Firefox 57 ma już ponad miesiąc. Mozilla jest dumna, a co z użytkownikami?

Firefox 57 ma już ponad miesiąc. Mozilla jest dumna, a co z użytkownikami?16.12.2017 09:34

14 listopada br. rozpoczęła się nowa era dla Mozilli. Oficjalnydebiut Firefoxa57 Quantum uwieńczył łącznie ponad cztery lata starań,mających przynieść do opensource’owej przeglądarki przełomowetechnologie renderowania i kompozycji stron. Od strony technicznejMozilla odniosła spektaktularny sukces – nowy Firefox jest szybszyniż kiedykolwiek wcześniej, jest w wielu testach szybszy niżChrome i Edge, a do tego jest miły i przyjemny w obsłudze. Czyjednak sukces techniczny jest tożsamy z sukcesem rynkowym? Czy nowyFirefox wyprowadzi Mozillę z impasu i nawiąże równorzędną gręz dominującym od kilku lat Chromem? Miesiąc po wydaniu możemy sięprzyjrzeć tej sprawie bliżej.

Sama Mozilla jest zachwycona swoimi wynikami. Na korporacyjnymblogu Nick Nguyen, dyrektor Firefoksa, chwalisię, że technologie wprowadzone w Quantum podwoiły szybkośćprzeglądarki, zmniejszając zużycie pamięci o 30% w porównaniu doChrome. Co jednak najważniejsze, w ciągu niespełna miesiąca,Firefox Quantum trafił do 170 mln użytkowników, z których 100 mlnma „profil” (konto Firefoksa?) W ten sposób wydanie to stałosię największym w historii Mozilli i co szczególnie istotne,przyciągającym o 44% więcej niż zazwyczaj użytkowników Chrome.

Nguyen pochwalił się wzrostem liczby instalacji mobilnychprzeglądarek – Firefox na Androida i iOS-a „urósł” tu o 24%,zaś Firefox Focus (również na oba te systemy) o 48%. Wspomniałrównież o sile ekosystemu przegląrki: od wydania Firefoksa 57 dokatalogu addons.mozilla.org dodano ponad tysiąc kompatybilnych zQuantum rozszerzeń. Nie powiedział niestety, ile z tych rozszerzeńdo czegokolwieksię nadaje.

Instalacja czy aktualizacja?

Nikt chyba nie wątpi w prawdziwość tej liczby 170 mlninstalacji, Mozilla jest wiarygodną organizacją i dysponujenarzędziami pozwalającymi ocenić realną popularność swojegooprogramowania (nazwijmy to po imieniu – telemetrią). Sęk w tym,że Nguyen pominął jedną istotną kwestię: jaki odsetekinstalacji Firefoksa 57 Quantum pochodzi z dotychczasowej bazyużytkowników? Innymi słowy, ile tych instalacji to aktualizacje zFirefoksa 56? Nie było bowiem tak, że do zainstalowania nowejwersji przeglądarki niezbędne było jej wcześniejsze pobranie. Wwiększości wypadków zadbała o to automatyczna usługaaktualizacyjna, pobierająca nowego Firefoksa w tle i instalująca goprzy kolejnym uruchomieniu. Tak jest od lat, kolejne wersjeprzeglądarki trafiają do nas w sześciotygodniowym cyklu.

Jeśli więc faktycznie mamy do czynienia ze 170 mln instalacjinowej wersji, to oznaczałoby to, że w żaden sposób Mozilla niewyszła poza bazę swoich użytkowników. Według StatCountera wlistopadzie 2017 r. udział Firefoksa w globalnym rynku wyniósł12,55%. Według Microsoftu, pod kontrolą różnych wersji Windowsadziała na świecie 1,5 mld komputerów PC. W przełożeniu na liczbybezwzględne oznacza to, że z Firefoksa korzysta w najlepszym razie188 mln użytkowników Windowsa. Co najwyżej, gdyż pamiętajmy, żeWindows to nie wszystko, dziś systemy Microsoftu mają około 88%rynku komputerów osobistych.

W każdym razie biorąc pod uwagę istnienie mechanizmuautomatycznych aktualizacji i skalę, na jaką używana jestprzeglądarka Mozilli, wyniki przedstawione przez Nicka Nguyena niewydają się już tak rewelacyjne. Znacznie istotniejsza wydaje siękolejna liczba, dowodząca wzrostu zainteresowania użytkownikówChrome’a. Przeglądarka Google’a nie rośnie już tak szybko, wciągu ostatniego roku zdobyła cały jeden punkt procentowy,dochodząc wg Statcountera do 64%. Jeśli Firefox Quantum ma zdobyćdużo nowych użytkowników, to przede wszystkim będą to konwertyciz kultu Google. W tym właśnie widać największą nadziejęMozilli.

Optymistycznie wyglądają też te statystyki dla aplikacjimobilnych. Do tej pory Firefox na smartfonach w praktyce nie istniał.To zaś w erze, gdy coraz częściej ludzie przeglądają strony natym, co akurat mają pod ręką (i zwykle jest to smartfon)prowadziło do sytuacji, w której wybierało się doskonalesynchronizujące się między różnymi platformami Chrome.Synchronizacja Firefoksa działa jednak dziś przynajmniej równiedobrze, można bez obaw zastanowić się nad migracją.

O ile ten wzrost zainteresowania Firefoksem z danych Mozilli jakośwcale nie jest widoczny, to widzimy go na naszym podwórku,obserwując statystyki pobrań przeglądarki ze strondobreprogramy.pl. Takiego zainteresowania dawno nie widzieliśmy,choć pewnie sami je trochę rozpaliliśmy, pisząc regularnie oFirefoksie Quantum, i to jeszcze przed jego premierą. Szybki wzrostzainteresowania Firefoksem 57 zauważamy też w rodzimychstatystykach ranking.pl (na stronach podłączonych dogemiusTraffic), gdzie ta wersja przeglądarki ma już 12,61% rynku –i rośnie dalej.

Wypróbowaliście już Firefoksa 57? Jakie wrażenia po tymmiesiącu? Zapraszamy do dyskusji. A tych, których nie wypróbowali, zapraszamy do zainteresowania się wersjami na Windowsa, macOS-a, Androida i iOS-a. Użytkownicy Linuksa na pewno nowego Firefoksa już mają, ale gdyby nie mieli jakimś cudem w swoich repozytoriach, to zapraszamy na stronę Mozilli.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.