e-Święta Polaków – czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?

Strona głównae-Święta Polaków – czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?
17.12.2018 16:19
e-Święta Polaków – czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?
e-Święta Polaków – czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?
Redakcja
Redakcja

Firma Selectivv, specjalizująca się w realizacji kampanii mobile marketingowych i analizachzachowań użytkowników na podstawie danych z kanału mobile zbadała przedświąteczne zwyczajezakupowe Polaków. W badaniu wykorzystano sprofilowane dane Selectivv obejmujące 14 mlnużytkowników urządzeń przenośnych w kraju. Analizie poddano użytkowników 4 aplikacjizakupowych (allegro, AliExpress, OLX, Amazon) oraz klientów 5 popularnych centrów handlowych(3 w Warszawie i 2 we Wrocławiu). Na ich przykładach sprawdzono, jak w ostatnich miesiącachroku zmienia się natężenie ruchu w aplikacjach m-commerce i obiektach handlowych. Zbadanorównież klientów wybranych galerii pod kątem tego z jakich aplikacji zakupowych korzystają.

bEpTqQZh

Kiedy i jak Polacy zaczynają kupować gwiazdkowe prezenty? Czy wprowadzony w marcu tego rokuzakaz handlu w niedzielę miał wpływ na to kiedy zaczęliśmy przygotowania do świąt? Czy frekwencjaPolaków w centrach handlowych w okresie przedświątecznym w związku z nowymi regulacjami sięzmniejszyła? Dane z kanału mobile obrazują jak użytkownicy zachowywali się w przeszłości, co robiąobecnie, a także pozwalają przewidywać przyszłe trendy. Okres przed Świętami Bożego Narodzeniato najgorętszy czas dla handlu tradycyjnego. Postanowiliśmy sprawdzić czy szał zakupowy marównież przełożenie na zwiększony ruch w aplikacjach. – mówi Marcin Augustyniak Client Director ofData Tank w Selectivv.

Według danych Selectivv w listopadzie 2017 roku nastąpił wzrost odwiedzających wybrane centrahandlowe o 51 proc. w porównaniu do października tego samego roku. W grudniu 2017 roku wskaźnikten wyniósł 17 proc. odnosząc się do listopada. Analogiczny wynik dla 2018 roku, porównując listopad dopaździernika, to 46 proc.. Mniejszy przyrost odwiedzających lokalizacje poddane analizie w bieżącymroku vs. rok 2017, może wynikać m.in. z zakazu handlu w niedziele.

350256374963595201
350256374963660737

Porównując dane z dwóch ostatnich lat dla badanych galerii nie zmieniły się przedświąteczne nawykizakupowe osób młodych, do 40 roku życia. Porównując rok do roku, ludzie w trzech najmłodszychkategoriach wiekowych stanowili podobny odsetek klientów galerii w analizowanych miesiącach.Zmianę zachowań widzimy w dwóch najstarszych kategoriach wiekowych. Osoby w wieku 41-50 latrozpoczęły w tym roku wizyty w wybranych centrach handlowych wcześniej (25 proc. wszystkichklientów w listopadzie 2018, w porównaniu do 22 proc. w listopadzie 2017). Natomiast użytkownicypowyżej 51 roku życia w listopadzie 2018 stanowili niecałe 17 proc., w porównaniu do ponad 20 proc. wlistopadzie 2017. Pod koniec grudnia będziemy mogli sprawdzić czy osoby starsze zostawiły kupnoprezentów w tym roku na ostatnią chwilę?

bEpTqQZj

To kobiety w okresie przedświątecznym są częstszymi klientami centrów handlowych i stanowią ok.55 proc. wszystkich odwiedzających. Często ich finalny zakup w sieci, jest poprzedzony wizytą sklepiestacjonarnym, gdzie na żywo sprawdzają wybrany w aplikacji produkt.

Przy okazji badania okazało się, że centra handlowe cieszą się coraz mniejszą popularnością wśródludzi młodych poniżej 20 roku życia – uczniów i studentów. W analizowanych okresach stanowili onijedynie ok. 8 proc. wszystkich klientów tych lokalizacji.

O tym, że młodzi ludzie coraz częściej robią zakupy online świadczą dane z analizowanych aplikacji.W listopadzie 2018 roku 13 proc. wszystkich użytkowników aplikacji allegro i 17 proc. aplikacji AliExpressstanowiły osoby do 21 roku życia (w analogicznym okresie 2017 roku odpowiednio – 11 proc. i 16 proc.)Analiza użytkowników aplikacji pokazuje również, że większość rodaków, jeśli już kupuje prezentyonline, to robi to głównie w listopadzie. Wyjątek stanowi tu aplikacja allegro, która notowała dużyprzyrost liczby aktywnych użytkowników również w grudniu 2017 roku. Wprowadzona niedawnoprzez tę firmę usługa kurierska allegro smart, może mieć wpływ na jeszcze częstsze korzystanie zaplikacji w ostatnim miesiącu tego roku. Pozostałe trzy aplikacje notowały w grudniu 2017 rokuspadki aktywności. Może to być spowodowane różnym charakterem badanych aplikacji. Wprzypadku AliExpress i Amazon dłuższym oczekiwaniem na przesyłkę. Użytkownicy mająświadomość, że aby otrzymać zamówienie, muszą je złożyć odpowiednio wcześniej. Również MAU(monthly active users) aplikacji OLX może wynikać z jej profilu. Jest ona bardziej serwisemogłoszeniowym, gdzie użytkownicy mogą chętniej szukać świątecznych dekoracji niż prezentów.Ciekawą informacją jest fakt, że większość użytkowników wspomnianej aplikacji stanowią kobiety(ok. 55 proc.).

Z aplikacji m-commerce, w okresie przedświątecznym chętniej korzystali mężczyźni (średnio 52 proc.).W tym roku, w przypadku aplikacji allegro, widzimy większą aktywność w aplikacji kobiet (51 proc.). Wczasie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia wśród użytkowników aplikacji zakupowychnajwiększą grupę stanowią osoby wieku 21 – 40 lat. Ludzie aktywni zawodowo, którzy mogą miećcoraz mniej czasu na zakupy w centrach handlowych i sklepach stacjonarnych.

bEpTqQZp

Najpopularniejszą aplikacją e-commerce wśród klientów badanych galerii handlowych w okresieprzedświątecznym jest allegro (ok. 17% użytkowników). Kolejne miejsce zajmuje OLX – w Warszawiekorzysta z niej – ok 8 proc. klientów badanych galerii, a we Wrocławiu – 12 proc. Z analizy danych z mobilewidać, że ponad 1/5 klientów tradycyjnych centrów handlowych robi zakupy również w aplikacjachonline.

Wiedza o zachowaniach użytkowników urządzeń przenośnych, zdobyta w drodze analizy danychpochodzących bezpośrednio z kanału mobile, znajduje wiele zastosowań. Wykorzystując autorskąusługę Selectivv – Geotrapping – możemy dotrzeć do użytkowników z odpowiednio sprofilowanąreklamą, ale też zbadać populację użytkowników w określonej lokalizacji. Dzięki temu możemy opisaćstrukturę demograficzną i behawioralną klientów wybranych centrów handlowych czy zmierzyćzmiany w natężeniu ruchu w tych lokalizacjach. – podkreśla Marcin Augustyniak.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
bEpTqRaf