Photoshop CS6 w końcu będzie ciemny

30.01.2012 11:16, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: News

Z jakiegoś powodu ciemne interfejsy programów graficznych czy do obróbki filmów zyskały uznanie zarówno profesjonalnych użytkowników, jak i twórców oprogramowania. Adobe na swoim kanale na YouTube udostępnił film pozwalający zajrzeć w przyszłość i dowiedzieć się czegoś o pakiecie CS6, którego premiera będzie miała miejsce w tym roku. Na pierwszy rzut oka widać, gdzie będą największe zmiany — interfejs Photoshopa będzie ciemny.

Sporo zmian widać we wtyczce Camera Raw — wiele narzędzi, na przykład Clarity, zostało przepisanych od nowa, aby umożliwić lepszą kontrolę nad obrazem i wydobywanie detali ze zdjęć. Camera Raw z CS6 dzieli silnik przetwarzający zdjęcia z wydaną niedawno betą Lightroom 4, więc możliwości wtyczki można już przetestować. Ciekawie zapowiada się również podgląd pędzli — w CS6 będziemy mogli zobaczyć nie tylko kontury pędzla, ale również kształt zostawianego przez niego śladu i szczegółowe informacje o rozmiarze. A ponieważ film ma tytuł „Sneak Peak #1”, należy się spodziewać kolejnych odcinków. Miejmy nadzieję, że kolejne powiedzą coś więcej o możliwościach samego Photoshopa, na przykład o możliwości „odporuszania” zdjęć, prezentowanej przez Adobe na MAX 2011, która być może również znajdzie się w Photoshopie CS6.

Rozważania na temat ciemnych palet narzędzi w programach do obróbki grafiki, zdjęć czy filmów mogą być niezłą wycieczką daleko w przeszłość. Obecnie na rynku jest naprawdę mnóstwo programów o ciemnej szacie graficznej w różnych klasach cenowych i w różnym wieku: Adobe Lightroom, Adobe After Effects, DxO Optics Pro, Apple Aperture, Corel AfterShot Pro, Darktable, PaintSupreme, Pixelmator i wiele innych. To może tylko świadczyć o tym, że przy obróbce materiałów graficznych, gdzie ważne są precyzyjnie dobrane barwy, takie interfejsy się sprawdzają. Wiedzieli o tym już w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku twórcy programu NeoChrome na Atari. Nowy Photoshop ma mieć możliwość wyboru jednego z czterech odcieni szarości — najjaśniejszy to znany obecnie kolor, najciemniejszy jest prawie czarny. Dobrze, że Adobe w końcu zauważył potrzebny niektórych użytkowników i umożliwi taki wybór.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (34)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Meszuge | 30.01.2012 11:23#1

Jak to, z jakiegoś powodu? Od setek lat wiadomo, że kolorowe obrazy lepiej prezentują się na ciemnym (czarnym) tle, niż na jasnym (białym) i to nie jest żadna filozofia czy wielkie odkrycie.

Avatar
sankos (niezalogowany) | 30.01.2012 11:29#2

Ciemne tło sprawia, że zdjęcie wydaje nam się jaśniejsze, przez co gdy będzie ono po obróbce umieszczone na jasnym tle, lub gdy je wydrukujemy może okazać się, że w cieniach zagubiliśmy istotne detale. Z kolei jasne tło (poniżej szarości 128) może sprawić, że za bardzo rozjaśnimy cienie, co może ujawniać problemy z szumem lub spadkiem ogólnego kontrastu.

Rozsądnie jest dać możliwość wyboru zarówno ciemnego, jak też jasnego tła, w ten sposób można dobrać tło w zależności od tego, co potem będzie się działo ze zdjęciem (np. tak jest w RawTherapee czy CaptureOne, gdzie jest też tzw. proofing margin).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cropas | 30.01.2012 11:44#3

poza tym, dobrze ze odchodza od przestarzalego modelu UI. ten nowy wyglada podobnie do UI w Adobe Premiere i Adobe Audition CS5.5. Mam nadzieje, ze dzieki temu poszczegolne programy w pakiecie beda ze spoba lepiej wspolpracowac.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
januszek | 30.01.2012 11:44#4

@Meszuge: No nie wiem, nie wiem... Dla przykładu - ekran kinowy jest zwykle (a przynajmniej ja tylko takie widziałem) biały :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
qbekz | 30.01.2012 11:55#5

@januszek: Przypomnij sobie, jaki kolor ma cała reszta, która w kinie jest wokół ekranu ;)
Pozdrowił

Avatar
harkon (niezalogowany) | 30.01.2012 11:59#6

ale co innego tlo obrazu a co innego interfejs. Ciemny jest wygodniejszy chyba tylko w nocy, jak mowia badania UX. Ja tego nie rozumiem i nie podoba mi sie ta zmiana. Trudno - bede pracowac na starym.

