Zmień SSID, a Google nie wykorzysta Twojej sieci do określania położenia

15.11.2011 12:48, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: News
NewsImage

Zgodnie z obietnicą Google umożliwia właścicielom routerów bezprzewodowych wypisanie swojej sieci z bazy służącej do określania lokalizacji.

Metoda jest dość zabawna, gdyż wymaga od użytkownika zmiany publicznej nazwy sieci bezprzewodowej (SSID). Aby Google nie zapisywał informacji o położeniu punktu dostępowego na końcu nazwy należy dopisać _nomap. W efekcie sieć nazywać się powinna dobreprogramy_nomap zamiast po prostu dobreprogramy. Zdaniem Google'a ta metoda to idealny kompromis między prostotą wykonania, a ochroną przed nadużyciami. Przede wszystkim zmiana nazwy sieci wymaga dostępu do ustawień urządzenia, więc (przynajmniej w teorii) niemożliwe jest wypisanie z bazy punktu dostępowego przez złośliwą osobę trzecią. Google udostępnił również instrukcję ze szczegółowymi informacjami, ale bez tłumaczeń i w miejscu, do którego zwykle użytkownicy nie docierają. Tylko czy to rzeczywiście jest takie proste dla przeciętnego użytkownika routera bezprzewodowego?

Dobrze, że takie rozwiązanie powstało, ale jednak może lepiej byłoby umożliwić zapisanie się do usługi na stronie zamiast możliwości wypisania się, która prawdopodobnie i tak wiele osób przerasta. Na całym świecie sporo użytkowników nawet nie zabezpiecza swoich sieci domowych, lub korzysta z ustawień zostawionych przez montera, i nie rusza panelu administracyjnego swojego urządzenia. Internet przecież działa, więc po co się tym zajmować? Google wydaje się nie brać tego pod uwagę i korzystać z nieświadomości użytkowników.

Zamiast zmuszać tych mniej zorientowanych w kwestiach związanych z ustawieniami sieci bezprzewodowej do gimnastyki, może lepiej wypisać wszystkich od razu? Wtedy osoby chcące wspomóc usługi firmy z Mountain View (i nie tylko) mogłyby dobrowolnie dołączyć swoje sieci do programu. Tylko tych chętnych do współpracy pewnie będzie mniej, niż tych niewiedzących jak się wypisać.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (49)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DawidDS4 | 15.11.2011 12:51#1

Tylko zmiana nazwy sieci? Raczej, aż tyle. Nie jest to dla mnie praktyczne, znowu konfiguracja sieci na każdym urządzeniu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Vifon | 15.11.2011 12:55#2

Już raz userzy prawie mnie zabili gdy postanowiłem zmienić nazwę sieci (ignorując fakt, że to ja miałem z tym najwięcej roboty). Beznadziejny pomysł. Chociaż... może dlatego genialny od strony Gugla.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
elesoft | 15.11.2011 12:57#3

Tylko zmiana nazwy sieci? To niech zrobią w drugą stronę - wyrażeniem zgody będzie nazwa sieci kończąca się na _map.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
M@ster | 15.11.2011 12:58#4

Powinni zrobić na odwrót, jeśli ktoś CHCE aby google zeskanowało jego wifi to powinien dopisać coś do SSID (*_map na przykład).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Frankfurterium | 15.11.2011 13:04#5

Aha, a potem dziesiątki telefonów "dlaczego mój laptop nie łączy się z wifi"?

I znowu mamy "Po co dostosowywać się do świata? Niech dostosuje się świat".

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mifczu | 15.11.2011 13:10#6

Osoby które nie są wstanie zmienić nazwy swojej sieci jest wszystko jedno czy ktoś wykorzysta ich sieć do lokalizacji czy nie. Jeżeli usługa działałaby odwrotnie to by umarła śmiercią naturalną bo komu by się chciało dopisywać swoją sieć do bazy Googla. Ale korzystać z dokładnej nawigacji w Androidzie to już chce każdy :P

Avatar
Burger_shot (niezalogowany) | 15.11.2011 13:14#7

zgadzam się z elesoft.
dlaczego w ogóle mamy nie wyrażać na coś zgody. takie rzeczy jakie robi google w ogóle nie powinny mieć miejsca.
na razie jest pompa na google - ale to pewnie się nie zmieni mają za dużo kasy żeby ktoś im zagroził.
tak jak z paliwem wodorowym...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Galnospoke | 15.11.2011 13:22#8

