Zbliża się GNOME 3.0

03.04.2009 20:25, Autor: Adam Wróblewski (adam9870), Kategoria: News
NewsImage

Wreszcie znamy datę premiery długo oczekiwanej trzeciej wersji środowiska graficznego GNOME. Nowe GNOME ma ujrzeć światło dzienne w kwietniu 2010 roku.

Jedną z najistotniejszych zmian w nowej wersji jest modyfikacja interfejsu użytkownika. Dzięki GNOME Shell, tradycyjny pasek zadań, zostanie zastąpiony paskiem bocznym, który przedstawiał będzie ostatnio używane aplikacje i umożliwi prosty dostęp do nich. Udostępni także prostą wyszukiwarkę oraz pozwoli na zarządzanie obszarami roboczymi i prostą nawigację pomiędzy oknami.

Gnome Zeitgeist to narzędzie mające za zadanie uprościć wyszukiwanie i dostęp do wcześniejszych używanych plików i wyświetlanych stron internetowych. Oferuje bogate możliwości zarządzania nimi. Umożliwia grupowanie, filtrowanie względem określonych kryteriów, przeglądanie, tagowanie, wyszukiwanie. Posiada także wsparcie dla metody przeciągnij i upuść.

Prócz tego, planowane są porządki w platformie programistycznej środowiska. Usunięte zostaną przestarzałe biblioteki oraz powstanie platforma przeznaczona dla starych bibliotek, ale nie oferujących wystarczającej gwarancji w ich implementacji. Dotyczy to między innymi efektów trójwymiarowych i geolokalizacji, a także zmiany sposobu wykorzystania pewnych zależności.

Plany zakładają, że wersją 3.0 ma stać się wydanie 2.30, którego premiera nastąpi po 2.28 przypadającym na wrzesień tego roku. Oznacza to, że przy zachowaniu półrocznego cyklu wydań, GNOME 3.0 pojawi się nie wcześniej niż w 2010 roku, tuż przed Ubuntu 10.4 LTS.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (74)  

Avatar
dzonasek (niezalogowany) | 03.04.2009 20:46#1

dobra informacja szkoda tylko ze dopiero 2010:(

"zostanie zastąpiony paskiem bocznym, który przedstawiał będzie pasek boczny zawierający ostatnio używane aplikacje" - czy pan adam9870 nie opuscil kilku godz. w podstawowce (konkretniej j. polski:ego)?

Avatar
:) (niezalogowany) | 03.04.2009 20:46#2

:)

Avatar
Energizer (niezalogowany) | 03.04.2009 20:51#3

A jak idą prace nad Gtk 3? Będzie jakaś konkurencja dla Qt?

Avatar
DarkSide (niezalogowany) | 03.04.2009 20:52#4

Temat "Zbliża się GNOME 3.0"
tekst "Nowe GNOME ma ujrzeć światło dzienne w kwietniu 2010 roku"

no to naprawde blisko tylko rok ;D

Avatar
anonim (niezalogowany) | 03.04.2009 20:53#5

GnomeShell: http://2.bp.blogspot.com/_Hht7VZ29XgM/SdIpKZa8r3I/AAAAAAAASCs/p_HWsILs6aE/s1600-...

Wygląda jak dla netbooków. Podoba mi się obecny pulpit i nie chce takich duzych zmian jak w KDE4

Avatar
Szorstki (niezalogowany) | 03.04.2009 20:54#6

Nie zapowiada się nic ciekawego. Gnome jest w tyle za KDE, zarówno jeśli chodzi o funkcje jak i wygląd. Niestety to dość paskudne środowisko :P A szkoda, bo bardzo bym chciał żeby linuksy jakoś wyglądały przynajmniej- to połowa (albo i więcej) sukcesu środowiska graficznego. Druga część to łatwość obsługi i możliwości. Dodać do tego stabilność i jest 150% powodzenia, ale niestety... gdybać sobie można. Windows 7 i nowy MacOS stawiają na interfejs, programiści tworzący ja dla Linuksa nie biorą sprawy zbyt poważnie.
Niestety dziś ergonomia i estetyka mają ogromną rolę, kiedyś może i GNOME się zwróci w tą stronę.
(wiem że można w dużym stopniu konfigurować gnomika, tworzyłem nawet własne style, ale to za dużo roboty, tylko po to aby system, którego nie mogę użyć do potrzebnych mi zastosowań dobrze wyglądał - gdyby Adobe zrobiło port swoich produktów to inna sprawa ;) )

