r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Gry na PlayStation 3 w rozdzielczości 4K – emulator potrafi więcej niż konsola

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Klasyczne gry na PlayStation 3 można dziś zobaczyć renderowane już nie w domyślnym 720p, ale w ekstremalnie wysokich rozdzielczościach, w teorii sięgających nawet 10K. Warunek jest jeden – zamiast na wysłużonej konsoli Sony, uruchomić je trzeba w emulatorze RPCS3 na odpowiednio mocnym pececie. Oczywiście dziś nikt nie ma sprzętu pozwalającego na granie w 10K, ale czy w emulacji nie chodzi właśnie o ocalenie przeszłości dla przyszłości? A już dziś efekt końcowy, w osiągalnym dla posiadaczy dobrych kart graficznych 4K, wygląda przepięknie.

Po podłączeniu PS3 do współczesnego telewizora 4K od razu zauważmy, jak bardzo grafika gier uruchamianych na tej konsoli odbiega od współczesnych standardów. Rysowane w rozdzielczości 720p klatki były po prostu pozbawione szczegółów, czip graficzny RSX nie był po prostu w stanie więcej udźwignąć. Jednak same interfejsy graficzne PlayStation 3 nie ograniczały rozdzielczości wyjściowej, a wiele gier dysponowało zasobami, które mogły być narysowane znacznie bardziej szczegółowo (np. przeniesionymi bezpośrednio z PC teksturami).

Nowy build dynamicznie ostatnio się rozwijającego emulatora RPCS3 wprowadza dodatkowe opcje w zakładce grafiki, które pozwalają wykorzystać GPU do przeskalowania obrazu do wyższych rozdzielczości, a następnie zastowania na nim filtrowania anizotropowego (nawet 16x AF). Suwak Resolution Scale ustawiony na 100% oznacza rysowanie w domyślnym 720p, 150% da nam FullHD (1080p), zaś by uzyskać 4K, należy przesunąć go na 300%.

r   e   k   l   a   m   a

Co najbardziej w tym ciekawe, uruchamianie gier PS3 w rozdzielczości 4K nie jest jakoś szczególnie obciążające dla GPU. To wciąż grafika z z 11-letniej konsoli. Z przeprowadzonych przez deweloperów benchmarków wynika, że każda nowoczesna karta ze wsparciem dla Vulkan API jest w stanie zapewnić identyczną wydajność w 4K co w natywnej rozdzielczości konsoli.

O ile samo przejście na ultrawysoką rozdzielczość wygląda tak, jakby krótkowidz założył nagle okulary, to zastosowanie anizotropowego filtrowania radykalnie ulepsza jakość tekstur, szczególnie w odniesieniu do rozległych terenów – obraz wyostrza się ku horyzontowi, uwzględniony zostaje kierunek obserwacji.

Póki co te dodatkowe opcje graficzne działają tylko przy wyłączonym trybie Strict Rendering. Gry wymagające jego włączenia wciąż dostępne są więc tylko w 720p. Takie jednak tytuły jak Demon’s Soul, Yakuza 4, Red Dead Redemption, Kingdom Hearts HD 2.5, Eternal Sonata, Catherine czy Ni no Kuni można jednak podziwiać w zupełnie nowej jakości.

Najnowszą wersję emulatora RPCS3 znajdziecie w naszej bazie oprogramowania na Windows. Warto podkreślić, że to nie jedyny emulator konsoli, który pięknie sobie radzi z upscalingiem grafiki. Niedościgłym wzorem jest oczywiście Dolphin, emulator konsol Nintendo Gamecube, Wii i Triforce.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.