r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Polskie auto HYDROCAR PREMIER z elektryczno-wodorowym napędem

Strona główna AktualnościSPRZĘT

Do wymarcia silników spalinowych jeszcze daleka droga, ale jedno jest pewne – przyszłość będzie należała do aut napędzanych innym źródłem energii. Może to Polska przyczyni się do rozwoju motoryzacji. HYDROCAR PREMIER to stworzony przez pracowników i absolwentów Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Wojskowej Akademii Technicznej pojazd elektryczny z wodorowym magazynem energii.

Wrażenie robi krótki okres, w jakim powstał HYDROCAR PREMIER. Osoby pracujące przy tworzeniu pojazdu otrzymały sześciomiesięczny termin. Wymusiło to zatrudnienie do projektu doświadczonych specjalistów, a o efekcie ich pracy może przekonać się już teraz. Elementem wyróżniającym HYDROCAR PREMIER jest układ zasilania, auto to elektryczno-wodorowa hybryda. Do tej pory w Polsce powstawały jedynie auta z silnikiem spalinowym lub elektrycznym.

HYDROCAR PREMIER jest prototypem dwuosobowego sportowego samochodu. Silnik dysponuje 270 KM i napędza wszystkie cztery koła. Moc pochodzi z czterech bezszczotkowych silników elektrycznych, z których każdy odpowiada za napęd jednego koła. Układ napędu kontrolowany jest przez procesor zbudowany jako SoPC. Został on zaimplementowany w układzie FPGA i odpowiedzialny jest za realizację funkcji elektronicznego dyferencjału, a także kontroluje prędkości dla różnych konfiguracji ruchu.

r   e   k   l   a   m   a

Dane pochodzące z obliczeń wykonanych przez AGH mówią, że zaletą pojazdu ma być zasięg, nie tylko wyższy od aut elektrycznych, ale także od tych posiadających silnik spalinowy. Wynik został osiągnięty dzięki zmagazynowaniu energii w dwóch rodzajach akumulatorów oraz w specjalnie zaprojektowanym magazynie wodoru. Z przodu samochodu znajdują się lekkie pakiety akumulatorów o łącznym napięciu 96V, a z tyłu zastosowano akumulatory o wysokiej wydajności podczas długich rozładowań. Akumulatory wykorzystywane są podczas dynamicznej jazdy i podczas pokonywania krótkich dystansów.

Możliwość przejechania długiego dystansu zapewnia dodatkowo magazyn energii, w którym zastosowano system przetwarzania wodoru na energię elektryczną. Składa się on ze zbiornika na wodór oparty na wodorach metali. Ma on większą pojemność niż wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru, dzięki rozwiązaniu opatentowanym w Wojskowej Akademii Technicznej. Zaletą jest także możliwość szybkiego tankowania. Dodatkowo niska temperatura, wytwarzana podczas jego pracy, może być wykorzystana do chłodzenia innych elementów samochodu.

Jak więc napędzany jest HYDROCAR PREMIER? Zmagazynowany wodór zamieniany jest na prąd elektryczny w ogniwie paliwowym PEM, dając możliwość doładowywania baterii samochodu podczas jazdy. Twórcy wspominają o wysokiej efektywności. Obecnie polski hybrydowy pojazd wchodzi do kolejnego etapu rozwoju. Będzie on poddawany zaawansowanym testom, które pozwolą na dokładne zbadanie zastosowanych rozwiązań.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.