Sprzedaż kart graficznych maleje. Jest najniższa od dwóch dekad

Sprzedaż kart graficznych maleje. Jest najniższa od dwóch dekad30.12.2022 10:30
Gainward GeForce RTX 3090 Ti Phantom GS, test
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Krzysztof Fiedor

Po paru latach iście szalonego popytu na karty graficzne przyszła spora korekta na rynku. Sprzedaż dedykowanych kart graficznych zaliczyła 42 proc. spadek pomiędzy I a III kwartałem 2023 roku.

Powodem ogromnego zapotrzebowania na karty graficzne była pandemia, która zamknęła wielu ludzi w domach i spowodowała zaburzenia w łańcuchach produkcji elektroniki i nie tylko oraz szaleństwo na wydobycie kryptowaluty Ethereum co stworzyło koszmarną sytuację na rynku dla osób chcących zakupić kartę graficzną.

Sytuacja z dostępnością kart graficznych uległa dopiero po przejściu Ethereum na model Proof-of-stake co załamało popyt na GPU ze strony kryptogórników przynajmniej do czasu znalezienia przez nich nowej opłacalnej alternatywy. Jest to powtórka z lat 2017-2018, po których nastąpił znaczący spadek popytu na GPU w wyniku krachu ETH, które osiągnęło w tamtym czasie swoją pierwszą "górkę" 1 tys. dolarów. Sama Nvidia nawet zapłaciła karę za nieujawnienie jaki wolumen ich układów wtedy nabyli kryptogórnicy.

Najnowsze dane raportu Jon Peddie Research, na które powołuje się portal Tom's Hardware wskazują, że jeszcze w I kwartale 2022 roku na rynek trafiało lekko ponad 13 mln samodzielnych układów, a w III kwartale ta liczba spadła do niecałych 7 mln. Z kolei we wspomnianym już 2018 roku, a dokładniej w I kwartale było to 16,1 mln układów, a rok później ta liczba zmalała do 8,9 mln.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić płytę główną MSI MEG Z690 Ace?

Co ciekawe jeśli idzie o podział rynkowy, to dalej niepodzielnym królem jest Nvidia, która w III kwartale 2022 roku miała aż 86 proc. rynku, co jest wzrostem aż o 9 proc. w porównaniu do I kwartału. Ten zysk jest pokłosiem spadku udziału AMD, które ma teraz 10 proc. kiedy to w Q1 miało jeszcze 24 proc. Warto też zaznaczyć, że bardzo młody na rynku samodzielnych GPU Intel zdołał zgarnąć aż 4 proc. rynku, podczas gdy w Q1 było to jeszcze 0 proc.

Warto zaznaczyć, że są to dane dopiero za III kwartał 2022, kiedy to większość zainteresowanych użytkowników czekała na premierę najnowszych układów AMD oraz Nvidii. Dopiero w Q4 będzie widoczny wpływ najnowszej generacji, ale ten raczej nie będzie duży, ponieważ aktualnie do sprzedaży trafiły tylko bardzo drogie układy z najwyższej półki. Tymczasem lepiej sprzedające się układy średniego segmentu oparte na architekturze Lovelace oraz RDNA3 dopiero mają nadejść w 2023 roku.

Przemysław Juraszek, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.