Ważny komunikat Orange. Uwaga na "problemy z płatnością"

Ważny komunikat Orange. Uwaga na "problemy z płatnością"26.01.2024 13:48
Orange ostrzega przed możliwym oszustwem
Źródło zdjęć: © Komórkomania

Orange ostrzega przed nietypowym oszustwem, na które można trafić w sieci podczas rezerwacji pobytu w hotelu, tutaj za pośrednictwem serwisu Booking. Ktoś podszywa się pod obsługę hotelu i wysyła komunikat o "problemie z płatnością", ale cały atak zaczyna się od infekcji oprogramowaniem Vidar.

Orange opisuje wszystko na blogu, na przykładzie autentycznego przypadku znajomego jednego z pracowników. Problem polega na otrzymaniu spreparowanej wiadomości z fałszywym wezwaniem do ponownej zapłaty za rezerwację pod pretekstem "problemu z płatnością". Wiadomość może budzić zaufanie, bo teoretycznie jest wysyłana przez sam hotel, za pośrednictwem systemu do obsługi rezerwacji z serwisu Booking. Odbiorca działający machinalnie może więc założyć, że komunikat jest autentyczny, bo wyświetla go oficjalna aplikacja, a nadawcą jest obsługa hotelu.

Niestety jednak, tak jest tylko w teorii. Atak zaczyna się bowiem dużo wcześniej - od manipulacji w skrzynce e-mail pracowników hotelu. Oszuści przygotowują wiadomość, w której "grożą" hotelowi publikacją niepochlebnej opinii o warunkach, jakie mieli zastać podczas pobytu. Nadawcy tak przygotowują treść, by jednoznacznie zachęcić obsługę do sprawdzenia załącznika, gdzie mają znajdować się zdjęcia i filmy na dowód kiepskich warunków, jakie miały panować w obiekcie. Pobierając ważący kilkaset megabajtów załącznik, recepcja nieświadomie infekuje komputery oprogramowaniem Vidar.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Vidar to tak zwany infostealer, najczęściej kojarzony z fałszywymi fakturami i znany od lat. Zainstalowany w komputerze nie daje o sobie znać, ale potrafi wykradać szereg danych i przesyłać je na serwery atakujących. W przytaczanym przypadku infekcji komputera obsługi hotelowej można zakładać, że wśród wykradanych danych są te uwierzytelniające dostęp do obsługi rezerwacji z serwisu Booking (lub jakiegokolwiek innego tego rodzaju). Wysyłka wiadomości w imieniu hotelu do potencjalnych gości jest na tym etapie formalnością.

Orange przestrzega, by uważać na takie przypadki, chociaż trudno jest je wykryć. Podstawową zasadą jest dokładna analiza wszystkich łączy, które pojawiają się w komunikacji - najczęściej link do płatności tylko przypomina autentyczny i nawet jeśli pojawia się w nim znana fraza (tutaj "booking"), uwagę powinny przykuć zwłaszcza pozostałe znaki, w tym domena, w której osadzony jest cały adres.

Jeśli z jakichkolwiek przyczyn hotel prosi o ponownie płatności, zacznijmy od ręcznego sprawdzenia stanu konta w banku by samodzielnie sprawdzić, czy pieniądze zostały pobrane z rachunku. W następnym kroku warto skontaktować się z hotelem na własną rękę, na przykład telefonicznie bo uzyskaniu odpowiedniego numeru z niezależnego źródła - a nie z wiadomości, która budzi nasze podejrzenia. Finalizując "zapłatę" na spreparowanej stronie płatności można tylko stracić pieniądze, a w najgorszych przypadkach przekazać dane logowania atakującym, co może prowadzić nawet do utraty całych oszczędności z konta.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.