Oracle pozywa Google’a do sądu

13.08.2010 11:19, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Google został pozwany do sądu za wykorzystanie Javy w systemie Android dla smartfonów. Pozew skierowali przedstawiciele firmy Oracle.

Oracle wydał oświadczenie prasowe, w którym stwierdza, że Google świadomie, bezpośrednio i wielokrotnie naruszył intelektualne prawa Oracle’a do Javy. Dlatego Oracle przed sądem będzie domagać się zadośćuczynienia za złamanie prawa, powiedziała rzeczniczka spółki, Karen Tillman. Według pozwu, który wpłynął do stanowego sądu w Kalifornii, Google naruszył cały szereg patentów należących do firmy Oracle. Co więcej, jak dowiedział się CNet, wykorzystano prawa autorskie do kodu Javy, specyfikacji i innych materiałów. Nie podano sumy, jakiej będzie się domagać Oracle za naruszenie praw patentowych.

Problem z wykorzystaniem Javy sięga początków Androida, czyli 2007 r. Implementacja Javy zastosowana przez firmę Google jest inna od tej rozwijanej przez pozostałych twórców telefonów komórkowych. Programiści z Mountain View przygotowali własną wirtualną maszynę o nazwie Dalvik, która korzysta z niektórych plików Java na potrzeby Androida. System dla smartfonów nie używa jednak specyfikacji w ramach Java Community Process. Nie wiadomo jeszcze jak zareaguje Google na pozew ze strony Oracle’a. Przedstawiciele firmy stwierdzili, że jeszcze nie udało im się zapoznać z dokumentami złożonymi do sądu.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (40)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Meszuge | 13.08.2010 11:25#1

Ulubione amerykańskie gry i zabawy prawniczo-towarzyskie, za które i tak płacą użytkownicy sprzętu i oprogramowania.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Kecarg | 13.08.2010 11:29#2

Coś mi się wydaje, że Google ma jakiegoś haka i się jednak obroni, bo to jest nie podobne do Google'a i nie wydaje mi się żeby popełnili taki błąd.

Avatar
PrzeMAXX (niezalogowany) | 13.08.2010 11:31#3

Oracle stoi prawnikami, koniec javy?

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 13.08.2010 11:32#4

Te patenty są bardzo ogólne. Tysiące firm je narusza. Ale google jest bogate to Oracle ich pozwało.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 13.08.2010 11:37#5

"System dla smartfonów nie jest używa jednak specyfikacji w ramach Java Community Process."

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 13.08.2010 11:38#6

@Meszuge | 13.08.2010 11:25 : No cóż. Świat wyglądałby znacznie lepiej, gdyby nie takie perypetie. Najgorsza jest możliwość oskarżania samych użytkowników, przez co użytkownicy wybierają produkty motłochów, bo wierzą, że ich obronią, a w sytuacji, gdy motłoch jest zagrożony, to sami się mogą zaangażować.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ziggurad | 13.08.2010 11:43#7

Ciekawe co będzie z androidem i z osobami które mają telefony na nim oparte :P

Avatar
dz (niezalogowany) | 13.08.2010 11:51#8

Przecież mogli swobodnie użyć kodu Apache Harmony, czy IcedTea, czy GCJ i teraz Oracle może szarżować, cudować,
a i tak może przegrać - z drugiej strony taki IBM nie miał
problemów - zapłacił i tworzy własną implementację Javy.

Avatar
chocimier (niezalogowany) | 13.08.2010 11:53#9

a oracle kasę do siebie. olewają OpenSource, pozywają o jakieś głupoty... to się źle skończy i dla nich i dla użytkowników

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gulczkwas11 | 13.08.2010 12:04#10

@ziggurad

tzw. Armageddon!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
daqwid2727 | 13.08.2010 12:48#11

nienawidzę Oracle! oni zawsze coś przejmą a potem uśmiercają! to są ****

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
StawikPiast | 13.08.2010 12:50#12

@daqwid2727

Skoro ta firma caly czas istnieje i ma sie dobrze, to raczej nie sa debilami.

A co do newsa, to podobna sprawe przegral kiedys MS i dlatego od Windows XP nie ma wbudowanej javy w Windows.

Avatar
dx (niezalogowany) | 13.08.2010 12:52#13

Mam nadzieję, że Oracle wygra. sprawa wygląda podobnie jak miało to miejsce w przypadku Microsoftu (sprawa J++), który także tworzył własną implementację Javy. Google tworzy własne JSP w Google App Engine i własne własne J2ME w Androidzie, zastawiając w ten sposób pułapki vendor lock-in na tych którzy zachcą tworzyć oprogramowanie dla tych platform. Szkodzi to marce Java, która to z założenia miała być platformą niezależną od urządzenia i systemu operacyjnego. Niech Google zainwestuje pieniądze we własną platformę, tak jak zrobił to MS w przypadku .NET, a nie bez przerwy korzysta z cudzych rozwiązań (psując je przy okazji).

