r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Tak to się robi w Chinach, czyli kurierskie drony nad Dongguan

Strona główna AktualnościSPRZĘT

Zapowiedź uruchomienia przez Amazon usługi Prime Air – dostarczania niewielkich zamówień z Amazon.com drogą lotniczą, za pomocą bezzałogowych pojazdów latających, jest niewątpliwie wiadomością dnia. Zanim jednak Jeff Bezos swoją flotą dronów zasnuje amerykańskie niebo (a może z czasem i niebo w krajach Europy, w których działa jego sklep), chińskie firmy kurierskie będą robiły to na wielką skalę. Gdy bowiem amerykański potentat elektronicznego handlu wyczekuje odpowiednich regulacji prawnych ze strony federalnego nadzoru lotniczego FAA (spodziewając się, że wydane one zostaną około 2015 roku), władze Chin już dały zielone światło dla dronowego biznesu kurierskiego, a pierwsze latające roboty dostarczają paczki w niewielkim, ośmiomilionowym mieście Dongguan w delcie Rzeki Perłowej.

Na początku września jedną z takich maszyn spostrzegł mieszkaniec tego miasta, Yu Pei. Wracając do domu z pracy natknął się na coś, co w pierwszej chwili uznał za UFO. Dopiero po chwili dostrzegł, że niezwykły pojazd przenosi coś, co wyglądało jak paczka z logotypem miejscowej firmy transportowej SF Express. Sięgnął więc po telefon i zdołał zrobić nim dronowi kilka zdjęć, publikując je następnie na popularnym chińskim mikroblogu Sina Weibo.

Zdjęcia pana Yu wywołały wielkie zainteresowanie – w ciągu kilku godzin stały się hitowym materiałem w serwisie, z którego korzysta jakieś pół miliarda osób. Gdy jednak sprawą zainteresowała się prasa, tak lokalna, jak i krajowa, SF Express nabrało wody w usta, odmawiając jakichkolwiek oficjalnych wypowiedzi w sprawie transportowych dronów. Dopiero po kilku dniach mediom udało się wydobyć raczej lakoniczny komunikat. Brzmiał on: SF Express potwierdza przeprowadzenie testów dostarczania przesyłek za pomocą bezzałogowych statków powietrznych w rejonie Dongguan, prowincja Guandong. Drony firmy transportowej latają na wysokości około 100 metrów i wykorzystują wbudowany system nawigacyjny, pozwalający dostarczyć przesyłkę o wadze do trzech kilogramów na miejsce z dokładnością dwóch metrów.

Informacja została raczej dobrze przyjęta przez chińskich internautów – choć niektórzy martwią się o wypadki, to większość przekonana jest, że stanie się to niebawem standardem, i kurierowi zamiast otwierać drzwi, będzie się otwierało okno. A jak to wygląda od strony prawnej? Rzecznik Biura Bezpieczeństwa Publicznego w Dongguan stwierdził, że tego typu działania nie są dla władz żadnym problemem, zakazane będą jedynie w czasie wielkich imprez masowych. Wymagane jest jedynie, by operator floty dronów uzyskał odpowiednią licencję od wydziału kontroli ruchu powietrznego. Samo SF Express natychmiast zapewniło, że dysponuje wszystkimi niezbędnymi zezwoleniami.

Firma z Dongguan nie była jednak pierwszą, która uruchomiła dostawy drogą powietrzną. W lipcu drony pojawiły się nad Szanghajem. Należały do ekskluzywnej cukierni InCake, która postanowiła w ten sposób dostarczać klientom swoje kosztowne torty. Po kilku dniach loty jednak zawieszono, gdyż okazało się, że cukiernia nie dysponuje odpowiednimi zezwoleniami od kontroli ruchu powietrznego. Cukierni jednak nie ukarano – szef firmy zapowiedział zaś, że wystąpi o uzyskanie niezbędnych papierów.

Ciekawa jest to sytuacja: Stany Zjednoczone, obrońca demokracji i niewątpliwy lider w wykorzystaniu bezzałogowych pojazdów powietrznych, wykorzystują je głównie do Wojny z Terroryzmem, coraz częściej znajdują też zastosowanie w kontrolowaniu własnych obywateli, każe natomiast czekać prywatnym przedsiębiorcom całe lata na uregulowanie kwestii wykorzystania dronów do celów cywilnych. Tymczasem Chiny, nominalnie socjalistyczna dyktatura, wykazują się daleko idącą elastycznością i zrozumieniem w kwestii wykorzystania dronów do rozwoju biznesu i ulepszania usług transportowych.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.