Blog (66)
Komentarze (4.8k)
Recenzje (2)
@bachusEgzamin zawodowy: co może nas spotkać na egzaminie? część II

Egzamin zawodowy: co może nas spotkać na egzaminie? część II

06.10.2016 16:16, aktualizacja: 09.10.2016 10:51

Kilka dni temu @karol221-10 opublikował ciekawy wpis dotyczący egzaminu zawodowego E13. Sam dawno temu, kiedy komputery jeszcze były na korbkę i pisało się konfiguracje autoexec.bat i config.sys zdawałem podobny egzamin - może na trochę innych warunkach (było trochę więcej samodzielnego myślenia), no ale podobnie. Z sentymentem zajrzałem na stronę mojego techikum - Elektroniczne Zakłady Naukowe we Wrocławiu, kiedyś mieszczące się przy ulicy Ostrowskiego:

605177

Tam też znalazłem materiały dotyczące powyższego egzaminu, zacząłem z czystej ciekawości przeglądać: http://www.ezn.edu.pl/index.php/egzamin-zawodowy.html

Arkusz kwalifikacji "Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych" (Oznaczenie kwalifikacji: E.12):

http://www.ezn.edu.pl/dokumenty/egzamin/e_12_00_pisemny_www.pdf

Pierwsze trzy pytania to podstawy systemów liczbowych, potem następują szczegółowe pytania dotyczące budowy pamięci, podstawek procesorów, złącz. Nie ma się za bardzo do czego doczepić - technik taką wiedzę powinien mieć, dodatkowo dla osoby zainteresowanej tematem IT są to rzeczy oczywiste. Przechodzimy jednak dalej:

Pytanie 10 Do ilu maksymalnie GB pamięci RAM może uzyskać dostęp 32‑bitowa wersja systemu Windows? A.  2 GB B.  4 GB C.  8 GB D.  12 GB

Karta odpowiedzi podaje B, co jest nieprawdą. Windows Server 2003 R2 Enterprise Edition (32‑bitowy) może obsłużyć (czyli "uzyskać dostęp") do 64GB RAM dzięki PAE. Już przecież procesory Intel Pentium Pro miały d 36 linii adresowych. Tak, domyślam się co autor pytania miał na myśli - ale i tak wersje desktopowe męczą się już przy 3.25GB a nie przy 4GB....

Pytanie 11 W którym typie macierzy, przestrzeń wszystkich dysków fizycznych jest widziana jako jeden dysk logiczny? A.  RAID 0 B.  RAID 1 C.  RAID 2 D.  RAID 5

Znowu mało precyzyjne pytanie - moim zdaniem wszystkie odpowiedzi są poprawne. Mam wrażenie, że autor pytania wspomagał się "najpewniejszą z pewnych skarbnicą wiedzy", czyli Wikipedią: https://pl.wikipedia.org/wiki/RAID

RAID 0 - Polega na połączeniu ze sobą dwóch lub więcej dysków fizycznych tak, aby były widziane jako jeden dysk logiczny.

Przykro mi, ale nie zgodzę się - czy w RAID1 będzie widziany jako dwa dyski logiczne? Albo jako pół dysku logicznego?

Pytanie 16 Programem służącym do diagnozowania połączeń między hostami w systemie Windows jest A.  ping B.  route C.  ipconfig D.  traceroute

Zgadnijcie jaka odpowiedź? Tak! PING!

- oooo, nie działa, mogę eskalować problem do L2, L3... jestem przecież tylko technikiem, mam w planie całe życie "czyścić myszkę" pani z kadr

Nie muszę spojrzeć na problem trochę szerzej, zobaczyć czy nie ma problemu z routingiem, czy VPN "leży" i zatrzymuje się pakiet na którymś routerze.

Pytanie 37 W celu zwolnienia adresu IP dla danej karty sieciowej w systemie Windows, należy zastosować polecenie systemowe A.  ipconfig /renew B.  ipconfig /relase C.  ipconfig /flushdns D.  ipconfig /displaydns

Znowu szukanie najbardziej prawdopodobnej odpowiedzi. Pierwsze co się nasuwa to oczywiście ipconfig /release, które wysyła do serwera DHCP "DHCPRELEASE" informujące, że może przydzielić dany adres IP innemu urządzeniu i że nie jest on używany już przez hosta, dodatkowo "zdejmuje" ten adres/adresy z adaptera sieciowego. No ale pytanie jest dość precyzyjne:

W celu zwolnienia adresu IP dla danej karty sieciowej (...)

Co w przypadku, gdy adres ustawiony jest statycznie? A co w przypadku, gdy zmieniła się konfiguracja DHCP (np. dodany adres MAC karty sieciowej hosta do rezerwacji) i po wykonaniu polecenia z odpowiedzi A. zostanie zwolniony adres IP i przydzielony inny?

Takich kwiatków jest więcej, polecam przeglądnięcie:

http://www.ezn.edu.pl/dokumenty/egzamin/e_12_egzamin_zawodowy.pdf

605198

Czepiam się, łapię za słówka? Tak, ale mam do tego powód. To kolejny dowód jak trakuje się ludzi po obu stronach barykady: uczniów, którzy nawet wiedząc, że coś jest nie tak muszą zacisnąć zęby i zaznaczyć "jedyną poprawną odpowiedź", oraz nauczycieli, którzy po pięciu latach próby przekazania jakiejś wiedzy i samodzielnego myślenia muszą z boku obserwować takie coś. No ale po części uczy to życia, prawie jak w tym dowcipie:

Do potężnej korporacji poszukiwany był główny księgowy. Jedno z ostatnich pytań brzmiało:

- ile jest 2+2?

Kandydaci reagowali różnie: niektórzy myśleli, że pytanie jest wyjątkowo podchwytliwe i przez 10 minut szukali poprawnej odpowiedzi na podstawie wcześniejszej rozmowy. Inni w ułamku sekundy podwali odpowiedź: 4 Kończy rozmowę ostatni kandydat:

-na zakończenie zadamy jeszcze jedno pytanie: ile jest 2+2? - a ile ma być? - witamy na pokładzie.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (29)