PlayStation 5 z rewolucyjną technologią audio? Efekt może być spektakularny

W kontekście konsol nowej generacji, takich jak Xbox Series X oraz PlayStation 5 najwięcej uwagi poświęcało się nowym procesorom, układom graficznym i ray tracingowi oraz dyskom SSD.

PlayStation 5 będzie posiadać nowy układ audio 3D i ma zapewnić nową jakość dźwięku, fot. Chesnot/Getty Images
PlayStation 5 będzie posiadać nowy układ audio 3D i ma zapewnić nową jakość dźwięku, fot. Chesnot/Getty Images

27.02.2020 16:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

To jednak nie wszystko, co szykują producenci sprzętu. Chcą oni również, aby doszło do przełomu w kwestii dźwięku. Mark Cerny, architekt konsoli PS5 zauważył, że przy przejściu z PlayStation 3 do PlayStation 4 nie doszło do żadnej rewolucji w tym temacie.

Sony 360 Reality Audio – konkurencyjna dla Dolby Atmos technologia może być dostępna na PS5

Z wcześniejszych informacji, jakie otrzymaliśmy na temat PlayStation 5, dowiedzieliśmy się, że konsola będzie używać dedykowanego układu AMD odpowiadającego za dźwięk 3D.

Z racji tego, że w październiku 2019 roku Sony wprowadziło 360 Reality Audio, technologię dźwięków obiektowych, jest prawdopodobnym, że właśnie zagości ona na PlayStation 5.

Ma to sens z kilku powodów. Przede wszystkim Sony 360 Reality Audio działa na bardzo podobnej zasadzie, co wiodący obecnie format Dolby Atmos. Dźwięk obiektowy dostarcza nam 360-stopniowej palety audio, gdzie każdy element ma zaznaczoną swoją wysokość i konkretne miejsce w miksie.

Po drugie, z przyczyn ekonomicznych, byłoby to tym bardziej dla Sony sensowniejsze, ze względu na brak ewentualnych opłat licencyjnych, które trzeba uiszczać dla Dolby. W końcu 360 Reality Audio to ich własne rozwiązanie.

A po trzecie i być może najważniejsze – Sony 360 Reality Audio działa obecnie przy strumieniowaniu muzyki z każdymi słuchawkami, a nie tylko tymi, które są zgodne z tym formatem, jak w przypadku Atmos.

Dźwięk obiektowy oplata nas w 360 stopniach i może w znaczący sposób odmienić wrażenia płynące z gier, fot. Sony
Dźwięk obiektowy oplata nas w 360 stopniach i może w znaczący sposób odmienić wrażenia płynące z gier, fot. Sony

Co prawda zestawy kina domowego nie są kompatybilne z 360 Reality Audio, ale jeśli za przetwarzanie dźwięku miałby odpowiadać układ na konsoli, nie miałoby to wtedy żadnego znaczenia.

W tym momencie jest to jedynie spekulacja z mojej strony, ale oparta na bardzo solidnych przesłankach i tym bardziej warta upublicznienia, gdyż Microsoft również ma poważne plany względem następnej generacji dźwięku, którymi niedługo się podzieli.

Programy

Zobacz więcej
Komentarze (16)