Pozdrawiam :)

Avatar
Gucio (niezalogowany) | 03.04.2009 20:54#7

"tuż przed Ubuntu 10.4 LTS" - to znaczy że Ubuntu 10.4 jeszcze się na Gnome 3.0 nie załapie - zamrażają kod już w wersji Alfa :(

Avatar
szon (niezalogowany) | 03.04.2009 20:56#8

Gnom to bardzo wygodne środowisko. Wiele z rozwiązń istniejących w Gnomie od lat jest teraz stosowanych w Windowsach. Np. sposób zmiany tapety w Windows Vista. W Windows 7 np. powiększanie ikon na pulpicie, możliwość zmiany ekranu logowania, czy wypalania obrazów płyt z menu kontekstowego.
Do tego Gnome to bardzo piękne i eleganckie środowisko.

http://www.fmix.pl/zdjecie/591554/preferencje-wygladu/rozmiar/4

http://www.fmix.pl/zdjecie/591552/pidgin/rozmiar/4

Avatar
piotrekp (niezalogowany) | 03.04.2009 20:57#9

Według mnie Canonical nie zdecyduje się na umieszczenie GNOME 3.0 w ubuntu 10.4. Pewnie nastąpi to w 10.10.

Avatar
Piotrekv100 (niezalogowany) | 03.04.2009 21:02#10

Jeszcze niech popracują nad szybkością to "nawróce" się na GNOME ;P

Avatar
anonim (niezalogowany) | 03.04.2009 21:13#11

A ja mam jeszcze mocno podtuningowanego (z wieloma paczkami z 2.24) 2.22 :)

Avatar
Suchy (niezalogowany) | 03.04.2009 21:16#12

Zaraz się zacznie gdybanie o wyższości KDE nad GNOME i odwrotnie... ja tam wole swoje Gnome bez żadnych wynalazków...

Avatar
Luke (niezalogowany) | 03.04.2009 21:18#13

hmmm gnome jest jakieś ładne ale strasznie muli...wolę stabilne kde 3.5

zainstalowałem najnowsze PCLINUXOS GNOME 2009.1 i po zainstalowaniu strasznie wszystko muliło :/
oczywiście ściągnąłem aktualizacje i usunąłem zbędne usługi...
może ktoś z was rozwiązał ten problem?!
płytka jest dobrze nagrana,niska prędkośc i suma kontrolna się zgadza...
z góry naprawdę dzięki

Avatar
mustang (niezalogowany) | 03.04.2009 21:27#14

w kwietniu 2010 ma sie pojawic, do tego trzeba doliczyc jeszcze jakis czas aby stało sie w pełni stabilne i dopracowane (Gnome 3.1 ?)...

Avatar
IrasB (niezalogowany) | 03.04.2009 21:29#15

Mam tylko nadzieję, że nie będzie takich numerów jak z KDE 4.x

Avatar
mati75 (niezalogowany) | 03.04.2009 21:33#16

http://www.ubucentrum.net/2009/01/instalacja-gnome-shell-rewolucja-w.html - instalacja gnome shell. Mi się nowy interfejs podoba.

Avatar
chłop (niezalogowany) | 03.04.2009 21:35#17

@suchy. Skończy się zanim się zacznie :P

Avatar
anonim (niezalogowany) | 03.04.2009 21:35#18

@Gucio
No to do Ubuntu dołączą 2.29. Niestabilne wydania to w Ubuntu normalka

Avatar
Krzysiek85 (niezalogowany) | 03.04.2009 21:40#19

Jeżeli będzie to wyglądało, jak na screenie, który dał anonim, to Gnome 2.28 będzie moim ostatnim. Wtedy będzie już KDE 4.3 lub 4.4.

