r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Wyrok, który nie boli. Zwodnicze SMS-owe konkursy będą trwały w najlepsze

Strona główna AktualnościBIZNES

Komentatorzy są podzieleni – jedni uważają, że to znaczące zwycięstwo konsumentów, inni załamują ręcę, przekonani że niska kara oznacza, że nic się nie zmieni. Chodzi oczywiście o wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który potwierdził rozstrzygnięcie UOKiK-u, dotyczące konkursu Quiz Wiedzowy zorganizowanego przez firmę CT Creative Team. Czy niecałe 142 tys. do zapłacenia za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów to za mało, za dużo, czy w sam raz?

Firma CT Creative Team w listopadzie 2010 roku uruchomiła konkurs o nazwie Quiz wiedzowy. Przez kilkanaście miesięcy abonenci największych polskich telekomów otrzymywali SMS-y o treści I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę o grze o 100.000zł! Po odbiór odeślij darmowy sms: KASA na nr 8064!’WOW! GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl, WLASCICIEL NUMERU PROSZONY O PILNE WYSLANIE ZA DARMO 1SMSa o tresci KASA na nr 8064 CZEKA NAGRODA GWRANTOWANA w GRZE o 100.000zl!SMSQuiz.pl, a nawet Jestesmy zdziwieni, ze nie chcesz odebrac GWARANTOWANEJ NAGRODY w GRZE o 100.000zł! Wyslij za DARMO sms: NAGRODA na nr 8064 i NAGRODA jest Twoja! www.SMSQuiz.pl

Oczywiście to nie nagroda czekała, gdyż nikt 100 tys. złotych za jednego SMS-a nie da. Uczestnik „quizu” otrzymywał więc SMS-ami kolejne pytania z różnych dziedzin wiedzy, na które odpowiedzi należało odesłać kolejnymi SMS-ami. Cena jednego SMS-a z odpowiedzią – 3,66 zł z VAT. O tym już jednak nigdzie nie było ani słowa, więc wielu abonentów dopiero po otrzymaniu kolejnego rachunku zorientowało się, że wydało kilkadziesiąt złotych na konkurs, którego nikt chyba nie wygrał.

r   e   k   l   a   m   a

W 2013 roku UOKiK zakwestionował rozsyłane do konsumentów przez CT Creative Team SMS-y, uznając je za wprowadzające w błąd treści reklamowe. Za naruszenie ich zbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył na firmę karę pieniężną w wysokości 141 575 zł. Firma oczywiście się odwołała.

Wczoraj UOKiK poinformował, że Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z 23 października br. podtrzymał zarówno rozstrzygnięcie tej sprawy, jak i samą karę. Informacja o warunkach konkursu nie może wprowadzać konsumentów w błąd. Wiadomości, które zachęcają do udziału w konkursie SMS muszą w sposób jasny, rzetelny i wyraźny informować, kto jest jego organizatorem, jakie są jego reguły i z jakimi kosztami związane jest ewentualne uczestnictwo. Tych warunków nie dopełnił CT Creative Team – uznał SOKiK.

Teraz konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd przez organizatora konkursu tego typu mogą uzyskać bezpłatną pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, u rzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów pod numerem infolinii 800 007 707. Urząd przypomina też, że dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W sporach takich to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Nie nam rozstrzygać, czy faktycznie doszło w tym wypadku do oszustwa, jak utrzymują niektóre media, czy też do wykorzystania czyjejś naiwności. Trzeba jednak pamiętać, że na konkursach tego typu znaczące kwoty zarabiają nie tylko ich organizatorzy, ale też operatorzy bramek SMS i telekomy. Ukaranie wyłącznie organizatorów, korzystających z okazji, jakie oferują im telekomy, nie wydaje się być zbyt sprawiedliwym rozwiązaniem. Jeszcze w zeszłym roku rzecznik Orange Polska przyznawał, że konkursy takie są nie w porządku i zapewnił, że jego firma więcej ich nie będzie organizowała – ale oprócz przeprosin, abonenci nie dostali wówczas zwrotu pieniędzy.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.