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 13.08.2010 12:53#14

No i zaczęło się. Na pierwszy ogień poszedł OpenSolaris, teraz Java, następne będą MySQL, VirtualBox i OpenOffice...

Avatar
Linuksiarz (niezalogowany) | 13.08.2010 12:56#15

Powinno się zlikwidować patenty bo zagrażają ludzkości, myśleniu

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TheBlackMan | 13.08.2010 13:03#16

@daqwid2727

[[[nienawidzę Oracle! oni zawsze coś przejmą a potem uśmiercają! to są debile]]]

A więc 98% amerykańskich korporacji to "debile".
To już taki poryty kraj jest.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
surface | 13.08.2010 13:51#17

zły Google bardzo zły Google fuj,fuj,fuj,fuj,fuj,fuj,fuj,fuj

Avatar
Jacunio (niezalogowany) | 13.08.2010 14:20#18

Racja będzie po stronie bogatszego. W Ameryce tak już jest.

Avatar
kawowiec (niezalogowany) | 13.08.2010 14:30#19

LUDZIE!!! Sprawa jest niemal identyczna do sporu M$ vs śp. Sun Wtedy twórcy Javy podali do sądu M$ za niegodną ze standardem implementację JVM autorstwa koleżków z Redmont i coś co zwało się J#. Skutek był taki, że M$ przegrał z kretesem i dziś mało kto pamięta o ichnim podejściu do Javy.
Teraz Google robi dokładnie TO SAMO co Microsoft, ale to Oracle jest be.

@Anonim
Że co niby Oracle uśmierca? Javę ??? Co poniektórzy chyba nie zdają sobie sprawy, że istnieje wiele implementacji Javy. Sun/Oracle tworzy implementację referencyjną, ale nad standardem czuwa społeczność (m. in. dlatego prace nad Javą 7 tak się wloką). Poza tym lista implementacji wirtualnej maszyny Javy jest długa, ale wszystkie muszą być zgodne z oficjalną specyfikacją
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Java_virtual_machines

@Linuksiarz
Tu nie chodzi o patenty a o zwykłe łamanie prawa i zasad licencji. Otwarte licencje tupu GPL też można naruszyć. To autor/właściciel rozporządza swoimi dobrami.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
peperg | 13.08.2010 14:42#20

Bardzo dobrze. Później się tylko programiści wkurzają, że na HotSpot działa, na JRockit działa i na kilku innych implementacjach, a na jakiejś dziwnej niezgodnej z niczym implementacji nie działa. Podobnie w telefonach - wszędzie JavaME jest taka sama niezależnie od implementacji, tylko na Androdzie inny wynalazek.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dimatheus | 13.08.2010 15:22#21

Hej,

Pewnie Oracle'owi nie podoba się, że Google ma tyle kasy i ostatnio sporo zakupów na rynku robi. Może Oracle też chciałoby cosik sobie kupić - tyle że do tego potrzeba kasy. :P

Pozdrawiam,
Dimatheus

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
adios.pl | 13.08.2010 16:00#22

To nie Java, to Dalvik VM, ani to JavaSE ani JavaME. To po prostu inna maszyna Javy, używa innego Byte Codu.

Jeśli chodzi o kwestię semantyki i budowy języka, hmm... ciekawe czy gdyby zrobić nowy język programowania, który kompilowałby do Byte Codu zgodnym z Javą to by się Oracle rzucał.

Avatar
JanyPL (niezalogowany) | 13.08.2010 16:03#23

Nonsens goni nonsens.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
AndrzejG | 13.08.2010 17:33#24

To przypomina trochę sytuację WINE vs Windows :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
iluzion | 13.08.2010 18:42#25

@Anonim (niezalogowany)

"No i zaczęło się (...) teraz Java, następne będą MySQL, VirtualBox i OpenOffice..."

Jeśli tak będzie to w odwrotnej kolejności, ale Javie raczej śmierć nie grozi;) Na reszcie im pewnie nie zależy.

Avatar
jamToCi (niezalogowany) | 13.08.2010 19:06#26

Google pośpieszył się... bo nie miał innego wyjścia, konkurencja nie śpi. Dla googla dobrym byłaby java 7 z mikrokernelrm. Ale jdk 7 jeszcze nie ma... a czas płynie

Avatar
risp (niezalogowany) | 13.08.2010 19:20#27

I tak właśnie Java ujawnia swoje pseudo-otwarte, wieloplatformowe, open source'owe (czy tam mnóstwo innych bzdurnych frazesów można dodać) oblicze.