Po co komu taki ogromny pasek boczny? W Viście pierwszą rzeczą, którą zrobiłem było wyłączenie czegoś takiego. \

Avatar
Pyoter (niezalogowany) | 03.04.2009 21:53#20

Bardzo mnie cieszy to, że GNOME się całkiem nieźle rozwija. Korzystam z niego już dość długo i jestem bardzo zadowolony. Jednak z uwagą też obserwuję rozwój KDE 4. Może do tego rodzaju środowiska trzeba by się przyzwyczaić, ale jest bardzo innowacyjne i zostawia daleko w tyle powłokę graficzną z Windows 7! A i aplikacje z KDE4 są dostępne dla Windows! digiKam rządzi :)
Pozdrawiam fanbojów GNOME i KDE ;)

Avatar
anonim (niezalogowany) | 03.04.2009 21:55#21

Piotrekv100 - pracują non-stop i widać rezultaty, np. http://mces.blogspot.com/2008/12/improving-login-time-part-3.html

Avatar
matrix (niezalogowany) | 03.04.2009 22:04#22

szon: co to za styl gtk?

Avatar
Dawhol (niezalogowany) | 03.04.2009 22:33#23

~szon co to za temacik ? Bajerancki :)

Co do Gnoma mi sie podoba obecna wersja funkcjonalność ma wcale nie gorszą niż KDE wygląd także idzie dostosować a przynajmniej nie zamula tak jak KDE (ktore muli nawet na dobrym kompie [2.0 GHz C2D, 2,5 GB RAM] )
Gnome shell nie bedzie zbyt przyjemne w uzytkowaniu na desktopach i laptopach do typowej pracy jak juz to jedynie netbooki z takim czyms ...

Avatar
x (niezalogowany) | 03.04.2009 22:43#24

Oby pozostała opcja pozostawienia dotychczasowego wyglądu, bez tych nowych wodotrysków.

Avatar
osu (niezalogowany) | 03.04.2009 22:52#25

no to sobie poczekamy oj poczekamy. Z drugiej strony jezeli wykorzystaja ten czas i dopracuja gnoma 3.0 do perfekcji to rok 2010 bedzie uzasadniony.

Avatar
ffatman (niezalogowany) | 03.04.2009 22:54#26

@anonim od Minta: to po co używasz Ubuntu?

Avatar
Matrick (niezalogowany) | 03.04.2009 22:55#27

Bardzo ciekawa koncepcja: http://www.youtube.com/watch?v=kcpndKUx4pc

Boję się tylko że zbyt nowatorska jak na konserwatywnych obecnych użytkowników Gnome do których się zaliczam :)

Avatar
ll (niezalogowany) | 03.04.2009 23:19#28

To się chłopaki obudzili, w 2010 gnome3 bedzie musiało konkurować z kde 4.4 albo 4.5 bez obrazy nie ma szans.

Avatar
mario (niezalogowany) | 03.04.2009 23:30#29

dzięki bogu że wersja 10.04 będzie na sprawdzonym gtk2, czekam na tą wersje, bo zapewne będzie stabilna jak skała, LTS w końcu
ps: gnome 2 to najlepsze środowiska, xfce jeszcze jest ok

Avatar
OMHI (niezalogowany) | 04.04.2009 0:47#30

IMHO dobre by było zastosowanie czegoś takiego jak SideSlide - świetnie mi pod Windowsem się sprawuje.

Avatar
Kozodoj (niezalogowany) | 04.04.2009 0:55#31

@ Krzysiek85
"jeżeli będzie to wyglądało, jak na screenie, który dał anonim, to Gnome 2.28 będzie moim ostatnim. Wtedy będzie już KDE 4.3 lub 4.4."

Podobne mam odczucia. :)

@anonim | IPHASH : FZ-DJ-VX-AN | 03.04.2009, 21:35
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.0.3) Gecko/2008101315 Linux Mint/6 (Felicia) Firefox/3.0.3
"@Gucio
No to do Ubuntu dołączą 2.29. Niestabilne wydania to w Ubuntu normalka"

No Ty w trosce o stabilność nawet Firefoksa masz w wersji 3.0.3... :D

Ktoś tam pisał, że Gnome jest nieergonomiczne. Całkowicie się nie zgodzę. To środowisko jest właśnie zrobione z myślą o prostocie, efektywności i wygodzie pracy... Owszem, brakuje wodotrysków, ale one generalnie w niewielkim stopniu wpływają na ergonomię...

Avatar
pan (niezalogowany) | 04.04.2009 1:28#32

tylko fluxbox :)

Avatar
Mariusz (niezalogowany) | 04.04.2009 7:26#33

Szczerze mówiąc nie wiem czy mi się to podoba...

