Masz konto w tym banku? Uważaj, gdy dostaniesz SMS

Masz konto w tym banku? Uważaj, gdy dostaniesz SMS18.12.2022 11:15
Uwaga na fałszywe SMS-y
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Klienci ING Banku Śląskiego muszą uważać na otrzymywane wiadomości SMS. Ktoś podszywa się pod bank i wysyła SMS-y o rzekomo zablokowanej karcie. Klient ING jest zachęcany do ponownej aktywacji karty na stronie internetowej. Kliknięcie linku to jednak początek kłopotów.

Serwis Sekurak zwrócił uwagę na nowe oszustwo wycelowane w klientów ING Banku Śląskiego. Do Polaków trafiają SMS-y, w których ktoś podszywa się pod bank i sugeruje, że karta płatnicza klienta została zablokowana ze względu na "podejrzaną aktywność". Odblokowanie ma być możliwe po kliknięciu łącza. W tym przypadku wiadomość została wysłana z numeru 503561229, ale z pewnością jest to tylko jeden z wielu wykorzystywanych przez atakujących.

Jeśli odbiorca SMS-a nie zorientuje się, że to przekręt, prawdopodobnie podejmie próbę logowania do banku. Niestety, przekaże wówczas login i hasło atakującym. Wtedy to oni - w tle - zalogują się na autentyczne konto i podejmą próbę kradzieży pieniędzy. Jeśli do tego momentu ofiara nie zauważy, że coś jest nie tak, można zakładać, że przekaże w formularzu nawet kody uwierzytelniające z otrzymywanych SMS-ów.

Po otrzymaniu podobnej wiadomości najlepiej jest po prostu ją zignorować. Jeśli klient faktycznie obawia się o zablokowanie karty, wszelkie wątpliwości najlepiej będzie rozwiać we własnym zakresie w rozmowie z konsultantem banku. Status karty można również sprawdzić po zalogowaniu się do bankowości - ale nie po kliknięciu podejrzanego łącza, lecz bezpośrednio z poziomu autentycznej strony internetowej banku.

Grudzień to okres wzmożonych ataków w SMS-ach

Okres przedświąteczny to czas wyjątkowo wysokiej aktywności atakujących. Oszuści starają się wykorzystać zamieszanie związane z prezentami i rozsyłają do Polaków wiele fałszywych SMS-ów, w tym takie o rzekomym wstrzymaniu dostawy paczki. Podobnie jak w przypadku opisywanej tu wiadomości o zablokowaniu karty, taki SMS ma wywołać uczucie strachu (zwłaszcza w perspektywie świątecznych zakupów) i zachęcić do szybkiego, machinalnego działania.

Przestrzegamy przed takim podejściem i zachęcamy do chłodnej analizy sytuacji. Przypominamy także, że podejrzane wiadomości SMS można wysyłać do sprawdzenia przez zespół analityków CERT Polska.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprorgramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.