Telefon "z banku" był kosztowny. 150 tys. zł zniknęło z konta

Telefon "z banku" był kosztowny. 150 tys. zł zniknęło z konta

Rozmowa telefoniczna
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
06.03.2024 13:37, aktualizacja: 07.03.2024 12:58

Lubuska Policja poinformowała o szczególnie dotkliwym przykładzie oszustwa, którego ofiarą padła mieszkanka Nowej Soli. Oszust, który podszywał się pod pracownika banku, zmanipulował 64-latkę i wyłudził od niej aż 150 tys. zł.

Podszywanie się pod pracownika banku to jedna z często wykorzystywanych metod okradania ludzi. W Polsce regularnie możemy spotkać się z podejrzanym telefonem "z banku", w którym nasz rozmówca informuje nas o rzekomej kradzieży pieniędzy, konieczności ich zabezpieczenia czy też prosi o weryfikację tożsamości lub pyta o konkretną transakcję. To skuteczny sposób na kradzież danych lub pieniędzy.

W poniedziałek 4 marca 2024 r. 64-letnia mieszkanka Nowej Soli odebrała telefon od osoby, która podszywała się pod pracownika banku. Dzwonił on z informacją, że ktoś włamał się na konto bankowe kobiety, ukradł jej pieniądze i zlikwidował lokatę. "Na szczęście" miał sposób, który może całą sytuację ocalić.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mężczyzna wysyłał kody

Rozmówca stwierdził, że będzie mógł zablokować pieniądze i przywrócić je na konto kobiety. W komunikacie policji nie sprecyzowano, jak dokładnie przebiegło oszustwo. Czytamy jedynie, że kobieta posłusznie aktywowała kody, które przekazywał jej mężczyzna. Prawdopodobnie chodzi tu o realizację oszustwa z wykorzystaniem usługi BLIK lub po prostu o zlecanie przelewów, które kobieta zatwierdzała w swojej aplikacji bankowej.

Telefon z banku? Strach rozmawiać

Powszechność oszustw, w których cyberprzestępcy podszywają się pod pracowników banków, zniechęca do prowadzenia rozmów telefonicznych z osobami, które są pracownikami takiej instytucji. Policja zaleca, by rozłączać się, jeśli rozmówca wzbudzi w nas jakiekolwiek wątpliwości. Należy działać na chłodno i nie przekazywać żadnych kluczowych danych rozmówcom. Warto pamiętać, że pracownicy banku nie poproszą nigdy o podanie loginu i hasła do konta bankowego, ani o podanie całego numeru karty.

Kolejne banki ułatwiają nam też funkcjonowanie. Wprowadzają możliwość weryfikacji tożsamości pracownika w aplikacji. Niedawno taką opcję zaoferował mBank. Należy zachować czujność podczas każdej rozmowy telefonicznej – oszuści nie odpuszczą.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)