Avatar
KONTO USUNIĘTE | 30.01.2012 12:00#7

Od lat pracuję zawodowo na wielu programach graf. i zawsze wolałem ciemne tła z uwagi na to że lepiej mi się pracuje i potrafię się bardziej skupić, dobrze że w nowej wersji będzie istniała możliwość wyboru tła wg własnego uznania. Grunt aby menu nie zmieniał się zbyt radykalnie z wersji na wersję, ot kwestia przyzwyczajenia.

Avatar
Kantares71830 (niezalogowany) | 30.01.2012 12:08#8

Z tego samego powodu co ciemne tła w programach CAD: nie męczą oczu. Wystarczy trochę popracować na sofcie z ciemnym interfejsem/tłem a potem spróbować wrócić do jasnych. Od razu czuje się różnicę.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
krasnal500 | 30.01.2012 12:15#9

@Meszuge
Dokładnie to samo chciałem napisać, podobają mi się nowe zmiany.

Pozostaje tylko czekać na finalną wersje.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Druedain | 30.01.2012 12:29#10

W galeriach częściej białe passe-partout widywałem niż czarne.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
saturno | 30.01.2012 12:44#11

Dziękujemy ci o durne adobe

Normalnie odlot!
Czy oni nie wiedzą, że istnieje coś takiego jak skórka*?

* - chyba, że taka egzotyczna funkcjonalność podniosła by cenę pakietu o 40%.

Avatar
piotrbe (niezalogowany) | 30.01.2012 12:45#12

albo mi się wydaje, albo kolor tła można sobie od dawna dowolnie zmieniać, a teraz dochodzi zmiana koloru interfejsu, która wiele lat temu była już zaimplementowana do illustratora.
Dlatego np. dla mnie ważniejsze by było, aby opcje (ustawienia jak i wygląd samego okna z opcjami) poszczególnych programów dopasowali i mielibyśmy świetny pakiet (który i tak już jest niezastąpiony :) ), bo obecnie w każdym wszystko się ustawia w innym miejscu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gowain | 30.01.2012 12:49#13

@saturno A oglądnij filmik, zobaczysz, że będziesz miał do wyboru kilka UI i bardzo dobrze, co kto woli. A co do ciemnego tła - lepiej się prezentują zdjęcia. Nie razi nas biel i wzrok skupia się tylko na zdjęciu.

@januszek Ekran w kinie jest biały, bo na czarnym nic by nie było widać :P Na białym najlepiej projektor wyświetla :) Przy kolorach potrzebna by była kompensacja kolorów, a to już nie to samo

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TheUsh | 30.01.2012 13:38#14

@Kantares71830:
Dokładnie, ciemne interfejsy są przecież nie tylko domeną programów graficznych. Ze swojej działki powiem, że programy do tworzenia i obróbki dźwięku też standardowo posiadają raczej ciemne, bądź granatowe motywy, ponieważ one mniej męczą wzrok ;)

Avatar
Nobunny (niezalogowany) | 30.01.2012 14:21#15

Ja dodam, że zawsze lubiałem jasne kolory. Ale tylko do momentu, kiedy sprawiłem sobie nowy monitor LCD. Poprzednio miałem CRT, a teraz mam taki, że nawet jak dam jasność na minimum, to i tak jest za jasno na jasnym pulpicie i wieczorem. Teraz wolę ciemne, bo wtedy znacznie mniej mi oczy bolą.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Razi | 30.01.2012 14:38#16

Ciekawe ilu z tych, co "czekają na nową wersję" kupi licencję:)

IMO możliwość modyfikacji kolorów byłaby lepszym pomysłem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Fafrocel | 30.01.2012 14:41#17

No to ja będę wyjątkiem i napiszę że nie lubię ciemnych gui :)
szary>jasny>ciemny

Avatar
Animon (niezalogowany) | 30.01.2012 15:02#18

Jest dokładnie tak, jak pisze sankos. Ciemne gui sprawia, że zdjęcie/grafika wydają nam się jaśniejsze niż są w rzeczywistości, a na jasnym gui z kolei wydają się one zbyt ciemne. Efekt ten jest podstawą wszelkich złudzeń optycznych. Np. tutaj - http://www.blueman.pl/smieszne/kwadraty.jpg pola A i B mają identyczny kolor, choć wydają się różne.