Avatar
jakub (niezalogowany) | 04.04.2009 8:31#34

Super, bardzo lubię GNOME. Powiem jedno - co nagle, to po diable, a o wersji 3.0 mówi się już od prawie roku. I co więcej - podejmowane są konkretne kroki, np. w obecnej wersji 2.26 znacznie oczyszczono GTK.
------------------------

@anonim
"@Gucio
No to do Ubuntu dołączą 2.29. Niestabilne wydania to w Ubuntu normalka"

O czym mówisz? Przecież GNOME 2.26 ukazało się kilka tygodni temu - zostało dołączone do wersji 9.04 Ubuntu, którego stabilna wersja wyjdzie dopiero za 3 tygodnie. Będzie to więc nie tylko wersja stabilna, ale nawet być może nieco połatana (chociaż osobiście nie dopatruje się żadnych usterek).

Avatar
dot.wrum (niezalogowany) | 04.04.2009 8:51#35

Finalne gnome shell zmieni sie jeszcze wielokrotnie(w tym kilka razy niedopoznania). Nie ma sie czego martwic.

Avatar
Sławek (niezalogowany) | 04.04.2009 9:35#36

@Energizer | IPHASH : 5G-33-30-YE | 03.04.2009, 20:51 : GNOME nie ma korzystać z GNOMELib. W tekście jest napisane, że twórcy mają usunąć przestarzałe API, a także dodać nowe. Wychodzi na to, że wspomagają prace nad GTK 3.0 ;-) .

@anonim | IPHASH : FZ-DJ-VX-AN | 03.04.2009, 20:53: Też mam takie wrażenie. Zauważ jednak, że obecnie sprzedają się głównie Laptopy! Obecnie możesz kupić trochę gorszego Laptopa w podobnej cenie niż komputer stacjonarny.

@Szorstki | IPHASH : PM-A8-1E-UQ | 03.04.2009, 20:54 : Twórcy nowego GNOME biorą głównie pod uwagę użyteczność. Wygląd, a także funkcjonalność nie zawsze idą z tym w parze.

@Piotrekv100 | IPHASH : 2B-TK-PP-Q2 | 03.04.2009, 21:02 : Gnome-Shell obecnie jest dosyć powolny, a do tego potrafi zamarznąć na chwilkę. Trzeba jednak pamiętać, że jest to obecnie wersja rozwojowa.

Nowy GNOME-Shell mi się podoba, choć jest trochę wybrakowany. Wczoraj podałem ludziom na kanale irc trzy pomysły. Trzeba powiedzieć, że ludzie tam są dosyć przychylni. Mam jednak nadzieję, że dołożą trochę elementów do górnego paska, jak zakładki pulpitu, bo jest tam mnóstwo miejsca niewykorzystanego.

Avatar
Crow (niezalogowany) | 04.04.2009 9:44#37

@szon - jaki to motyw na tych screenach, bo ciekawie to wyglada, ten element na dole ekranu to avant window navigator jaeśli się nie mylę

Avatar
mario (niezalogowany) | 04.04.2009 9:57#38

@Gucio Ubuntu opiera sie na Gnome i nawet jak opozni sie wydanie Gnome to opozni sie wydanie stabilnego Ubuntu. Gnome 3 napewno bedzie w Ubuntu 10.4

Avatar
Vatras (niezalogowany) | 04.04.2009 10:03#39

http://4.bp.blogspot.com/_Hht7VZ29XgM/SdIxjXB2C-I/AAAAAAAASC0/4-FsinluUlM/s1600-...

Tak ma wyglądać najnowszy gnom. Po prostu płakać się chce. Pracuje na gnome już od 4 lat i jak wydadzą coś takiego zmieniam środowisko na kde 4.x. Jak na razie gorzej niż źle, ale trzeba pamiętać, że to wczesna alpha gnome shell

Avatar
qwerty (niezalogowany) | 04.04.2009 10:05#40

No tak nowy pasek boczny i oto - cała rewolucja na jaką stać gnome. Gnome dla przeciętnego użytkownika komputera (czyli windy) ma trzy podstawowe wady:
mało konfirugowalne, mało klikalne i brzydkie. Sam compiz choćby z najlepszymi super efektami nie załatwi tu sprawy. Za wzór, jak powinno wyglądać nowoczesne środowisko graficzne dla ludzi proponuje wziąć Maka, Winde, czy KDE 4.2.

Avatar
tepa strzala (niezalogowany) | 04.04.2009 10:08#41

@szon
"możliwość zmiany ekranu logowania"

xdm, kdm, gdm, slim...

