Zadzwonił telefon? Gdy padną te słowa, lepiej się rozłącz

Jeśli odbierasz telefon od kogoś, kto twierdzi, że jest z banku, warto być szczególnie ostrożnym. Oszuści stosują spoofing telefoniczny, by podszyć się pod prawdziwe numery telefoniczne oraz pracowników banku. W ten sposób mogą manipulować rozmową i próbować wyłudzić pieniądze z konta.

Uwaga na telefony "z banku"
Uwaga na telefony "z banku"
Źródło zdjęć: © Pixabay
Oskar Ziomek

Na szczęście, istnieją sposoby, by rozpoznać takie ataki. W czasie rozmowy mogą pojawić się nietypowe sformułowania, które sugerują, że osoba po drugiej stronie to oszust. Kluczowym elementem takiego ataku jest wywołanie strachu o bezpieczeństwo środków finansowych na koncie, a także manipulacja rozmową, aby rozmówca szybko podjął działania w przekonaniu, że jego pieniądze są zagrożone.

Oszuści, podszywając się pod bank, często twierdzą, że właśnie zablokowano pewną transakcję, ktoś zaciągnął pożyczkę na nazwisko ofiary, lub dokonano dużego przelewu i konieczne jest podjęcie szybkich działań, by zabezpieczyć środki. Przestraszona ofiara, myśląc, że jej pieniądze są w niebezpieczeństwie, może pochopnie zastosować się do instrukcji oszustów, co prowadzi do faktycznej utraty środków.

Przestępcy zazwyczaj proszą o podanie loginu i hasła do bankowości, odczytywanie kodów z SMS-ów weryfikacyjnych oraz instalację aplikacji umożliwiających zdalny dostęp do komputera lub smartfonu. Do takich programów należą na przykład AnyDesk lub TeamViewer. Narzędzia te, choć przydatne, nie są wykorzystywane przez banki w komunikacji z klientami, szczególnie jeśli telefon jest fałszywy.

Najlepiej jest ignorować takie prośby i jak najszybciej zakończyć rozmowę. Następnie warto zadzwonić bezpośrednio do banku z własnej inicjatywy, aby zweryfikować sytuację i sprawdzić, czy istnieje rzeczywiste zagrożenie dla naszych środków. Tylko w ten sposób możemy być pewni, że kontaktujemy się z właściwą osobą. Dzwoniący do nas mogą podszywać się pod numery infolinii bankowych, co jest technicznie wykonalne dzięki niedoskonałości technologii VoIP.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
bezpieczeństwooszustwo telefonicznespoofing

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (8)