Rozmawiałeś z "operatorem"? To mógł być oszust
BOŚ Bank zwraca uwagę na kolejny patent oszustów. Jak podaje, podszywają się pod operatorów telekomunikacyjnych i próbują wyłudzić szereg danych przez telefon. Na celowniku są m.in. dane osobowe i kompletne numery kart płatniczych. W ten sposób próbują wyprowadzić środki z konta ofiary.
BOŚ Bank ostrzega przed oszustami, którzy podszywają się pod operatorów telekomunikacyjnych, dzwoniących do ofiar pod różnymi pretekstami. Próbują w ten sposób wyłudzić dane osobowe, numery kart, loginy i hasła do bankowości elektronicznej, zmusić do instalacji fałszywego oprogramowania czy wyłudzić jednorazowe kody z SMS-ów do potwierdzenia operacji bankowych.
Nieświadomi użytkownicy, którzy uwierzą dzwoniącemu, że konieczna jest na przykład aktywacja jakichś usług lub weryfikacja danych, mogą stracić oszczędności lub zainfekować swoje urządzenia. Zawsze w takim przypadku zalecane jest więc w miarę możliwości sprawdzanie rozmówców, samodzielne kontaktowanie się z operatorami i co do zasady - niepodawanie przez telefon wrażliwych danych, w tym loginów i haseł.
BOŚ Bank apeluje, by na bieżąco weryfikować swoje konta i reagować na dziwne operacje w historii, a wszystkie podejrzenia oszustwa zgłaszać na infolinię bankową, policję lub w przypadku fałszywych wiadomości SMS - przesyłać je zespołowi CERT Polska. Służy do tego numer 8080, który warto zapisać w telefonie. Ułatwi to przesłanie wiadomości SMS w niezmienionej formie, co jest niezbędne do skutecznej analizy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W ostatnim czasie podszywanie się pod operatorów, bankowców, policjantów czy doradców finansowych przez telefon to oszustwo będące z boku popularniejszej metody polegającej na automatycznym wydzwanianiu do ofiar i odtwarzaniu im nagrania wzywającego do kontaktu przez WhatsAppa. Takie połączenia realizowane są najczęściej z zagranicznych numerów, na przykład z Holandii.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl