Fundacja PZU walczy z fake newsami. Nauczy krytycznego spojrzenia
Fundacja PZU dostrzegła problem powielających się fałszywych wiadomości w sieci. Jak wynika z badań, aż 9 na 10 badanych Polek i Polaków potwierdziło prawdziwość informacji, która w rzeczywistości była fake newsem. Większość twierdzi przy tym, że w ostatni rok skala dezinformacji w sieci zwiększyła się.
Aby z tym walczyć, Fundacja PZU podjęła się utworzenia koalicji organizacji społecznych, instytucji publicznych i mediów. W ramach wielomiesięcznej akcji prowadzona będzie kampania społeczna zwiększająca świadomość użytkowników internetu. Kluczowe będą takie zagadnienia jak higiena cyfrowa, krytyczne ocenianie informacji i bazowanie na wiarygodnych źródłach.
Kampania realizowana będzie w telewizji, prasie i internecie. W ten sposób uda się dotrzeć do największej liczby odbiorców i zwiększyć ich świadomość związaną z weryfikacją wiarygodności źródeł w internecie. Przewidziany jest przy tym udział dziennikarzy, influencerów oraz ekspertów z branży. Odbiorcy dostrzegą więc różne punkty widzenia na to samo zagadnienie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak wynika z przytaczanej przez Fundację PZU 2. edycji raportu "Dezinformacja Oczami Polaków", aż 84 proc. badanych zetknęło się w przestrzeni publicznej z fake newsem. Tylko połowa deklaruje natomiast, że czuje się w sieci bezpiecznie. Świadomość zagrożenia zatem istnieje, ale najpewniej nie każdy wie, jakie metody są skuteczne, by odsiać nieprawdziwe informacje podczas czytania wiadomości ze świata.
Fundacja PZU deklaruje, że dzięki opisywanej akcji świadomość Polek i Polaków w sieci zwiększy się na tyle, że każdy poczuje się w internecie bezpiecznie. Kluczowe jest zdobycie kompetencji cyfrowych oraz umiejętności krytycznego myślenia, aby skutecznie rozpoznawać rzetelne źródła informacji.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl