Windows 10: Microsoft reklamuje Edge'a i robi to źle. Chce zwerbować użytkowników Firefoksa

Windows 10: Microsoft reklamuje Edge'a i robi to źle. Chce zwerbować użytkowników Firefoksa10.02.2020 10:00
Windows 10 zaczyna reklamować Edge'a, fot. Oskar Ziomek

Microsoft Edge z Chromium jest na rynku od niecałego miesiąca, a producent już zaczął kampanię "cichego" zachęcania do używania właśnie tej przeglądarki. W Windows 10 pojawiły się bowiem reklamy zachęcające do włączenia nowego Edge'a, które można znaleźć w menu Start.

Jak wynika z doniesień serwisu Windows Latest, wyświetlane są jednak jedynie użytkownikom Firefoksa, co skłania do rozważań na temat sensu takiego działania. Reklamy Edge'a w Windows 10 mają formę sugestii na liście programów w menu Start. Okazuje się, że użytkownicy Firefoksa mogą od niedawna zobaczyć jednoznaczny napis adresowany tylko do nich: Wciąż korzystasz z Firefoksa? Microsoft Edge jest tutaj – brzmi komunikat.

Ciągle używasz Firefoksa? Microsoft Edge jest tutaj, fot. Windows Latest.
Ciągle używasz Firefoksa? Microsoft Edge jest tutaj, fot. Windows Latest.

O ile jednak podobny tekst wycelowany w korzystających z Internet Explorera byłby całkowicie zrozumiały (a podobno taki komunikat istnieje i niektórzy mieli okazję go zobaczyć), tak w powyższej implementacji mamy do czynienia z kolejnym, na swój sposób bezczelnym "wciskaniem" swojej przeglądarki innym.

Oczywiście od razu należą się wyjaśnienia – sugestie aplikacji można w Windows 10 wyłączyć i nie są żadną nowością. Lista programów nie jest w dodatku jedynym miejscem, w którym Microsoft stara się zachęcić do korzystania ze swoich produktów. Już na etapie instalacji Windows 10 pojawia się na przykład zachęta do aktywacji pakietu Office, a niedawno jego reklamy trafiły nawet do WordPada.

Walka o użytkowników Firefoksa

Wracając jednak do sugestii korzystania z nowego Edge'a – forma, jaką wybrał Microsoft, jest co najmniej zaskakująca. Jeśli już pominiemy kwestię zasadności tego typu reklam i pogodzimy się z tym, że Windows 10 może wyświetlać takie sugestie, dziwi decyzja, w wyniku której swoją kampanią Microsoft chce docierać akurat do użytkowników Firefoksa.

Według najnowszych statystyk, z "liska" korzysta bowiem na świecie mniej niż 5 proc. internautów (odważę się założyć, że znakomita większość głównie z przyzwyczajenia) i nawet jeśli część z nich uda się zachęcić do przesiadki na nowego Edge'a, nie będzie to raczej przełomowy moment dla jego popularności.

Popularność przeglądarek internetowych na świecie, źródło: statcounter.
Popularność przeglądarek internetowych na świecie, źródło: statcounter.

Adresatami reklam nowego Edge'a powinni być oczywiście użytkownicy Chrome'a, z którego korzysta ponad 64 proc. internautów, a jednak w ich przypadku – przynajmniej według obecnych spostrzeżeń – sugestia korzystania z przeglądarki Microsoftu się nie pojawia. Powód pozostaje tajemnicą, ale w ramach spekulacji można wskazać przynajmniej dwie możliwe przyczyny.

Pierwsza to świadomość Microsoftu, że na obecnym etapie Edge nie jest jeszcze dopracowany na tyle, by realnie konkurować z Google Chrome. Mimo ostatniej aktualizacji, Edge z Chromium wciąż nie oferuje na przykład synchronizacji historii, a to może być dla wielu użytkowników kluczowe. Warto jednak wiedzieć, że poza tym nowy Edge jest bardzo ciekawym programem i znakomita większość opinii pierwszych użytkowników jest na jego temat pozytywna.

Sugestie aplikacji w Windows 10 można wyłączyć z poziomu ustawień.
Sugestie aplikacji w Windows 10 można wyłączyć z poziomu ustawień.

Drugie uzasadnienie braku reklam Edge'a w przypadku użytkowników Chrome'a może być związane z próbami analizy rynku przez producenta. Niewykluczone, że Microsoft chce sprawdzić, jak użytkownicy zareagują na tego typu sugestie w systemie i celowo wybrał do tego stosunkowo niewielką grupę korzystających z Firefoksa.

Jeśli Windows 10 ma zostać skrytykowany za wyświetlenie sugerowanej aplikacji na liście w menu Start, lepiej by była to opinia mniej niż 5 proc. użytkowników (tych z Firefoksem), zamiast ponad 64 proc. (tych z Google Chrome). W skali globalnej i miliarda instalacji Windows 10 to i tak wiele osób.

Przeglądarkę Microsoft Edge można znaleźć w naszym katalogu oprogramowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.