OT
gnome jest OKDP

Avatar
tuxvoytec (niezalogowany) | 04.04.2009 10:27#42

Spodziewałem się lepszych rewelacji (tak chodzi o rewelacje nie rewolucje). Poczekamy zobaczymy pierwsze wersje (alfa/beta/rc) kde4 też nie budziły zachwytów.

Avatar
Szorstki (niezalogowany) | 04.04.2009 10:38#43

Od GNOME'a ładniej wygląda nawet eyeOS :P Żeby coś zrobić z tym środowiskiem trzeba się nieźle namęczyć - ściąganie odpowiednich silników dla stylów, instalowanie ich jako root (bo inaczej aplikacje roota nie będą wyglądały identycznie), znalezienie odpowiedniego stylu, usunięcie paskudnych obrazków z przycisków w pliku gtkrc, tak samo z odstępami między ramką tekstową a scrollem...
Ikonki w tacce systemowej - każda ma inny rozmiar, przecież to wygląda jak kupa ;] Powinni coś z tym zrobić i ujednolicić chociaż samą ich wielkość.
Gdesklets - są niemiłosiernie brzydkie i niestety często źle działają, o ile w ogóle, a ich przydatność niestety mniejsza niż gadżetów w Viście.

Powinni wziąć do projektu kogoś, kto się zna na usability i ma choć odrobinę gustu ;]

Avatar
anonim (niezalogowany) | 04.04.2009 10:47#44

Juz pasek z sevena jest lepszy

Avatar
anonim (niezalogowany) | 04.04.2009 11:26#45

Do tych co tak uważają, że GNOME jest brzydkie... to tylko motyw, który można w łatwy sposób zmienić i upiększyć środowisko. KDE 4 też będzie brzydkie jak dobierzemy brzydki motyw.

GNOME jest proste i mało funkcjonalne... I bardzo dobrze, ponieważ po co mi tysiące zbędnych guziczków. GNOME co to potrzeba to ma, no może najwyżej brakuje kilku graficznych konfiguratorów.

GNOME 3.0 i GNOME Shell be... Na razie owszem, zbyt ładnie nie wygląda to na zrzutach ekranu, ale kto powiedział, że w dniu premiery tak wyglądać będzie? Oni na razie programują, a wyglądem pewnie potem zajmą się. Oceniajmy jak będzie gotowe, a nie w trakcie budowy.

Czy będzie GNOME 3.0 w Ubuntu 10.04... to wszystko zależy od twórców i poczekajmy co oni powiedzą. Nie ma sensu gdybać. Nawet gdyby zdecydowali się umieścić GNOME 3.0, to przecież nie muszą wszystkiego dodawać (fekty 3D mogą poczekać). A może będzie tak, że część programów będzie pochodzić z GNOME 2.xx i nie będzie źle.

KDE 4 jest lepsze od GNOME lub odwrotnie... Oba środowiska są fajne na swój sposób, każdy wybiera to co mu najbardziej odpowiada i nie ma sensu pisać kto jest lepszy. Najważniejsze, że mamy wybór.

@Szorstki
"Gdesklets - są niemiłosiernie "brzydkie i niestety często źle działają, o ile w ogóle, a ich przydatność niestety mniejsza niż gadżetów w Viście."
Sam napisałeś "gadżety". Gadżety zawsze są zbędne. Nie zapominaj o Screenletach (Linux), które wyglądają bardzo ładnie.

Avatar
kris (niezalogowany) | 04.04.2009 11:33#46

Gnome to największa kompromitacja linuxa i podejście w stylu, że jak wyszło nowe KDE 4.2, które mogło by się 'sprzedać', to tak dla zasady trzeba narobić dużo szumu wokół gnoma niczego nie zmieni i nie przyczyni się do tego, żeby popularność linuxa mogła wreszcie przekroczyć granicę błędu statystycznego. Twórcy gnoma powinni chociaż czasem uruchomić jakiś system operacyjny stworzony dla ludzi, żeby zobaczyć jak powinno to funkcjonować i wyglądać.

Avatar
josef (niezalogowany) | 04.04.2009 11:34#47

Jeśli tak będzie wyglądać nowe GNOME, to chyba zacznę używać XFCE lub już tego KDE 4 :-/ Po prostu obecne GNOME jest tak naprawdę wystarczające i zbytnie "bajerowanie" go... nie wiem, czy jest dobrym pomysłem. Wolę ewolucję - nie rewolucję.

