Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp - awaria i jej przyczyny

Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp - awaria i jej przyczyny05.10.2021 08:09
Facebook
Źródło zdjęć: © Unsplash

Facebook, Messenger, Instagram i WhatsApp nie działały wczoraj przez kilka godzin. Teraz wszystko jest już w porządku. Co spowodowało, że usługi dostarczane przez światowego giganta przestały działać na tak długo?

Awaria, w wyniku której przestały działać Messenger, Instagram, WhatsApp i wszelkie usługi, za które odpowiada Facebook, trwała przez około 6 godzin. Rozpoczęła się wczoraj około godziny 18 i trwała mniej więcej do północy, choć problemy z funkcjonowaniem serwisów i usług pojawiały się jeszcze nawet dziś w okolicach godziny 4 nad ranem. Mieliśmy więc do czynienia z jedną z największych awarii usług Facebooka w historii.

Nie podano jeszcze żadnych oficjalnych komunikatów na temat przyczyn awarii. Być może jest na to jeszcze za wcześnie, ale istnieje też możliwość, że firma nie będzie chciała podzielić się dokładnymi informacjami na jej temat.

Wiemy, że objęła ona bardzo szeroki zakres usług. Pojawiły się nawet informacje o tym, że pracownicy Facebooka nie mogli wejść do biur przez usterkę systemu kontroli dostępu.

Mark Zuckerberg opublikował krótkie oświadczenie na swoim koncie facebookowym. Napisał w nim, że Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger znów zaczęły działać. Twórca Facebooka przeprosił za zaistniałe problemy. "Wiem, jak bardzo polegacie na naszych usługach, by móc pozostawać w kontakcie z ludźmi, na których wam zależy".

Awaria Facebooka - przyczyna

Wciąż trwają spekulacje internautów na temat przyczyn usterki. Jedną z koncepcji był atak hakerski, jednak ta dość szybko upadła. Sam Facebook również daje do zrozumienia, że nie było tu mowy o ataku. Na firmowym blogu opublikowano informację mówiącą o tym, że nie ma dowodów, by w wyniku awarii utracono dane użytkowników. Jednocześnie firma podkreśla, że wciąż skupia się nad odkryciem prawdziwej przyczyny usterki.

Powodem awarii prawdopodobnie była błędna aktualizacja zewnętrznego protokołu trasowania BGP. Błąd leżał prawdopodobnie po stronie specjalistów od sieci Facebooka, którzy wprowadzali pewne zmiany w konfiguracji i przez pomyłkę doprowadzili do trwającej kilka godzin awarii.

Na oficjalnych kontach należących do Facebooka pojawiły się krótkie wpisy potwierdzające, że wszystkie usługi działają już prawidłowo.

W związku z tym, że prawdopodobnie mieliśmy do czynienia z błędem ludzkim, nie należy obawiać się o trwałe problemy z korzystaniem z usług Facebooka. Może mieć to duże znaczenie dla tych osób, które wykorzystują Facebooka czy Instagrama w celach zawodowych. Wczorajsza awaria to odosobniony przypadek, który nie będzie występować regularnie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.