GeForce 256 powraca w nowym wcieleniu. Jako zestaw klocków LEGO

Strona główna Aktualności
fot. Twitter (idspispopd)
fot. Twitter (idspispopd)

O autorze

Legendarny GeForce 256, pierwsza karta graficzna za sprzętową jednostką Transform & Lighting (T&L), po ponad dwóch dekadach została przywrócona do życia. Tak jakby. W istocie rzeczy stała się inspiracją do stworzenia zestawu klocków LEGO.

GeForce 256 z LEGO nie jest zestawem oficjalnym. Stworzyła go brytyjska artystka o dość pokrętnym pseudonimie idspispopd. Model karty zbudowała z części zaczerpniętych z regularnych zestawów, a wizualizacja pudełka to efekt prac w programie graficznym. Tym bardziej jednak wypada docenić poświęcony czas.

Zwłaszcza, że w ogólnym rozrachunku autorka prowadzi większą kampanię. Wcześniej bowiem w podobny sposób przygotowała model 3dfx Voodoo, który został zgłoszony do programu LEGO Ideas, mającego na celu zbiórkę pomysłów na kolejne zestawy klocków.

Duńska firma obiecuje wyprodukować zestawy, które zbiorą co najmniej 10 tys. głosów—a projekt Vodoo ma ich w tej chwili niespełna 2,5 tys.

GeForce 256, czyli pierwsza karta graficzna. Oficjalnie

GeForce 256 zadebiutował w ostatnich tygodniach 1999 roku i był produkowany w procesie litograficznym klasy 220 nm TSMC. Sprzedawano go zarówno z pamięciami SDR, jak i DDR. Przeważnie w wersji z 32 MB VRAM.

Dzisiaj Nvidia nazywa ten sprzęt "pierwszym GPU na świecie", choć jest to sprawa dyskusyjna. To dlatego, że przed erą GeForce'a 256 obliczenia związane z techniką transformacji i oświetlenia (T&L) przy renderowaniu sceny prowadzono na procesorze centralnym.

Nazwa GeForce 256 wywodzi się z zastosowanej w tym układzie techniki 256-bit QuadPipe Rendering Engine, opisującej cztery 64-bitowe potoki pikselowania. I w tym także sporo jest marketingu – bo z czterema pikselami na cykl GF256 radził sobie wyłącznie w przypadku scen jednoteksturowych. W innym wypadku limit wynosił dwa.

© dobreprogramy
s