Niezla bezczelnosc. JA sie mam dostosowywac bo GOOGLE nielegalnie skanuje MOJA siec?!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
scripter1 | 15.11.2011 13:23#9

To że google łaskawie umożliwia adminom sieci wifi wypisanie ich sieci z bazy nie zmienia faktu że google zbiera informacje o położeniu sieci wifi bez zgody a nawet wiedzy jej właściciela oraz że wykorzystuje do tego niczego nie świadomych posiadaczy urządzeń z tą googlowska podróbką linuxa która łamie ideały bliskie wszystkim miłośnikom linuxa i OpenSource.

Google robi wszystko co może aby słowa "prywatność" oraz "anonimowość" stały się zapomnianymi archaizmami.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mifczu | 15.11.2011 13:29#10

Przecież położenie twojej sieci to żadna tajemnica każdy z byle telefonem może sobie iść i zapisywać gdzie jaka sieć jest. Chcesz anonimowości to nie rozgłaszaj swojej sieci publicznie. Chcesz jeszcze większej anonimowości nie korzystać w ogóle z wifi. Nie chcesz by ktokolwiek wiedział o twoim istnieniu nie korzystaj z Internetu. Robienie z igły widły Google w ogóle nie musiało wprowadzać takiego mechanizmu.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 15.11.2011 13:30#11

Nie lepiej po prostu ukryć SSID?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
scripter1 | 15.11.2011 13:32#12

A jeśli ktoś nie czytał ciekawej googlowskiej instrukcji jak się wyrejestrować to nie wie jak ciekawej odpowiedzi udziela na pytanie kiedy sieć zostanie wyrejestrowana: wtedy gdy jakieś urządzenie prześle informację o sieci zawierającej tak zmienione SSID.

Czyli google usunie z bazy moją sieć wtedy gdy po raz kolejny jakieś urządzenie prześle do niech nielegalni bez mojej wiedzy i zgody informację o mojej sieci.

Tak więc nawet sieci oznaczone tym dopiskiem w SSID jako te które nie mają być skanowane są dalej skanowane informacja o nich nadal jest przesyłana do googla.

Aż brak mi słów jak to nazwać: ironia; arogancja; bezprawie...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
scripter1 | 15.11.2011 13:39#13

@Mifczu
Zgodnie z polskim prawem takie zbieranie informacji a nawet coś tak trywialnego jak zapisywanie przez kogoś przechadzającego się po ulicy kolorów mijanych budynków jest już tworzeniem bazy danych podlegającym obowiązkowi zgłoszenia do rejestru baz danych i już podlega (pośrednio) ustawie o ochronie danych osobowych.

Avatar
Czytelnik DP (niezalogowany) | 15.11.2011 13:43#14

Obserwuję newsy p. Anny Rymszy od dłuższego czasu i muszę powiedzieć, że coraz bardziej zaskakuje mnie jej brak obiektywizmu. Pół tekstu to prywatna opinia autorki (często dosyć mocna), a to oznacza zupełny brak profesjonalizmu.

Wiem, że nie muszę zgadzać się z tą opinią (i w tym wypadku się nie zgadzam), tylko że komentarze do newsa powinny znajdować się pod nim, a nie w nim. Taka subtelna, dziennikarska różnica.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Inventer89 | 15.11.2011 13:43#15

Typowe dla G :)

Jak chcesz to zmień nazwę z dopiskiem. A ile osób będzie wiedziało o tym? Bo Google to przemilczy (poza tym infem) licząc, że niewielu się o tym dowie i niewielu zmieni nazwę sieci.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mifczu | 15.11.2011 13:44#16

Nazwa i lokalizacja sieci nie jest daną osobową. Ktoś może mieć dobrą pamięć i zapamiętać 300 sieci i ich nazwy w mieście bez różnicy. Jak coś jest publicznie dostępne i widoczne to nie miejmy pretensji że ktoś na to patrzy, fotografuje, opisuje i zapisuje. Bo to wygląda jakbyśmy stawiali przy płocie wielki transparent i krzyczeli na sąsiada, żeby się nie gapił bo to nasze.

Avatar
Czytelnik DP (niezalogowany) | 15.11.2011 13:47#17

@scripter1

jeśli chodzi o kolory budynków, to gadasz głupoty. Wiem, bo współpracuję z GIODO. Jeśli uważasz, że masz rację, to podaj mi dokładną podstawę prawną.

