Natrętni telemarketerzy? W USA znaleźli na nich sposób

Natrętni telemarketerzy? W USA znaleźli na nich sposób

Nieodebrane połączenie z Włoch
Nieodebrane połączenie z Włoch
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Norbert Garbarek
08.08.2023 13:55

Amerykańska Federalna Komisja Łączności (FCC) nałożyła rekordowo wysoką karę grzywny dla telemarketerów, którzy przez lata swojej działalności wykonali przynajmniej pięć miliardów połączeń. Firmy miały oferować m.in. przedłużone gwarancje na pojazdy.

Połączenia z nieznanych numerów potrafią być męczące. Telefon z numeru, którego nie masz zapisanego często może być próbą oszustwa, ale też działaniem telemarketerów. W USA postanowiono dać przykład firmom, które odpowiadają za natrętne połączenia i grzywną w wysokości 300 mln dolarów ukarano firmę, z którą powiązania mieli Roy M. Cox i Aaron Michael Jones – czytamy na portalu Tech Crunch. Kwota w przeliczeniu na polską walutę daje równowartość ok. 1,2 mld zł.

Natrętni telemarketerzy działali od lat

Z komunikatu FCC wynika, że tzw. robocaller, za którego odpowiadał Cox i Jones działał od 2018 r. Mężczyźni prowadzili przedsiębiorstwa pod różnymi nazwami i choć już wcześniej objęto ich dożywotnim zakazem prowadzenia działalności telemarketingowej (w ramach pozwów Federalnej Komisji Handlu i stanu Teksas), obaj nieustannie męczyli mieszkańców USA niechcianymi połączeniami.

Tech Crunch zauważa, że przy pomocy połączeń zbierano dane osobowe pod pretekstem obietnicy sprzedaży gwarancji samochodowych oraz ubezpieczeń. "Międzynarodowe przedsiębiorstwo prowadziło działalność jako Sumco Panama, Virtual Telecom, Davis Telecom, Geist Telecom, Fugle Telecom, Tech Direct, Mobi Telecom i Posting Express" – podaje FCC.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Oszustwo polega na tym, że "przedstawiciel dealera samochodowego" dzwoniący z niechcianego numeru informuje o wygaśnięciu ubezpieczenia lub gwarancji na samochód i należy je odnowić. W rzeczywistości jednak połączenie było w pełni zautomatyzowane i głos telemarketera został wcześniej nagrany. Automat prosi o pozostanie na liniii i podanie danych osobowych lub finansowych. Oferta może sprawiać wrażenie prawdziwej z uwagi na podanie przez robocallera szczegółowych informacji o marce lub modelu samochodu ofiary.

FCC podkreśla, że natrętne telefony były realizowane na ogromną skalę. Cox i Jones mieli wykonać nawet pięć miliardów połączeń i jak uznała przedownicząca FCC Jessica Rosenworcel, "w pewnym momencie wydawało się, że telefony były wszędzie".

Warto zapamiętać, aby podchodzić z czujnością do połączeń od nieznanych numerów. Sprawdź przed odebraniem połączenia numer, który do ciebie dzwoni. Jeśli natomiast zajdzie taka potrzeba, dodaj uciążliwy numer do czarnej listy.

Norbert Garbarek, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)