Oszust cię nie nabierze? Tylko nieliczni rozpoznają zagrożenie

Oszust cię nie nabierze? Tylko nieliczni rozpoznają zagrożenie

Rozpoznasz zagrożenie?
Rozpoznasz zagrożenie?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ARAMYAN
30.01.2024 13:20, aktualizacja: 03.02.2024 17:19

Oszustwa internetowe to plaga współczesnych czasów. Większość z nas twierdzi, że jest w stanie rozpoznać tego rodzaju zagrożenie. Z badań wynika, że jest zgoła inaczej i tylko nieliczni potrafią poprawnie weryfikować oszustwa internetowe.

Z badań przeprowadzonych przez SMSAPI wynika, że większość dostała w ostatnim czasie wiadomość, która zawierała podejrzane treści. Blisko 54 proc. spośród 1 tys. pełnoletnich respondentów stwierdziło, że w ciągu pół roku otrzymało co najmniej jedną wiadomość tego rodzaju. Najczęściej są one wysyłane przy pomocy SMS-ów (75 proc.) oraz maili (49 proc.).

Co ciekawe, blisko 62 proc. ankietowanych stwierdziło, że jest w stanie rozpoznać wiadomości, które pochodzą od cyberprzestępców. W badaniach, które przeprowadzili eksperci SMSAPI postanowiono to zweryfikować. Badani otrzymali cztery wiadomości, spośród których trzy były próbą oszustwa. Badani mieli za zadanie prawidłowo wskazać fałszywe wiadomości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Oszusta trudno rozpoznać

Zaledwie 30 proc. respondentów wskazało prawidłowo wszystkie trzy wiadomości, które stanowiły oszustwo. 53 proc. badanych uznało, że poprawna wiadomość jest próbą oszustwa. 47 proc. badanych zadeklarowało, że wszystkie wiadomości są według nich niebezpieczne.

- Stary aforyzm mówi, że pycha kroczy przed upadkiem i zasada ta dobrze sprawdza się w odniesieniu do zagrożeń w cyberprzestrzeni – mówi Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI.

- Nasze badanie w brutalny sposób zweryfikowało powszechne przekonanie o umiejętności trafnego rozpoznawania fałszywych wiadomości. W innym pytaniu respondenci słusznie wskazywali elementy wiadomości, które powinny budzić czujność odbiorcy, np. ponaglenia do szybkiego działania, brak naszych danych osobowych, nieznany nadawca lub numer, błędy składniowe lub ortograficzne. W praktyce jednak zignorowali te elementy w podanych przykładach wiadomości. Nadmierna pewność siebie może mieć bardzo zgubne konsekwencje i prowadzić np. do utraty środków zgromadzonych na koncie bankowym – komentuje wyniki badania Maja Wiśniewska-Hardek.

Dowiadujmy się i informujmy innych

69 proc. respondentów zadeklarowała, że wiedzę o cyberbezpieczeństwie pozyskuje z mediów. Połowa badanych wskazała, że informacje na ten temat pozyskuje też od bliskich. Specjaliści radzą, byśmy ostrzegali swoich najbliższych przed oszustwami, na które się natknęliśmy.

- Edukacja w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania oszustwom w sieci to działanie wielowymiarowe – zauważa Szymon Sidoruk, Specjalista ds. Analizy Zagrożeń w CERT Polska.

- Potrzebujemy chęci użytkowników do pozyskiwania nowej wiedzy, jak i doskonalszych, bardziej zrozumiałych komunikatów np. w naszych social mediach. Ale udzielanie pomocy w rozpoznaniu to jeden aspekt naszej pracy, drugim jest przeciwdziałanie zagrożeniom np. w postaci Listy ostrzeżeń. Do tego potrzebujemy też zgłoszeń od osób, które rozpoznają zagrożenia samodzielnie. Z tego powodu chcielibyśmy, żeby w kolejnej edycji badania znacznie więcej osób zadeklarowało zgłaszanie zagrożeń. Godne pochwały są natomiast deklaracje blisko połowy respondentów, którzy ostrzegają znajomych i rodzinę – dodaje ekspert CERT Polska.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)