Przez rok od premiery procesorów Ryzen nauczyliśmy się płacić więcej za AMD

Przez rok od premiery procesorów Ryzen nauczyliśmy się płacić więcej za AMD02.03.2018 16:11

Dzisiaj mija rok od pojawienia się na rynku procesorów AMDRyzen, które praktycznie w każdym segmencie rozbiły trwającydobrą dekadę praktyczny monopol Intela na rynku PC. Czerwoni mająpowód do świętowania, bez Ryzenów pewnie dziś już musielibyzwijać interes – ich poprzednia mikroarchitektura Excavator z 2015roku nie była dla Intela żadną konkurencją. A jak na to wszystkopatrzy rynek?

Na pozór badania niezależnych firm analitycznych nie pokazująjakiegoś wielkiego zwrotu w sytuacji. AMD powolutku sobie rosło.Mercury Research podaje, że w trzecim kwartale zeszłego roku AMDmiało na rynku desktopowych procesorów udział na poziomie 10,9%, wczwartym kwartale całe 12%. Za ten ostatni kwartał rok do rokuodnotowało wzrost o 2,1 punktu procentowego (z 9,9% w czwartymkwartale 2016 r.). Wydawać się to może niewiele, ale wwielkościach bezwzględnych jest przecież znacznie lepiej, o 20%więcej niż było rok temu.

Przez te 12 miesięcy AMD wprowadziło na rynek ponad 20 modeliprocesorów Ryzen, wpierw na desktopy,a następnie na stacje robocze (z linią modeli RyzenThreadripper). Pojawiły się też biznesowe RyzenyPRO, później laptopowe RyzenMobile, a w końcu długo wyczekiwane desktopowe Ryzeny APU zezintegrowaną grafiką Vega. Nie można też zapomnieć o serwerowychprocesorachEpyc, które mają wiele wspólnego z Threadripperami, awzbudziły spore zainteresowanie operatorów chmur obliczeniowych.

Samo AMD chwali się oczywiście wydajnością Ryzenów wjednowątkowych obciążeniach – i nie bez podstaw, w końcu wporównaniu do procesorów wykonanych w mikroarchitekturze Excavatorudało się zwiększyć liczbę instrukcji wykonywanych na cykl o52%, podnosząc ją do poziomu porównywalnego z procesorami Core.Efektywne połączenie wielu rdzeni (w końcu najmocniejszy Ryzen 71800X oferuje osiem rdzeni i 16 wątków) w połączeniu z dobrymzarządzaniem energią sprawiło, że w momencie startu Ryzeny byłynajlepszymi w swojej klasie cenowej procesorami do zastosowańzwiązanych z równoległym przetwarzaniem danych – np. kompilacjąoprogramowania czy przetwarzaniem wideo. Sytuacja ta zmusiła też wkońcu Intela do zwiększenia liczby rdzeni w 7.generacji procesorów Core.

Tym jednak co jest najważniejsze dla firmy, która przez wielelat musiała na wszystkim oszczędzać, są jednak pieniądze.Zaczęliśmy kupować droższe procesory AMD niż w przeszłości,układy na których firma ma znacznie lepszą marżę. Widać to polistach popularności praktycznie każdego sklepu internetowego.Przed premierą Ryzenów najdroższym procesorem AMD był FX-8370,sprzedawany u nas wówczas za około 850 zł. Sęk w tym, że prawienikt go nie kupował, najpopularniejszym modelem był FX-6300,oferowany wtedy za około 440 zł.

Dzisiaj jak zajrzymy np. na listę bestsellerów AMD np. do sklepuMorele.net, to zobaczymy że najpopularniejszym modelem AMD jestRyzen 5 1600, sprzedawany za 755 zł – w ciągu ostatnich trzechmiesięcy kupiło go 1485 osób. Najdroższy ze zwykłych modeli,Ryzen 7 1800X, sprzedawany jest za niespełna 1400 zł, znalazł wciągu trzech miesięcy 90 nabywców w sklepie Morele.

Ryzen 5 1600 – najpopularniejszy procesor ADM, za który jesteśmy gotowi zapłacić ponad 750 zł
Ryzen 5 1600 – najpopularniejszy procesor ADM, za który jesteśmy gotowi zapłacić ponad 750 zł

To właśnie jest najważniejszą zmianą na rynku – jesteśmygotowi płacić o wiele więcej za AMD, drogie procesory czerwonychzaczęliśmy traktować jako poważną alternatywę dla drogichprocesorów Intela. Firma zarobi dzięki temu znacznie więcej, awięc i więcej będzie mogła przeznaczyć na marketing i pracebadawczo-rozwojowe. A jest na co wydawać – już w kwietniu pojawisię druga generacja procesorów Ryzen w procesie 12 nm iarchitekturze Zen+, po niej zaś procesory dla biznesowych laptopówRyzen PRO Mobile.

A czy Wy zamierzacie w tym roku pomyśleć o nowym komputerze?Jeśli tak, to co go będzie napędzać, Intel, AMD czy coś innego?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.