Avatar
Czytelnik DP (niezalogowany) | 15.11.2011 13:49#18

@Mifczu

Pełna zgoda. Jedyny rozsądny głos.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Luki_2 | 15.11.2011 14:00#19

@Mifczu

W pełni się z Tobą zgadzam.

JUŻ dopisuje _nomap do SSID, aby tylko Google mnie nie wkopało i nie wysłało do mnie "przypadkiem" MAFII, która mi łeb przestrzeli na... WYLOT! Pff, wredne GOOGLE! - ironia.

Avatar
em (niezalogowany) | 15.11.2011 14:08#20

To niech sobie szanowne Google wyczyści swoją bazę i może potraktuje dodanie suffixa *_I_want_to_spy_me_by_Google jako akceptację korzystania z usługi.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DonM$ | 15.11.2011 14:17#21

"Tylko czy to rzeczywiście jest takie proste dla przeciętnego użytkownika routera bezprzewodowego?"

A co by było prostsze* ? Bo jak ktoś nie umie nazwy sieci zmienić to litości.

* oczywiście powinno być tak, że google w ogóle nie korzysta z żadnych punktów, które nie są oznaczone np. "_map", anie na odwrót, że to użytkownicy muszą się męczyć.
Jak dla nie to jest karygodne, google celowo takie coś wymyślił, zamiast logicznego rozwiązania, że skanować tylko tych co chcą, aby się nie pozbawić dostępu, do nie oszukujmy się ogromnej większości.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ravi | 15.11.2011 14:41#22

"Mifczu" - polać mu bo człowiek dobrze gada!

---------------------------

A co do reszty - wierzcie lub nie - nic nikomu się nie stanie jak Google będzie korzystać z bazy (także waszych) sieci rozsyłających publiczne SSID, w większości o defaultowych nazwach typu "TPLINK", "Neostrada", "Linksys" itd.
Naprawdę.
Także już spokojnie. Zamiast wietrzyć problemy cieszcie się z dobrej nawigacji.

Pozdro.

Avatar
datman (niezalogowany) | 15.11.2011 15:03#23

To ja proponuję dla utrudnienia życia Googlowi zamieniać się routerami z kolegami w każdą środę o 13:13 lub wozić router tramwajem po mieście (akumulator w plecaku).
Jak zobaczą, że dokładność pozycjonowania na podst. WiFi się pogorszyła to może z niej zrezygnują. /* koniec ironii */
Pa

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Galnospoke | 15.11.2011 15:21#24

Ravi - moze poczytaj troche o geolokacji, OK?

Avatar
ubuntu-usr (niezalogowany) | 15.11.2011 15:34#25

Widze, ze na DP z Google robi sie chlopca do bicia, wszakze ms wcale nie jest swiety. to raz.

Dwa: moim zdaniem tego typu praktyki powinny być zabronione przez prawo na całym świecie.

Na ludzki rozsądek nie wyobrażam sobie abym jak użytkownik/konsument miał podpisywać tony papierów z moimi danymi osobowymi (!!!) na temat tego, że nie chce korzystac z czyjejs uslugi czy reklamy

Moim zdaniem reakcja rządów poszczególnych krajów powinna wyeleminować ten bubel prawny. Nie wyobrażam sobie sytaucji w której muszę wyrażać NIEZGODĘ na korzystanie z usługi X. Przecież w ten sposób idąc tą ideologią może działać tysiące firm...

Avatar
ubuntu-usr (niezalogowany) | 15.11.2011 15:36#26

zagmatwałem istotne zdanie:

Na ludzki rozsądek nie wyobrażam sobie abym użytkownik/konsument musiał podpisywać tony deklaracji z własnymi danymi osobowymi (!!!) na temat tego, że nie chce korzystac z czyjejs uslugi czy reklamy...

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 15.11.2011 15:53#27

a ja nie zmienię mojego SSID, a niech mnie lokalizują mi to wisi.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 15.11.2011 16:30#28

JP propaganda!
W Gógl nie siedzą dobre chłopaki.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Bucic | 15.11.2011 17:48#29

Łaskawie umożliwiają niewyrazenie zgody na coś, co nie powinno mieć miejsca! Właśnie o tym pisałem na blogu niedawno dobreprogramy.pl/Bucic/Prawo-na-opak-ludzie-przywykli,28341.html
Google co krok zaskakuje poziomem swojego s.twa.