Właśnie z tego powodu często poleca się, aby obszar roboczy miał neutralny kolor (wartość 128 dla każdego koloru RGB) - ani za ciemny, ani za jasny.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Meszuge | 30.01.2012 15:42#19

@Animon (niezalogowany)

Jeśli A i B są takie same, to oznacza, że ta podstawa jest jednobarwna, czy tak?

:-) :-) :-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
KonradK | 30.01.2012 15:44#20

Lubię standardowe GUI i zunifikowany wygląd programów (przynajmniej tych użytkowych), no ale jak się to komuś wyklucza z wygodą obsługi...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gowain | 30.01.2012 15:57#21

@Meszuge

No prawie... :P

Avatar
Animon (niezalogowany) | 30.01.2012 16:29#22

@Meszuge
Nie, poszczególne pola mają różne odcienie. Np. ten w lewym dolnym rogu jest ciemniejszy od tego w prawym dolnym. Ale jeśli chodzi o A i B, to ich odcień jest identyczny. Jeśli nie wierzysz, to sprawdź w programie graficznym.
To tylko złudzenie optyczne, że jeden jest ciemniejszy, a drugi jaśniejszy ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
T72 | 30.01.2012 19:24#23

@Meszuge to znaczy że jej barwa zmienia się w zależności od tego czy jest w cieniu czy nie, tak aby zachować efekt szachownicy. Skopiuj sobie nawet w paint fragment z jednego pola na drugie to zobaczysz.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Bucic | 30.01.2012 19:30#24

Automatycznie GIMP traci argument "ale nieprofesjonaliści nie korzystają z 90% funkcji Photoshopa". No z tej na pewno każdy będzie korzystał. Kurna... codziennie :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PeterN64 | 30.01.2012 19:45#25

I dla tego nikt nie produkuje telewizora z biała obudową (MAC monitor? :D )

Avatar
Gunthers (niezalogowany) | 30.01.2012 19:54#26

Epokowa zmiana.
Na prawdę dla ciemniejszego gui warto wydać te drobne kilka tysięcy by kupić nową wersję.
---
Pytanie do entuzjastów, którym "pozostaje czekać na nową wersję": kto zapłacił za swojego Fotoszopa, a kto ma zamiar zapłacić za nową wersję?

Avatar
zxcvblol (niezalogowany) | 30.01.2012 19:58#27

Ciemny interfejs Corela PSP X2 sprawdza sie bardzo dobrze i ciesze sie ze Adobe robi podobny krok.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
opi | 30.01.2012 22:39#28

Gdyby rzeczywiście kolor czarny był dobry, to np.: ta strona DP nie była by biała, a w rzeczywistości jest.

Dlatego najlepszy kolor to pogranicze białego i czarnego, czyli dotychczasowy szary

Avatar
nars (niezalogowany) | 30.01.2012 23:03#29

co ciekawe, np illustrator już chyba od wersji CS2 albo CS3 daje użytkownikowi mozliwość zmiany kolorków interfejsu (nie tylko tła dla otwartego obrazka)

Avatar
Kondibest (niezalogowany) | 31.01.2012 0:15#30

Ciemny interfejs "oszczędza" oczy

Avatar
Klaman123 (niezalogowany) | 01.02.2012 8:28#32

Dopisze sie do slow Sankosa. Pracujac z ciemnym interfacem i ciemnym tlem - mozna sie przejechac na niektorych zdjeciach. Wszystko zalezy od tego, z jakim zdjeciem sie pracuje. W najwiekszej liczbie przypadkow, sprawdzi sie szarosc 128. Czasami przydaje sie jasniej, a czasami ciemniej - i dlatego dobrze, ze Adobe pozostawilo mozliwosci wyboru.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
vapo | 02.02.2012 17:19#33

To wszystko przez LCD, które świecą w granicach 350-450 nitów [cd/m2]. A stare, lepsze CRT 100…

Avatar
kadez (niezalogowany) | 14.03.2012 11:13#34

To nie nowość że w aplikacjach Adobego można regulować odcień interfejsu, od jasnego do ciemnego. Jest to w preferencjach. Więc żadna sensacja. Zamiast pisać takie bzdury, lepiej napisalibyście co nowego oferuje cs6 w narzędziach, bo jest parę bardzo ciekawych rzeczy

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av