Avatar
Kwiat (niezalogowany) | 04.04.2009 12:01#48

U mnie w mieście jest sklep Żabka która pracuje na Windowsie

Avatar
kerou (niezalogowany) | 04.04.2009 12:04#49

@ Szon
Motyw niestety paskudny (te kreskowanie), ale w sumie kwestia gustu.
Natomiast poza paskudnym Metacity, szyku dodają mu AWN, który nieco przypomina śliczny dock z MacOSa i zamienione ikony, bo te standardowe z Gnoma, najoględniej mówiąc, nie są profesjonalne.
Ta ikonka kosza wzięta z Maca wygląda wspaniale, ale dizajnerzy maca znani są z dbałości o szczegóły.
Ogólnie można wysnuć wniosek, że i z Gnoma, przy odrobinie czasu i samozaparcia, można coś wycisnąć.
Instalując nowy temat graficzny, ikonki i docka można wreszcie spojrzeć na pulpit bez odrazy.
Tylko czemu nie ma tak domyślnie?

Avatar
Zulu (niezalogowany) | 04.04.2009 12:13#50

@Mariusz
To ty nie zdecydowany jakiś jesteś, jak sam nie wiesz, czy Ci sie to podoba.

Avatar
Sławek (niezalogowany) | 04.04.2009 12:31#51

@anonim | IPHASH : NQ-XD-WE-FP | 04.04.2009, 11:26 : Jeszcze pamiętam narzekanie na KDE4, że z tym czarnym paskiem wygląda brzydko. Jednak proszę - obecnie wygląda bardzo ładnie. Myśle, że w przypadku GNOME też coś z tym zrobią.

Avatar
Sannindan (niezalogowany) | 04.04.2009 12:35#52

@ kris
Nawet sam Linus TOrvalds był bardzo przeciwny Gnome i sam mówił że tego nie używa, a woli od tego KDE i że powinno być tylko KDE.

Natomiast po wyjściu KDE 4 zmienił się i to strasznie. Zaczął mówić że KDE nie powinno wogóle wyjść i że Gnome jest bardziej estetyczne oraz, że jst proste i intuicyjne.



Pozdrawiam.
PS.
Ja też zawsze wolałem Gnome.

Avatar
kris (niezalogowany) | 04.04.2009 14:46#53

@Sannindan - Linus TOrvalds nie jest 'bogiem linuxa' żeby jego słowa traktować jako wyrocznie. On nadzoruje rozwój - można powiedzieć 'części konsolowej linuxa' i to co jemu się podoba nie musi się podobać (i jak widać się nie podoba) użytkownikom komputerów domowych.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 04.04.2009 17:51#54

GNOME jest przede wszystkim zoptymalizowane pod kątem użyteczności i wygody z odrobiną elegancji.

Avatar
Wielki Bakłażan (niezalogowany) | 04.04.2009 19:20#55

haha, ci co mówią jakie gnome jest be a jaki os x wspaniały chyba maca widzieli jedynie przez szybkę w ispocie, w dodatku wyłączonego. Gnome jest w 80% klonem os x, jak myślicie skąd się wziął ten pomysł ograniczania konfigurowalności do minimum? I trudno się dziwić skoro projektanci interfejsu gnome pracowali wcześniej przy... os x.
A coś takiego nie wydaje wam się przypadkiem dziwnie znajome? http://img141.imageshack.us/img141/9867/obrazek1b.png

Avatar
MaRa (niezalogowany) | 04.04.2009 21:46#56

Gnome może i okropnie wygląda, ale w wersji z Ubuntu. I może openSuse.
Natomiast w Fedorze jest bardzo estetyczne, w Debianie też.

W KDE 3.x zrobił się kompletny chaos. Trochę to uporządkowali w 4.x, ale dopiero nowsze wersje są stabilne. Do KDE 4.2 i nowszych nie mam zastrzeżeń.

Avatar
pioruns (niezalogowany) | 04.04.2009 22:33#57

Jak Gnome zacznie przybierać na wadze (tak jak jest obecna tendencja) to przeniosę się na XFCE lub coś podobnego. Przy KDE zupełnie wysiadam, potrzebuję prostego biurka. Do Gnome 3.0 mi się zupełnie nie pali, obecny Gnome jest ok.