Avatar
Sorento (niezalogowany) | 15.11.2011 18:23#31

A może dodajmy do nazwy sieci np. nazwa_F&#@_google:)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
neXt___ | 15.11.2011 19:26#32

Tak, bo na pewno skrypt przeglądający SSID jest ciekawy jak one wyglądają, on po prostu wyszukuje frazę "_nomap" i wsio.

Ja sobie SSID nie zmienię, bo nie przeszkadza mi to, że Google zagląda mi przez okno. Co oni mogą mi zrobić przez tą swoją satelitę? Zaglądać mi do sypialni? :] Może nie zdaję sobie sprawy z zagrożenia, albo po prostu mam to w nosie. A z resztą tyle roboty z tym zmienianiem na neostradzie, że ja dziękuję :/
1. 192.168.1.1 -> (domyślnie) L: admin h: admin
2. Zakładka "Sieć bezprzewodowa"
3. Edycja pola "SSID"
4. Zastosuj

Nie, za dużo czasu by na to poszło, lepiej otworzyć kolejne piwo :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomimaki | 15.11.2011 19:52#33

Kto ma wifi z włączonym rozsyłaniem SSIDa?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
qwerty0101 | 15.11.2011 21:16#34

@tomimaki
Ja, żeby ktoś przypadkiem nie wpieprzył się na kanał, na którym działa moja sieć.
Jak ktoś jest odrobinę zorientowany to ukrywanie SSID nic nie daje.

Avatar
rakoo7799 (niezalogowany) | 15.11.2011 21:27#35

kompromisem byloby uzywanie tylko tych sieci, ktore maja np nazwasieci_mapMe, a nie zalozenie, ze kazdy uzytkownik zyczy sobie mapowania jego sieci

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Sewerin | 15.11.2011 22:08#36

Ale w czym problem? Jeżeli masz sieć domową, to nie ma cię na tej liście.
A jeżeli ktoś ma ustawioną sieć publiczną to o co się na to Google wściekacie? Co oznacza słowo "publiczna"?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fffatman | 15.11.2011 22:13#37

A ja sie zgadzam z Mifczem.

Avatar
Jontek9000 (niezalogowany) | 15.11.2011 22:32#38

No dalej baranki...

Normalnie masakra, moja siec jest moja - jakim prawem google moze mi narzucac jaka ma miec nazwe? To zwykle przestepstwo i tyle.
Pozatym, jak siec jest zaszyfrowana to jej celem nie jest w zadnym wypadku udostepnianie jej sasiadom - wiec zamiast transparentu na plocie lepszym przykladem jest tutaj zagladanie do lazienki przez okienko.

Jest okno, czyli da sie a jak sie da to znaczy ze jest na to pozwolenie...

Najgorsze sa "ludzie" ktory sie na to zgadzaja bo to przeciez nic wielkiego. A jak google zechce wziasc ci z konta grosza, to tez sie zgodzisz? A jak 2, 20, 200, 2000, 2000^2000?
Ile to bedzie za duzo i niby dlaczego? Godzisz sie na grosza = godzisz sie na groszy miliard, moze nie odrazu ale tak to dziala...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
darekry | 16.11.2011 0:50#39

Rozgłaszacie swoje ssid na cały świat i jeszcze macie pretensje że ktoś zapisuje gdzie spotkał jakie bssid? ograniczcie moc swoich najdajników a nie na google narzekać.

A mnie to cieszy, że z dokładnością do kilku metrów lokalizuje sobie laptopa - tyyle klikania mniej, gdy chcę wyznaczyć trasę dojazdu gdzieś:D

Avatar
fgdhjg (niezalogowany) | 16.11.2011 0:57#40

Też się zgadzam z Mifczem. Co prawda nienawidzę firmy Google właśnie za takie praktyki, ale mają do tego prawo.

Avatar
nico11119999 (niezalogowany) | 16.11.2011 1:00#41

kochani,..o co chodzi???,...coś za coś....jakby nie było na świecie takich gości jak twórcy?-właściciele?-maniaków?,..całej tej technologi ,..to siedziałbyś przy świecy i czytał biblię,...a nie nad kompem,...czy pomyślałeś o tym?....hehehehe

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Sca_la | 16.11.2011 2:41#42

Ukryjcie SSIDy i po problemie. Jeżeli udostępniacie SSID publicznie to dlaczego nie można tego wykorzystać?