Komentarz: Hahahaha :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
camro | 13.08.2010 20:52#28

dx * i tak drogi ułomny człowieku, cofajmy się w czasie, zamiast rozwijać do przodu. Gdyby każdy miał zaczynać od zera, byśmy dalej siedzieli w jaskiniach i drapali się po brudnych owłosionych tyłkach, zastanawiając się, jakiego smaku jest dziś kupa...
Nienawidzę ludzi myślących "ślepo", nie na tym rozwój polega, by trzymać się"standardów", by się rozwinąć trzeba łamać przejęte formy i tworzyć z nich coś nowego, bardziej udoskonalonego.

Dla tego patenty z dziedziny IT nie mają sensu. Bo hamują całą gałąź rozwoju technologicznego. Owszem rozumiem patent na wykonane już dzieło, dany program i daną strukturę napisania programu. Rozumiem jeśli ktoś zrobi "CTRL + V" i podpiszę się pod programem że to on go napisał. Wtedy owszem sens patentu jest. Ale Patent "pomysłowy" kompletnie idiotyczny. A ten kto wymyślił całe te "prawo" patentowe może miał dobry zamiar, ale ludzie co przejęli inicjatywę nad tym projektem po prostu zwalili sprawę na całej linii.

Avatar
DataEngine (niezalogowany) | 13.08.2010 21:50#29

camro napisał: "Rozumiem jeśli ktoś zrobi "CTRL + V" i podpiszę się pod programem że to on go napisał. Wtedy owszem sens patentu jest."

NIE nie ma sensu, to chroni prawo autorskie! Ludzie zrozumcie prawo autorskie a patenty to dwie rożne kwestie! Patent służy temu aby ograniczyć konkurencje i zapewnić sobie zyski.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
KonradK | 13.08.2010 22:49#30

Wydaje mi się, że Oracle ma spore szanse. W podobny sposób Sun załatwił JVM Microsoftu, która również nie trzymała się standardów.
Istnieje wiele darmowych maszyn wirtualnych Javy i ich twórcy nie zapłacili Sunowi, ani Oracle za możliwość skorzystania ze żródeł.
Sun Community Source License, która została w tym wypadku naruszona, wymaga przestrzegania standardów.
Jej celem jest zapobieżenie powstania podstandardu w standardzie, czyli sytuacji, gdzie programy Java będą się uruchamiać na jednych maszynach wirtualnych, na innych nie.
W konsekwencji do tworzenia programów Java pod daną implementację - Javę Microsoftu, Google, czy kogokolwiek innego, kto miałby siłę wypromowania swojej odmiany.

Avatar
ORACLE GO GO (niezalogowany) | 13.08.2010 23:41#31

Mam nadzieje ze Goglica przegra :P

Avatar
dx (niezalogowany) | 14.08.2010 10:40#32

Do: camro, Poza twoją argumentacją nie widzę tutaj innych ułomności. Przecież Ty piszesz frazesy ("Nienawidzę ludzi myślących "ślepo", nie na tym rozwój polega..."), które nic nie wnoszą do dyskusji. Ja odwołuję się do faktów. Po sporze z Sun powstał .NET, nowa platforma programistyczna (języki np. C#, biblioteki BCL, specyfikacje np. CLR, CIL) i nowe narzędzia np. Visual Studio. To na pewno większy wkład w rozwój niż gdyby MS, tak jak IBM, zrobił własną implementację Javy i swoją odmianę Eclipsa. Dzięki temu zwiększyła się konkurencyjność, ponieważ programiści mają do wyboru 2 platformy, a nie tylko Javę. Co do tworzenia własnych standardów, to odwołam się do języka HTML, który też miał własne implementacje (np. Netscape 4.7 i Internet Explorer 4 wprowadzały własne znaczniki). Nic dobrego z tego nie wynikło, firmy marnowały pieniądze na niwelowanie niezgodności pomiędzy standardami, a obecnie trwa wyścig na tworzenie przeglądarek najbardziej zgodnych z standardem. Nikt nie broni Googlowi stworzenia własnej platformy, ale niech nie dzielą standardu. Poza tym co takiego, Twoim zdaniem, Google wniósł do Javy. Ja uważam że nie wniósł nic, ponieważ Nokie na których jest pełna J2ME wcale nie mają mniejszych możliwości Androidy z Dalwikiem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gas | 14.08.2010 12:00#33

