Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

LTE od Cyfrowego Polsatu — miłe złego początki

Równo rok temu zdecydowałem się na internet LTE w ramach usługi SmartDom w Cyfrowym Polsacie. Miało być szybko, tanio i w ogóle pięknie - po roku korzystania z tego połączenia mogę powiedzieć, że było jedynie tanio - a i z tym zapewne można by polemizować...

Dlaczego w ogóle zdecydowałem się na LTE? No cóż, przeważyły przede wszystkim względy finansowe - w sieci Plus użytkowałem dwa numery telefonów oraz, dodatkowo, telewizję w Cyfrowym Polsacie. Kiedy konsultantka z tego ostatniego zaproponowała korzystne warunki z pakietem SmartDom, długo się nie zastanawiałem.

Zdecydowała także opinia znajomego, który już dłuższy czas korzystał z internetu LTE w sieci Plus (tożsama z siecią Cyfrowego Polsatu) i bardzo go chwalił.

r   e   k   l   a   m   a

No cóż, podpisałem umowę na 24 miesiące - pomijam w tym momencie kwestię telefonów oraz telewizji - wybrawszy pakiet z limitem 40GB/miesiąc (w zasięgu LTE bez limitu). Do tego otrzymałem router Huawei B315. Za całość wychodziło 41zł/miesiąc, dodatkowo pierwsze pół roku nie płaciłem, ponieważ podpisując umowę z CP rezygnowałem z usług dotychczasowego operatora (Netia).

Gwoli ścisłości - dzięki wspomnianemu znajomemu wcześniej przetestowałem działanie LTE w mojej okolicy - testy wypadły niezwykle pomyślnie. Przyzwoity zasięg, transfery rzędu 30Mb/s (download) i 20Mb/s (upload), ping w granicach 20 do 40ms - nic tylko żyć nie umierać!

Bez żalu zrezygnowałem z kabla w Netii i na dobrą sprawę przez pół roku byłem zupełnie zadowolony. Wszystko "pacało" jak ta lala, nic się nie cięło, nie zawieszało - jednym słowem bajka. Do czasu jednak.

Któregoś czerwcowego bodajże dnia wszystko zaczęło chodzić zauważalnie wolniej. Video w YouTube, oglądane dotychczas w 480p zaczęło mocno przymulać, buforowanie trwało całe wieki, strony internetowe ładowały się koszmarnie wolno, nie wspominając już w ogóle o ściąganiu plików - ot choćby 300MB poprawek dla PS4 pobierało się kilka godzin! Jakaś masakra!

Odczekałem jeden dzień i zgłosiłem problem na Infolinii. Kazali pobrać najnowsze oprogramowanie dla routera Huawei B315 - ok, zrobiłem to, zrestartowałem urządzenie, wszystko wróciło do normy. Niestety, nie na długo. Po kilku/kilkunastu dniach znów pojawiły się problemy z transferem, nie były jednak tak dokuczliwe jak poprzednio. W każdym razie zacząłem obserwować przepustowość łącza przy pomocy różnego rodzaju online'owych speed testów.

Tym razem nie było już tak różowo - download rzadko kiedy przekraczał 10Mb/s, z uploadem wprawdzie nie było problemu ale pingi zaczęły oscylować wokół wartości trzycyfrowych. Zauważyłem także, że znacząco zmienił się zasięg choć ani ja nie przeprowadziłem się w inne miejsce ani też nie "wyparował" nadajnik BTS! Żeby pozostać uczciwym - zasięg "mierzyłem" obserwując pięciokreskową skalę w panelu administracyjnym routera Huawei. Zdaję sobie sprawę, że to niezbyt profesjonalne ale zakładam, że jeśli w momencie zakupu i pół roku po, mam zasięg pięciu kresek a w kolejnych miesiącach ledwie jedną kreskę, to coś jest nie tak.

Minęły kolejne miesiące - czasami net chodził szybciej, czasami wolniej - niestety, zdecydowanie powszechniejsza była ta druga sytuacja. Coraz częściej moje transfery skłaniały się ku poniższym wartościom.

Filmy na YouTube zaczęły domyślnie ładować się w 240p, pojawiły się problemy w połączeniu ze zdalnymi maszynami przez protokół RDP, nawet Spotify zaczęło mieć problemy z utrzymaniem transferu. Ponownie zgłosiłem sprawę do BOK'u Cyfrowego Polsatu. Odczekałem kilka dni i poproszono mnie o przygotowanie odpowiedzi na poniższe pytania:


  1. MSISDN (numer abonencki):
  2. IMSI (unikatowy numer przypisany do każdej kart SIM, jednoznacznie ją identyfikujący):
  3. Adres występowania problemu (ulica, miejscowość, kod pocztowy):
  4. Model używanego sprzętu (modemu / routera):
  5. Jaki pojawia się komunikat błędu?
  6. Jaki jest poziom sygnału sieci macierzystej (RSSI)?
  7. Jakiego systemu operacyjnego dotyczy problem?
  8. Kiedy problem wystąpił (data, godzina)?
  9. Jak często problem występuje (stale / okresowo / jednorazowo)?
  10. Czy wykonano reinstalację aplikacji modemu?
  11. Czy stosowana jest antena zewnętrzna?
  12. Telefon kontaktowy:
  13. Uwagi:
  14. Wykaz prędkości ze strony www.speedtest.net

Prośbę kończyło zdanie, że [...] Powyższe dane są niezbędne do weryfikacji zgłoszonego problemu. [...] No cóż, skoro niezbędne to do roboty. Pospisywałem potrzebne dane, resztę uzyskałem ze strony informacyjnej routera i wysłałem do BOK'u.

Od tego czasu... cisza! Nikt nie zadzwonił, nikt nie odpisał. Trudno mi powiedzieć ile czasu Biuro Obsługi Klienta ma na reakcję ale czekam już ponad miesiąc.

W międzyczasie na własną rękę testowałem dwie oryginalne dookólne anteny do tego modelu routera (2x6dBi) - nie było jednak znaczącej poprawy. Na Allegro dostępne są także dedykowane anteny kierunkowe LTE Dual i byłbym skłonny wydać te ponad 150pln na tego rodzaju antenę gdybym tylko miał pewność, że rozwiąże to problem.

Dobrze byłoby gdyby na ten temat wypowiedział się sam Cyfrowy Polsat a raczej jego technicy ale jak już wspomniałem wyżej, nie dają znaku życia :(

Postanowiłem zgłosić temat do BOK'u jeszcze raz - być może tym razem nastąpi reakcja. Jeżeli tak się stanie, poinformuję o tym czytelników DP.  

sprzęt internet inne

Komentarze