Avatar
kkadedqa (niezalogowany) | 16.11.2011 11:21#43

No jasne to ja mam zmieniac SSIDa i ustawienia we wszystkich urzadzeniach sieciowych...
Nie podoba mi sie tlumaczenie google:
"A MAC address tells you nothing about the owner or user of the equipment concerned. It’s just a string of characters that’s technically necessary for web pages and other content to be properly delivered to your device over the Internet."
Od kiedy MAC jest do tego potrzebny a nie IP?!?!

Avatar
Grzegorp (niezalogowany) | 16.11.2011 11:33#44

Jak czytam te komentarze to czasami się nie dobrze robi.

Tak jak koledzy pisali, jeżeli nie chcesz żeby ktoś widział Twoją siec to wyłącz rozgłaszanie. Nie wiele to tak naprawdę daje ale zawsze ciut Jeżeli SSID jest rozgłaszane to jesteś sam sobie winien.

PS. Ciekawe co nazwa sieci ma do kanału na jakim pracuje AP.

Avatar
hellypton (niezalogowany) | 16.11.2011 12:11#45

Tylko pytanie co to komu przeszkadza...
I tak większość SSID sieci to linksys, d-link, wireless, default.
Osobiście choć dbam o prywatność: uważam na jakie strony wchodzę, nie podaję adresu domowego ani telefonu na facebook'u itd, nie rozumiem tej paniki przed szpiegowaniem, skanowaniem ssid itp. Przecież to służy do ustalania lokalizacji dla takich aplikacji jak Google Maps czy geotaging'u. A kto wie, może jak ukradną smartfona, tablet, laptopa, to np. będzie można łatwiej zlokalizować sprawcę, bo podłączył się do jakiejś sieci.
O takie rzeczy boją się przestępcy, zwykli użytkownicy nie mają się wg. mnie czego obawiać.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
NRN | 16.11.2011 15:32#46

Nie rozumiem. Zawsze mi się wydawało, że aby być częścią czegoś, trzeba się na to zapisać, a nie, aby nie być częścią, wypisać.

Czy to nie powinno być tak:
- Niechętni - wszyscy
- Chętni - dopisują "_map" na końcu SSID?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
command-dos | 16.11.2011 17:26#47

@Mifczu - 100% racji. Za niedługo ludzie będą mieć pretensje, że inni się patrzą, jak zdejmą majtki na przystanku i ujawnią: z jednej strony kanał, a z drugiej "short preamble" - pytanie tylko, kto się tam będzie chciał podłączyć ;)

Avatar
Zbyszko.g (niezalogowany) | 18.11.2011 0:09#48

Autor artykułu się martwi o użytkowników nie umiejących zmienić SSID w posiadanym routerze. Nowoczesne urządzenia wymagają przynajmniej podstawowej umiejętności posługiwania się nimi. Kiedyś na magnetowidzie trzeba było umieć ustawić godzinę (co dla niektórych osób było problemem), Windowsa (nie wspominając już o Linuksie) też warto przynajmniej w podstawowym zakresie dostosować do swoich potrzeb. To czy tak trudno zalogować się na router i zmienić SSID??? Osoba nie potrafiąca tego, może mieć pretensje tylko do siebie. A jak napisał Mifczu, że z dokładnej nawigacji w Androidzie to już chce każdy korzystać, lub prawie każdy. Coś za coś. Lepsza lokalizacja kosztem odrobiny prywatności. Decyzja należy do każdego z nas.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Bucic | 19.11.2011 18:06#49

A swoją drogą co to za "metoda" w ogóle?! Dla google to tylko kolejna informacja, którą może dorzucić do bazy i np. dokładniej kojarzyć takie sieci i IP z użytkownikami, którzy interesują się prywatnością w sieci. Poza tym czy ktoś w ogóle skontroluje google, czy jednak nie wykorzystują tych sieci?

Do tego dochodzą słynne UPS! za miliony dolarów tj. przypadki, kiedy szpiegujące firmy takie jak google "przez przypadek" zbierają przez jakiś czas jakieś dane, robi się afera na tyle duża, że nie da się już tego prowadzić, firma mówi "UPS! Już nie będziemy" i... zebrane dane zostają w jej rękach na zawsze.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av