komuś zależy na zamnkiętości to i program JavaScript może zamknąć dodając dodając na górze pliku .js komentarz zakazujący dalszego przetwarzania kodu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gulczkwas11 | 12.08.2011 15:15#20

tak zamknięty dla Internet Explorer 6, a to straszne bo tyle biedaków używa jeszcze Windowsa 98 :)

Avatar
robsoniks (niezalogowany) | 12.08.2011 15:42#21

Google wprowadza możliwość pisania stron w C/C++, a Microsoft pisania aplikacji w HTML+JavaScript, co się dzieje z tym światem?

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 12.08.2011 16:23#22

zaiste ciekawe. Google sam stoi na czele promowania otwartych webowych standardów - html5, canvas, video, audioAPI, WebSockets, FileAPI, OfflineStorage i WebGL, a tutaj wyskakuje z NaCL (o którym już przebąkiwało wcześniej, ale temat przycichł), który jakże przypomina ActiveX (oczywiście nie chodzi mi o aspekty bezpieczeństwa, bo można założyć że pod tym względem bedzie dużo lepiej)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ryan (redakcja) | 12.08.2011 16:27#23

@przemek1234: Oczywiście, że ważne, bo to Google kontroluje trunk kodu i decyduje, co się w nim znajdzie. A to odzwierciedla kod, który pojawi się w Chrome i zapewne po czasie w Fx. :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 12.08.2011 16:54#24

@Ryan:
Ale zawsze można zrobić fork, gdyż NaCl jest otwrtoźródłowy.

@Anonim:
ActiveX jest zamkniętym rozwiązaniem dostępnym tylko dla systemu Windows i przeglądarki IE. NaCl jest otwartoźródłową wtyczką działającą na każdej przeglądarce (oprócz IE ze względu na inne API, ale pewnie ktoś w końcu przeportuje ze względu na otwarte źródło) i na każdym systemie operacyjnym.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 12.08.2011 17:04#25

Znaczy się obecnie jest dostępny tylko w Chrome'ie, ale inni producenci przeglądarek mogą go bez problemu wbudować (i pewnie wszyscy poza MS to zrobią niedługo). ActiveX natomiast jest tylko w IE i nie będzie w innych przeglądarkach, bo jest zastrzeżony prawnie.

Avatar
kwahoo2 (niezalogowany) | 12.08.2011 18:16#26

Obejrzyjcie wystąpienie Google http://www.youtube.com/watch?v=WgbK0ztUkDM nim zaczniecie majaczyć o zamkniętości, braku bezpieczeństwa. Zresztą projektem docelowym jest raczej PNaCl, gdzie wykorzystywany będzie byte-kod LLVM i dopiero konwertowany pod konkretny procesor.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GalusAnonimus | 12.08.2011 19:04#27

Spokojnie, spokojnie i na IE się pojawi za pomocą Chrome Frame ;)

Google naprawi i IE :)

Avatar
3cats (niezalogowany) | 12.08.2011 21:24#28

Ale lipa, a nie lepiej bylo uzyc go lang?

Avatar
@Webnull (niezalogowany) | 13.08.2011 1:57#29

"Myślałem o wrzucaniu skryptów kompilowalnych na strony WWW, to by była tragedia."

Tu Zgoda.
Moim niespełnionym marzeniem są skrypty dla www w pythonie, z pewnością jest to znacznie sensowniejszy język niż "WTF JavaScript"

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
LiquidPL | 13.08.2011 10:41#30

@invader92
Tak, ja też :D

Avatar
Krupson (niezalogowany) | 13.08.2011 12:38#31

@invader92
I ja :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Łukasz92 | 13.08.2011 20:50#32

Widzieliście już Google Voice na Gmailu?
Stawki -> https://www.google.com/voice/rates?hl=pl

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Łukasz92 | 13.08.2011 20:56#33

Ceny dla stanów zjednoczonych są super niskie, z Europą jest już gorzej...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 14.08.2011 11:50#34

Ta technologia zerwie czapki kilku osobom w pewnych betonowych firmach. Dla mnie danie możliwości wykonywania natywnie kodu C/CPP w przeglądarce to jak dawniej dodanie JS do gołego HTMLa. Oj będzie się działo.

Avatar
WM (niezalogowany) | 15.08.2011 7:33#35

ATPO, jak wyłączyć tę tandetną "wbudowaną wyświetlarkę pedeefów", aby klikając na sznurek z pdf dokument otwierał się normalnie w Adobe Reader?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 15.08.2011 12:27#36

@WM:
Wchodzisz na about:plugins (wpiszujesz jako adres strony) i przy Chrome PDF Viewer klikasz wyłącz, a przy Adobe Acrobat włącz.

Avatar
WM (niezalogowany) | 15.08.2011 13:07#37

Praaawie zadziałało, tylko, że teraz zamiast otworzyć to zapisuje pedeefa na dysku :|

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Spotkajmy się na HotZlocie!

13-15 07 2012, Zamek na Skale
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av