Jak nigdy nie bylem za Oracle tak teraz przyznam im rację.
Z drugiej strony nie wierze, ze google moglo popelnic taki szkolny blad. Przydaloby sie wiecej informacji.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
StawikPiast | 14.08.2010 14:13#34

@dX

Generalnie zgadzam sie wlasnie z takim mysleniem. jest tylko jeden blad w twoim wpisie. Standard HTML5 jeszcze nie istnieje a juz powstaja przegladarki z nim zgodne. Bedzie to chyba niezly bigos z tym wlasnie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
uk4sh | 14.08.2010 20:00#35

@dx

A jednak ta sprawa nie przypomina tej w której Microsoft zrobił własną wersję maszyny Javy, gdyż Google nie nazywa tego Java tylko Dalvik. Sądzę również, że przytomnie zrobili i nigdzie nie nazwali języka programowania językiem Java.

Avatar
Raid (niezalogowany) | 15.08.2010 11:25#36

Android z Javy ma tylko język programowania i nic więcej. Dalvik nie jest maszyną wirtualną Javy! Jeśli Oracle może mieć o coś pretensje to tylko i wyłącznie o sam pomysł czyli kompilacja do bytecode i uruchamianie w maszynie wirtualnej, a we Froyo po JIT. To wszystko nie jest Javą jako taką ale bardzo mocno ją przypomina.

Obrońcom J2ME chciałbym przypomnieć, że właśnie ta wersja środowiska Javy rozwaliła w drobny mak idee "write once run anywhere". Gdyby tylko twórcy implementacji trzymali się wytycznych byłoby dobrze, a tak to zafundowali nam, programistom, piekło pod tytułem porting. Jeśli ktoś porównuje Androida z J2ME to życzę mu powodzenia, bo nie wie o czym mówi.

Avatar
dx (niezalogowany) | 15.08.2010 14:42#37

@uk4sh

Oczywiście masz rację pisząc, że Google nie mówi o Daliwiku, że to JVM. Jednak Java jest językiem programowania dla Dalwika. To, że nie użyli nazwy "Java" nic nie zmienia, bo spór ni dotyczy znaków handlowych. W sprawie chodzi o naruszenie 7 patentów. Nasuwa się pytanie, czy Java jako język i platforma jest otwarta? Skoro stworzenie własnej maszyny wirtualnej, i kompilatora Javy na tą maszynę powoduje naruszenia patentów, to znaczy, że nie jest (mimo licencji GPL, JCP). Gdyby Sun naprawdę chciał otworzyć Javę, to jej rozwój powierzyłyby fundacji (w stylu fundacji Mozilla lub Python), która przygotowywałaby wzorcowe maszyny Javy, a Sun mógłby ewentualnie tworzyć własną dystrybucję. Uważam, że Oracle rozprawiając się z Google pogrąży Javę, ponieważ programiści-wolontariusze zrezygnują z tej platformy na rzecz platform otwartych, takich jak Pyhon. Obecna sytuacja w której firmy garściami czerpią z pracy wolontariuszy nie dając nic w zamian (jak Google), albo stwarzając pozory otwartości (jak Sun, Oracle) jest patologiczna.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gas | 15.08.2010 15:06#38

Pokopalem troche w necie i faktycznie. Oracle nie ma tu nic do gadania. Dalvik nie ma nic wspolnego z VM Javy oprocz zgodnosci nazw. Dalvik nie ma nawet jednej linijki kodu z JVM.

Java w Androidzie sluzy tylko za jezyk programowania a jezyki programowanie nie podlegaja ograniczeniom patentowym.

Zmieniam zdanie co do Oracle i Javy. :P
Strach tego w ogole tykac teraz. Nawet kijem przez szmate.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gas | 16.08.2010 9:00#39

Wlasnie znalazlem komentarz na osnews.com:

"this will end with google buying oracle ;-)"

Ciekawe czy tak sie to potoczy?
Oracle to nic dobrego i najwiekszy wrzod na tylku dla open-souce.
MySql -> jest juz fork MariaDB
OpenSolaris -> prace nad forkiem trwaja
Java VM -> wlasnie pozywaja Google

I tu ciekawy obrazek na zakonczenie:
http://img195.imageshack.us/img195/4305/javalarry.jpg

Avatar
zebedo (niezalogowany) | 08.12.2010 19:00#40

Przejęcie Sun przez Oracle samo w sobie jest katastrofą. Nie żałuję javy - to była tłusta krowa do tymczasowych rozwiązań.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Testujemy: Manta Smart TV Box

Internet w telewizorze
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av