Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Egzamin zawodowy: co może nas spotkać na egzaminie? część II

Kilka dni temu @karol221-10 opublikował ciekawy wpis dotyczący egzaminu zawodowego E13. Sam dawno temu, kiedy komputery jeszcze były na korbkę i pisało się konfiguracje autoexec.bat i config.sys zdawałem podobny egzamin - może na trochę innych warunkach (było trochę więcej samodzielnego myślenia), no ale podobnie. Z sentymentem zajrzałem na stronę mojego techikum - Elektroniczne Zakłady Naukowe we Wrocławiu, kiedyś mieszczące się przy ulicy Ostrowskiego:

Tam też znalazłem materiały dotyczące powyższego egzaminu, zacząłem z czystej ciekawości przeglądać: http://www.ezn.edu.pl/index.php/egzamin-zawodowy.html

Arkusz kwalifikacji "Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych" (Oznaczenie kwalifikacji: E.12):

r   e   k   l   a   m   a

http://www.ezn.edu.pl/dokumenty/egzamin/e_12_00_pisemny_www.pdf

Pierwsze trzy pytania to podstawy systemów liczbowych, potem następują szczegółowe pytania dotyczące budowy pamięci, podstawek procesorów, złącz. Nie ma się za bardzo do czego doczepić - technik taką wiedzę powinien mieć, dodatkowo dla osoby zainteresowanej tematem IT są to rzeczy oczywiste. Przechodzimy jednak dalej:

Pytanie 10

Do ilu maksymalnie GB pamięci RAM może uzyskać dostęp 32-bitowa wersja systemu Windows?
A. 2 GB
B. 4 GB
C. 8 GB
D. 12 GB

Karta odpowiedzi podaje B, co jest nieprawdą. Windows Server 2003 R2 Enterprise Edition (32-bitowy) może obsłużyć (czyli "uzyskać dostęp") do 64GB RAM dzięki PAE. Już przecież procesory Intel Pentium Pro miały d 36 linii adresowych.
Tak, domyślam się co autor pytania miał na myśli - ale i tak wersje desktopowe męczą się już przy 3.25GB a nie przy 4GB....

Pytanie 11

W którym typie macierzy, przestrzeń wszystkich dysków fizycznych jest widziana jako jeden dysk logiczny?
A. RAID 0
B. RAID 1
C. RAID 2
D. RAID 5

Znowu mało precyzyjne pytanie - moim zdaniem wszystkie odpowiedzi są poprawne. Mam wrażenie, że autor pytania wspomagał się "najpewniejszą z pewnych skarbnicą wiedzy", czyli Wikipedią: https://pl.wikipedia.org/wiki/RAID

RAID 0 - Polega na połączeniu ze sobą dwóch lub więcej dysków fizycznych tak, aby były widziane jako jeden dysk logiczny.

Przykro mi, ale nie zgodzę się - czy w RAID1 będzie widziany jako dwa dyski logiczne? Albo jako pół dysku logicznego?

Pytanie 16

Programem służącym do diagnozowania połączeń między hostami w systemie Windows jest
A. ping
B. route
C. ipconfig
D. traceroute

Zgadnijcie jaka odpowiedź? Tak! PING!

- oooo, nie działa, mogę eskalować problem do L2, L3... jestem przecież tylko technikiem, mam w planie całe życie "czyścić myszkę" pani z kadr

Nie muszę spojrzeć na problem trochę szerzej, zobaczyć czy nie ma problemu z routingiem, czy VPN "leży" i zatrzymuje się pakiet na którymś routerze.

Pytanie 37

W celu zwolnienia adresu IP dla danej karty sieciowej w systemie Windows, należy zastosować polecenie systemowe

A. ipconfig /renew
B. ipconfig /relase
C. ipconfig /flushdns
D. ipconfig /displaydns

Znowu szukanie najbardziej prawdopodobnej odpowiedzi. Pierwsze co się nasuwa to oczywiście ipconfig /release, które wysyła do serwera DHCP "DHCPRELEASE" informujące, że może przydzielić dany adres IP innemu urządzeniu i że nie jest on używany już przez hosta, dodatkowo "zdejmuje" ten adres/adresy z adaptera sieciowego. No ale pytanie jest dość precyzyjne:

W celu zwolnienia adresu IP dla danej karty sieciowej (...)

Co w przypadku, gdy adres ustawiony jest statycznie? A co w przypadku, gdy zmieniła się konfiguracja DHCP (np. dodany adres MAC karty sieciowej hosta do rezerwacji) i po wykonaniu polecenia z odpowiedzi A. zostanie zwolniony adres IP i przydzielony inny?

Takich kwiatków jest więcej, polecam przeglądnięcie:

http://www.ezn.edu.pl/dokumenty/egzamin/e_12_egzamin_zawodowy.pdf

Czepiam się, łapię za słówka? Tak, ale mam do tego powód. To kolejny dowód jak trakuje się ludzi po obu stronach barykady: uczniów, którzy nawet wiedząc, że coś jest nie tak muszą zacisnąć zęby i zaznaczyć "jedyną poprawną odpowiedź", oraz nauczycieli, którzy po pięciu latach próby przekazania jakiejś wiedzy i samodzielnego myślenia muszą z boku obserwować takie coś. No ale po części uczy to życia, prawie jak w tym dowcipie:

Do potężnej korporacji poszukiwany był główny księgowy. Jedno z ostatnich pytań brzmiało:

- ile jest 2+2?

Kandydaci reagowali różnie: niektórzy myśleli, że pytanie jest wyjątkowo podchwytliwe i przez 10 minut szukali poprawnej odpowiedzi na podstawie wcześniejszej rozmowy. Inni w ułamku sekundy podwali odpowiedź: 4
Kończy rozmowę ostatni kandydat:


-na zakończenie zadamy jeszcze jedno pytanie: ile jest 2+2?

- a ile ma być?

- witamy na pokładzie.

 

inne

Komentarze