Avatar
pralat (niezalogowany) | 05.04.2009 9:45#58

"A jak idą prace nad Gtk 3? Będzie jakaś konkurencja dla Qt?"
Jeżeli chodzi o możliwości czy wygodę (od strony programisty) - to gtk nigdy nie będzie do Qt konkurencją. Szczególnie, że Qt teraz jest na licencji LGPL.

Avatar
Dawhol (niezalogowany) | 05.04.2009 10:58#59

Ja powiem tak Gnome jest dla osob lubiacych prostote minimalizm i szybkosc dzialania ;) (porownuje jedynie z KDE :) ), natomiast KDE jast dla osob lubiacych Wodotryski i plastici ala Windows Vista .... (wlasciwie lepsze niz w Viscie) tylko zwolennicy KDE przyplacaja wydajnoscia ...
Wiem wiem teraz sa takie kompy ze ledwo co to widac :) moze przy przegladaniu neta i sluchaniu muzyki nie widac wiekszego spowolnienia ale jak robi sie cos wiecej to nik mi nie powie ze KDE nie chodzi duzo wolniej od Gnoma ....
@ kris
Wedlug mnie kompromitacja jest KDE ktore moze i jest ladne ale jak juz wspomnialem jego wydajnosci jest daleko za GNOMEM.
Pozatym jak ktos chce KDE to przeciez sa dystrybucje z KDE i jakos nie widze zeby dzieki temu strasznie wzrastała popularność linuxa ...

Avatar
szon (niezalogowany) | 05.04.2009 13:17#60

Styl na zrzucie to
http://gnome-look.org/content/show.php/WoDaC?content=101443

@kerou
Oczywiście że to kwestia gustu. Ja uważam, że np. Windows 7 jest obrzydliwy, mówiłem o tym już wielokrotnie. Z tym, że W7 pozostanie już obrzydliwy na zawsze a Gnome może się zmieniać jak kameleon, np.

http://www.fmix.pl/zdjecie/1352/vs1/rozmiar/4

http://www.fmix.pl/zdjecie/1348/ubuntu-leopard/rozmiar/4

http://www.fmix.pl/zdjecie/1345/gutsy-gibon/rozmiar/4

Avatar
szon (niezalogowany) | 05.04.2009 13:21#61

@Szorstki
"Gdesklets - są niemiłosiernie brzydkie i niestety często źle działają, o ile w ogóle, a ich przydatność niestety mniejsza niż gadżetów w Viście."

Radzę używać Screenlets, bo te z kolei biją gadżety z Visty na głowę.

http://screenlets.org/index.php/Category:UserScreenlets

Avatar
Bananikus (niezalogowany) | 05.04.2009 14:09#62

@Dawhol: Athlon 64 3000+, 1GB ram ddr, KDE 4 - nie widzę różnicy pomiędzy gnomem, a KDE 4. Z tą różnicą, że KDE 4 zjada Gnoma pod każdym względem. Gdyby nie było KDE, nie używałbym Linuksa. Miałeś Chociaż KDE 4.2.x czy powtarzasz bzdury których się w internecie naczytałeś?

Avatar
robert (niezalogowany) | 05.04.2009 15:36#63

@Dawholale - "...jak juz wspomnialem jego wydajności jest daleko za GNOMEM"
- gnome i wydajność, normalnie śmiech na sali. KDE 3.5 było troszkę szybsze od gnome, obecnie KDE 4.2 to w porównaniu z gnomem - demon szybkości. Żeby gnome mogło chociażby konkurować z kde należało by przebudować gtk, a przede wszystkim zrobić porządek i mocno ograniczyć aplikacje pisane w pygtk i tym podobnych wynalazkach. Żeby tu nie być gołosłownym to na 3 letnim blaszaku z sempronem 3000 mam zainstalowane kubuntu z KDE 4.2. System po uruchomieniu zajmuje mi 280MB pamięci i 2-4 procent obciążenia procesora.

Tak że porównywanie GNOMA z KDE 4.2 to jak porównywanie starej syrenki z nowym mercedesem. Zużycie paliwa niby takie samo, ale pozostałych parametrów nie idzie już porównać.

Avatar
Dawhol (niezalogowany) | 05.04.2009 15:50#64

Korzystałem z KDE 4.2 i wersji wczesniejszych i w moim przypadku bynajmniej chodzi o wiele wolniej niz Gnome a moj sprzet do C2D 2.0, 2,5 GB ramu a kompa wykorzystuje do zabawy z Grafika monatzu wideo itp ;) i w moim przypadku GNOME chodzi bardziej czysto niz KDE.

Avatar
sdj (niezalogowany) | 05.04.2009 17:37#65

KDE 4 laguje na kartach nvidia, a przynajmniej ja tak miałem

Avatar
Nixxx (niezalogowany) | 05.04.2009 17:43#66

Witam dotychczas korzystałem z Gnome na Ubuntu ale przerzuciłem się na Archa z KDE 4.2.2 i powiem, że chodzi całkiem ładnie, mam wrażenie, że programy uruchamiają się trochę szybciej ale może to zasługa Archa. Co do wyglądu to oba środowiska można konfigurować dowolnie tak więc zarówno KDE jak i GNOME mogą wyglądać ładnie. Pozdrawiam

Avatar
anonim (niezalogowany) | 05.04.2009 17:48#67

@robert
"gnome i wydajność, normalnie śmiech na sali"
Twój komentarz to dopiero śmiech, ale na cały świat. Owszem w Ubuntu najlepiej to nie wyglądało (największa wada tego systemu, że zapomnieli o szybkości), jeśli chodzi o szybkość, ale w Debianie... chodzi żwawo.
Kolejna sprawa, radzę przetestować najnowsze Ubuntu 9.04 (wreszcie zadbali o szybkość, ale do ideału jeszcze trochę brakuje, ale i tak jest lepiej niż było), a na pewno zmienisz zdani co do szybkości, działa całkiem sprawnie i szybko. Czuć to gołym okiem.

Avatar
robert (niezalogowany) | 05.04.2009 19:28#68

@szon - Masz racje że z GNOMA to prawdziwy kameleon. Zobacz co ja zrobiłem przy pomocy kilku kliknięć myszką:

http://www.fmix.pl:80/zdjecie/600973/gnome-10a/rozmiar/2

Avatar
fy (niezalogowany) | 05.04.2009 23:17#69

Heh... tak jakby windowsa nie dało się dowolnie modyfikować...
no ale - każdy swoje chwali

A poza tym to większość ludzi łapie się na świecidełka, pierdółki - im więcej bajerów tym lepiej - chore

Avatar
szon (niezalogowany) | 06.04.2009 7:58#70

@robert
KDE 4 też bardzo mi się podoba.
Wesołych Świąt!

Avatar
Filip (niezalogowany) | 06.04.2009 12:44#71

@szon:
"http://www.fmix.pl/zdjecie/591554/preferencje-wygladu/rozmiar/4

http://www.fmix.pl/zdjecie/591552/pidgin/rozmiar/4"


Skąd wziąłeś te bajery :)??

Avatar
anonim (niezalogowany) | 06.04.2009 14:37#72

Tu macie jeszcze jeden przykładowy zrzut ekranu z GNOME:
http://img10.imageshack.us/img10/2851/zrzutekranuvnp.png
Zobaczcie, ktoś usunął pasek z menu w Nautilusie i wygląda to naprawdę bardzo ładnie. Zanim napiszecie, że GNOME jest brzydkie to najpierw zastanówcie się, zanim coś napiszecie. Czy na pewno GNOME jest brzydkie, a może po prostu tylko motyw jest brzydki?

@szon
"Ja uważam, że np. Windows 7 jest obrzydliwy"
Zgadzam się, również mi Windows 7 nie podoba się, motyw wygląda bardzo tandetnie, mało dopracowany. Wiem, że jest to tylko kwestia gustu, ale brak możliwości gruntowej zmiany wyglądu, to poważne ograniczenie (niestety każdy lubi co innego).

Avatar
szon (niezalogowany) | 07.04.2009 8:04#73

@Filip
Link do tematu GTK podałem wcześniej a AWN i Screenlets są w repozytorium Ubuntu.

Avatar
narzekadła (niezalogowany) | 03.08.2009 13:51#74

Imho bardzo fajny jest ten gnome-shell..

http://www.youtube.com/watch?v=u737Xwsygck
http://www.youtube.com/watch?v=bRL-Qtefy68

Narodowa choroba - nie widzieli, a narzekają.. Mi się bardzo podoba ta koncepcja, wszystko w jednym miejscu..

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av